۰۲۱-۵۴۷۶۴
مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. اگر شهروندانی که در ساخت و ساز دست دارند در حوزه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در صورتی که تخلفات زیر صورت بگیرد کمیسیون ماده ۱۰۰ تشکیل […]

کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست

مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. اگر شهروندانی که در ساخت و ساز دست دارند در حوزه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در صورتی که تخلفات زیر صورت بگیرد کمیسیون ماده ۱۰۰ تشکیل می‌گردد.

روند اجرای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری:

پس از اعلام موارد تخلف و اخذ لایحه دفاعیه شخص، پرونده برای رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، بدون حضور ذینفع صورت می گیرد.

در صورتی که نیاز به توضیحات ذی نفع باشد، حضور وی بلامانع است. شهرداری و همچنین مالک یا قائم مقام وی، می توانند ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ رای نسبت به آن اعتراض نمایند.

مرجع رسیدگی به این اعتراض، کمیسیون دیگر ماده ۱۰۰ خواهد بود. اعضاء این کمیسیون غیر از افرادی است که در صدور رای قبلی شرکت داشته اند. همچنین رای این کمیسیون قطعی می باشد.

لازم به ذکر است برای اعتراض و شکایت از ارا صادره از این کمیسیون می توان به دیوان عدالت اداری مراجعه کرد.

همچنین بخوانید: مراحل و نحوه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری

انواع تخلفات ساختمانی در صلاحیت  کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری:

.۱    تفکیک اعیانی‌های تجاری بدون مجوز یا برخلاف ضوابط.
.۲    قطعه بندی زمین بدون مجوز یا مغایر با ضوابط تفکیک عرصه.
.۳    تقسیم یک واحد ساختمانی بدون مجوز یا مغایر با ضوابط تفکیک اعیانی.
.۴    تغییر کاربری.

.۵    تغییرات در آپارتمان.
.۶    تغییر نوع استفاده ساختمان.

.۷    تبدیل استفاده باغ (با قطع اشجار).
.۸    تبدیل پارکینگ به مسکونی یا تجاری.
.۹    استفاده حرف پزشکی از واحدهای مسکونی.
.۱۰    احداث بالکن.
.۱۱    احداث در مناطق ممنوعه.
.۱۲    احداث بدون پروانه ساختمان.
.۱۳    احداث ساختمان در اراضی فاقد کاربری.
.۱۴    احداث ساختمان بیش از سطح اشغال مجاز.
.۱۵    احداث اعیانی مغایر با نقشه و مفاد پروانه ساختمانی.
.۱۶    احداث اعیانی مازاد بر پروانه اعم از کم یا بیشتر از تراکم مجاز.
.۱۷    احداث اعیانی بیشتر از ارتفاع مندرج در پروانه یا مغایر با ضوابط.
.۱۸    احداث ساختمان طبق نقشه ولیکن در ملک دیگر یا در ضلع دیگر همان ملک.
.۱۹    عدم  رعایت عقب کشی املاک از برهای اصلاحی معابر و خیابان‌ها.
.۲۰    عدم  رعایت بهداشت در ساختمان.
.۲۱    عدم  رعایت ایمنی بنا در ساختمان.
.۲۲    عدم  رعایت استحکام بنای ساختمان.
.۲۳    اشرافیت به املاک و ساختمانهای مجاور.

تغییر کابری

چنین تخلفی زمانی تحقق پیدا می کند که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی، در منطقه غیر تجاری محل کسب یا پیشه و یا تجارت دائر شود. در مورد این تخلف، شهرداری پس از اطلاع مورد را در کمسیون م ۱۰۰ مطرح می کند. کمسیون پس از احراز تخلف در مهلت مناسب که نباید از دو ماه تجاوز کند، در مورد تعطیل محل کسب یا پیشه و یا تجارت اتخاذ تصمیم می کند.

لازم به ذکر است که دائر کردن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی به وسیله مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب می شود.
نکته دیگری که باید به آن اشاره شود عدم پیش بینی قانون‌گذار در مورد تغییر کاربری تجاری به غیر تجاری می باشد.
یعنی اینکه اگر کسی محل کسب یا پیشه خود را که مطابق مندرجات پروانه ساختمانی تجاری می باشد را به محل سکنی خود تبدیل کند و یا هر استفاده غیر تجاری دیگری از آن ببرد آیا مشمول این ماده می شود یا خیر؟

مطابق قانون و رویه موجود چنین تغییری کاربری را مشمول مقررات این ماده نمی شود.

تجاوز به معابر شهری

در مورد تخلف تجاوز به معابر شهر باید بگوییم که منظور قانون گذار عدم عقب نشینی مالک خود بوده و واژه تجاوز از باب تسامح و تساهل بوده است . چرا که تجاوز به معابر شهر مشمول عناوین کیفری چون تعرف عدوانی موضوع ۶۹۰۴ ق. م. ۱ می شود. مالکین تخلف تجاوز به معابر شهر مذکور در تبصره ۶ م ۱۰۰ ق .ش زمانی تحقق پیدا می کند که مالک در هنگام نوسازی بر خلاف پروانه و یا بدون پروانه و با عدم رعایت بند های اصلاحی مصوب شهرداری و مراجع مربوطه را شروع به ساختن ملک جدید کنند و یا به نحوی تجاوزی به ملک سابق خود و ملک فعلی شهرداری انجام دهند.

در حقیقت شخصی که تحت عنوان تجاوز به معابر شهر، متخلف شناخته می‌شود، در ابتدا به ساکن مالک می باشد و حقیقتا تجاوزی به ملک دیگری انجام نمی دهد.فی الواقع تجاوز به ملک سابق خود انجام داده. ولی در اثر گذشت زمان ملک مزبور تماما یا بعضا در طرح‌های مصوب شهرداری و مراجع مربوطه واقع گردیده.

چنین طرح‌هایی فوری و ضربه الاجلی می باشد که دولت با پرداخت ملک به مالک و خراب کردن آن طرح خود را اجرا می کند و یا اینکه چنین طرحی مهم و فوری نمی باشد ولی حتما باید انجام گیرد. حال اگر مالک ملک قصد نوسازی یا تجدید بنا کرد باید بر اساس چنین طرحی ساخت کند. اگر خلاف آن ساخت کند بدون علم به اینکه ملک مزبور تماما یا بعضا مشمول تخلف تجاوز به معابر می گردد که در این صورت شهرداری مکلف است از ادامه عملیات جلوگیری کند. همچنین طرح دعوا در کمسیون نماید.

تخلف مربوط به عدم احداث پارکینگ

این نوع از تخلف زمانی محقق می گردد که احداث پارکینگ با توجه به مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و ضوابط شهرداری الزامی باشد. ولی مالک ساختمان از احداث پارکینگ خودداری نماید و ابتدا به ساکن پارکینگ را احداث نکند و یا اینکه پارکینگ را به صورتی که امکان اصلاح چنین تخلفی وجود داشته باشد حکم به اصلاح همراه اخذ جریمه می دهد. در صورتی که اصلاح آن ممکن نباشد و کمسیون می تواند با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ رای به اخذ جریمه ای که حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ باشد، صادر نماید. «مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش ۲۵ متر مربع می باشد».
اگر تخلف عدم احداث پارکینگ از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی رعایت نشده باشد حکم تخریب در آن مورد الزامی است.

انواع ضمانت اجراهای تخلفات ساختمانی

  • تخریب : حکم تخریب در صورتی صادر می شود که مخالف اصول شهرسازی، فنی، بهداشتی باشد.
  • اخذ جریمه : در صورتی که اصول فنی بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد که در این صورت کمسیون می توان با صدور رای بر اخذ جریمه به ازاء هر متر مربع بنای بدون مجوز یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان یا یک پنجم ارزش سرقفلی.
  • تخلف تراکم اضافی: تخلف تراکم اضافی که عبارت است از اضافه بنا زائد بر مساحت زیر بنای مندرج در پروانه ساختمانی از سوی مالک. کمسیون در مورد این نوع از تخلف دو نوع حکم می تواند صادر کند که عبارت است از :
    ۱ – تخریب
    الف – در صورتی که رعایت اصول فنی شهرسازی و بهداشتی نشده باشد.
    ب – در صورتی کمسیون حکم به پرداخت جریمه می‌دهد که ذی نفع از پرداخت جریمه پس از تقاضای شهرداری مبنی بر وصول جریمه از ذی نفع خودداری کند.
    ۲ – رای به اخذ جریمه
    کمسیون می تواند در صورت عدم ضرورت قطع اضافه بنا رای به اخذ جریمه علیه ذی نفع بدهد.

مرجع شکایت از تصمیم های قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

آرای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مطابق بند ۲ ماده ۱۰ دیوان عدالت اداری قابل شکایت و اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشد.

دیدگاه ها

collaboration son house membershipagencycalculatoractionlaw lawyer-1lawyer-2lawyer-3lawyer