موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

سامانه سجام چیست
سامانه سجام چیست
سجام مخفف شده سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. و به معنای احراز هویت یکباره و واحد برای فعالیت در بازار سرمایه است.سجام یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است نه یک سامانه تجاری، زیرا هدف آن کسب درآمد نیست بلکه ایجاد یک سامانه جامع برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است.

سامانه سجام

سجام مخفف شده سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. احراز هویت یکباره و واحد برای فعالیت در بازار سرمایه، ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از سجام داشت. سجام صرفا یک سامانه برای ثبت و مدیریت اطلاعات فعالان بازار سرمایه است.

این سامانه متعلق به یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس اوراق بهادار به نام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است که وظیفه ثبت، نگهداری و تسویه معاملات در بازارهای مالی را برعهده دارد.

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام، مسئولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده دارد. به معنای ساده تر سامانه سجام که زیر نظر سازمان بورس مشغول به فعالیت است، تلاش می‌کند تا خدمات سریع‌تر و بهتری را به سرمایه‌گذاران ارایه دهد.

 سجام یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است نه یک سامانه تجاری، زیرا هدف آن کسب درآمد نیست بلکه ایجاد یک سامانه جامع برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است.

فعالان در این سامانه با تنها یکبار وارد کردن اطلاعات، می‌توانند از دیگر مزایای سایر ارکان و شرکت‌ها استفاده کنند. این بدان معناست که دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات در دیگر نهادها وجود ندارد. با آغاز به کار این سامانه، دیگر از سهامداران فرمی برای احراز هویت دریافت نمی‌شود و در مقابل سرمایه‌گذاران با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی داشته باشند.

لازم به ذکر می باشد ثبت نام در سامانه سجام برای هر فعالیت بورسی لازم است. ثبت‌نام در این سامانه جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری خواهد بود که اشخاص موظف‌اند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه آن‌ها اقدام کنند.

همچنین ضروری است جهت احراز هویت سجام حتماً خود شخص باید حضور داشته باشد تا احراز هویت به صورت کامل انجام گیرد به جز زمانی که افراد در زمان ثبت نام سجام، نماینده (وکیل، وصی، قیم، ولی و…) معرفی کرده باشند.

مراحل ثبت نام سجام

مراحل اولیه ثبت نام

۱- ثبت شماره همراه و کد ملی: در این مورد باید شماره تلفن همراه مورد نظر را بدون صفر وارد نمایید و بعد از دریافت کد تایید

۲- پرداخت کارمزد

۳-  ثبت اطلاعات شخصی مشتری

۴-  ثبت اطلاعات ارتباطی

۵-درج کد سهامداری

۶-ثبت اطلاعات شغلی

۷-  ثبت اطلاعات حساب بانکی

۸- تأیید تعهدات

بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که که شرکت سپرده گذاری اعلام می نماید شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت گردیده و سجامی محسوب می گردد.

از جمله مزایای سجام آن است که سرمایه گذاران دیگر برای ثبت نام در کارگزاری ها و دریافت کد بورسی لازم نیست که به صورت حضوری به شرکت های کارگزاری مراجعه کنند و فرآیند ثبت نام می تواند به صورت اینترنتی انجام شود. همچنین سود سهام ها (از جمله سهام عدالت) برخلاف گذشته بدون دغدغه به حساب اعلامی از سوی سرمایه گذار واریز می شود.

مزیت دیگری که سامانه سجام برای سرمایه گذاران فراهم کرده آن است که در صورت تغییر اطلاعات مانند تغییر نشانی، تلفن همراه و یا حساب بانکی سرمایه گذار می توانند به راحتی و به صورت اینترنتی اطلاعات خود را ویرایش کنند.

 هزینه ثبت نام در سامانه سجام

هزینه ثبت نام در سامانه سجام ۱۰ هزار تومان می باشد. هزینه احراز هویت در کارگزاری دانا رایگان و در دفاتر پیشخوان بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان است. و همچنین کارگزاری های دیگری جهت ثبت نام وجود دارند از جمله کارگزاری مفید، کارگزاری آگاه و … که هزینه هرکدام از آن‌ها متفاوت است.

دلیل راه اندازی سامانه سجام

اساسی ترین دلیلی که در نهایت باعث ایجاد سامانه سهام شد، تسهیل در  روند و امر احراز هویت ها بود. در واقع شما به عنوان یک سرمایه گذار می خواهید با وب سایت های مربوط به نهادهای مختلف مربوط به سرمایه گذاری به صورت آنلاین کار کنید، در این صورت شما باید برای هر بار ورود به عنوان سرمایه گذار، احراز هویت می شدید که با توجه به امکانات فعلی می توان گفت که به این صورت خدمات آنلاین دیگر معنایی پیدا نمی کردند.

طریقه رسیدگی به اختلافات سازمان بورس

برای اعلام شکایت از تخلفات شرکت های فعال بورس و بازار بورس و سرمایه و طریقه رسیدگی به آن، شما می‌توانید هم به سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه اعلام شکایت کرده و به صورت اینترنتی، تخلف مورد نظر خود را ثبت سیستمی کنید و کد رهگیری برای پیگیری تخلف اعلامی دریافت کنید و همچنین می‌توانید به سامانه رسمی ثبت تخلفات بورس مراجعه کرده و گزارش تخلف را اعلام کنید.

معمولا پس از ۲ تا ۴ هفته ، نتیجه رسیدگی به گزارش شما اعلام خواهد شد. با توجه به اینکه شمار فعالان بازار بورس ایران هر سال افزایش می یابد و روند روبه افزایش آن رو به صعود می باشد و شمار جدیدی از مردم به جمع جامعه سهامداران می‌پیوندند، اعلام  تخلفات از کارگزاری ها و ناشران روند صعودی داشته و درگزارش امروز، شیوه اعلام تخلف را معرفی کردیم و راه های پیگیری آن را در سطر بالا اشاره نمودیم.

اداره رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، مسئولیت رسمی دریافت و بررسی شکایت های واصله مردمی (شخصیت های حقیقی و حقوقی) را بر عهده دارد.

لازم به ذکر می باشد در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای رسیدگی به شکایات سهامداران سامانه مدیریت پیگیری امور و تخلفات و رسیدگی به شکایات را تحت عنوان “سمتا ” راه اندازی کرده است.

موارد پیگیری به شکایات

الف-  بررسی و پاسخگویی به شکایات واصله به سازمان بورس و اوراق بهادار

ب- حمایت حقوقی از کلیه اشخاص تحت نظارت و کارکنان سازمان و سایر تشکل های خود انتظام

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »