موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

تعریف مواد مخدر 

مواد مخدر یک ترکیب شیمیایی است که باعث تغییراتی درسیستم عصبی می شود و همین تغییرات است که باعث احساس لذت، اعتیاد و وابستگی می شود.
مواد مخدر ترکیبی از مواد شیمیایی هستند که یکسری حالات از قبیل نئشگی و سرخوشی در فرد مصرف کننده ایجاد میکند اما به علت این که وابستگی به مرور زمان، جزو مواد اعتیاد آور دراکثر کشورهای جهان می‌باشد.
قاچاق مواد مخدر به معنای وارد کردن یا خارج نمودن کلیه مواد طبیعی و شیمیایی که باعت اعتیاد می‌شود به کشور ممنوع و یا ورودش به کشور مجاز باشد اما از روش های غیرقانونی وارد کشورشده و یا از کشور خارج شود اطلاق می‌شود.
همچنین لازم به ذکر است که برخی از این مواد تخدیرکننده نیست، اما گاها ممکن است در افراد تحرک و توهم ایجا نماید.

مجازات قاچاق مواد مخدر

در قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان جرم مواد مخدر مجازاتی در نظر گرفته شده است و جزو مجازات های سنگین محسوب می‌شوند عبارتند از: اعدام، حبس، جزای نقدی، شلاق، ضبط و مصادره اموال. همچنین بر اساس ماده ۲۸ قانون مبارزه با مواد مخدر کلیه اموالی که از راه قاچاق موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی تحصیل شده و نیز اموال متهمان فراری موضوع این قانون در صورت وجود داشتن ادله و مدارک کافی برای مصادره، به نفع دولت ضبط وشامل اصل ۵۳ قانون اساسی در خصوص اموال دولتی نمی‌باشد.
همچنین در قانون مبارزه با مواد مخدر مولفه های خاصی برای هر نوع مجازات در نظر گرفته شده که بسته به نوع مواد و میزان آن و نوع مصرف یا فروش آن دارد که براساس این فاکتورها برای فرد فروشنده قاچاقچی یا مصرف کننده یک نوعی از مجازات را در نظر خواهند گرفت.
براساس ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری در یکسری از موارد برای مجازات در نظر گرفته شده می‌توان تقاضای تخفیف نمود.
آیا برای اشخاصی که به جرم قاچاق مواد مخدرمحکوم شدند تخفیفی در مجازات در نظر گرفته می‌شود؟
قانون مجازات اسلامی عواملی را جهت تخفیف در مجازات مجرمین مواد مخدر در نظر گرفته است، در صورتی که فرد خاطی شرایط زیر را دارا باشد امکان ایجاد تخفیف درمجازات او وجود خواهد داشت:
 ۱. سوء پیشینه.
 ۲. نداشتن سابقه براساس قانون مواد مخدر می تواند ازعوامل تخفیف مجازات فرد قاچاقچی باشد.
۳. وجود انگیزه: وجود انگیزه شرافتمندانه جزء عوامل تخفیف در کلیه مجازات ها می باشد.
 ۴. همکاری با پلیس یا مقام قضایی به منظور کشف ادله و مدارک مربوط به جرم و یا سایر مجرمین.

تماس با وکیل پایه یک دادگستری

آیا تخفیفی برای مجازات مرتکبان قاچاق مواد مخدر وجود دارد؟

قانون مجازات اسلامی عواملی را جهت تخفیف در مجازات مجرمین  مواد مخدر در نظر گرفته است. در صورتی که فرد خاطی شرایط زیر را دارا باشد امکان ایجاد تخفیف در مجازات او وجود خواهد داشت:

۱)سوء پیشینه.

۲)نداشتن سابقه مجرمیت طبق قانون مواد مخدر می تواند از عوامل تخفیف مجازات قاچاقچیان باشد.

۳) وجود انگیزه شرافتمندانه: به صورت عام وجود انگیزه شرافتمندانه جزء عوامل تخفیف در کلیه مجازات ها می باشد.

۴) همکاری با پلیس یا مقام قضایی به منظور کشف آثار و عدله جرم و یا سایر مجرمین.

مرجع صالح رسیدگی به جرائم مواد مخدر

براساس قانون آیین دادرسی کیفری مرجع صالح رسیدگی به جرائم مربوط به مواد مخدر دادگاه عمومی انقلاب می‌باشد.
داداگاه عمومی انقلاب دادگاهی می‌باشد که صلاحیت رسیدگی به یکسری جرایم خاص دارد و در خارج از جرایم تعریف شده که در چهارچوب آن نباشد صلاحیت رسیدگی نخواهد داشت.
به استناد به ماده یک قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر به اعمالی که علی الاصول تحت صلاحیت دادگاه انقلاب باید باشد اشاره کرده که شامل: تولید، کاشت، عرضه، خرید، فروش، مصرف، نگهداری و استعمال هرگونه مواد مخدر می‌باشد.

وکیل مواد مخدر

با توجه به اینکه جرم مواد مخدر جز جرائم سنگینی هست که در قانون وجود دارد و مجازات هایی که برای آن در نظر گرفته شده از مجازات های سخت می‌باشد؛

بنابراین بهتر است که برای رسیدگی به این جرائم و پیشبرد بهتر این نوع پرونده ها حتما وکیل متخصص مواد مخدر کمک گرفته شود تا وکیل متخصص با استفاده علم و تجربه کافی بتواند در راستای برطرف نمودن مشکل و یا گرفتن تخفیف در مجازات های در نظر گرفته شده به فرد متهم کمک نماید.

مشاوره حقوقی وکیل اوقاف

وکیل قاچاق

قاچاق جرمی است کیفری و قطعا عواقبی نامطلوب به دنبال دارد، در تمامی کشورهای سطح جهان برای این جرم مجازاتی سخت و سنگین در نظر گرفته شده است.
وکیل متخصص قاچاق،شخصی است که در زمینه دفاع از فرد قاچاقچی و پرونده های مربوط به آن ، اطلاعات و تجربه کافی را داشته و به تبحر لازم دست یافته باشد.
قاچاق مواد به عنوان یکی از اعمال مجرمانه مخرب و با اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شناخته شده و در کشور ما نیز ذهن بسیاری را مشغول به خود کرده و بسیاری از دستگاه ها را نیز درگیرخود کرده است.
وکیل ابتدا باید فارغ التحصیل رشته حقوق باشد و پروانه وکالت پایه یک را اخذ کرده و پس از اخذ آن در یکی از زیر شاخه های حقوق مثل جرایم قاچاق مواد مخدر به صورت تخصصی فعالیت کرده باشد.
برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص جرم مواد مخدر می توانید مقاله وکیل مواد مخدر که به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته است را مطالعه نمایید.
همچنین برای پاسخ به سوالات خود در رابطه با قاچاق مواد مخدر یا جرایم مربوط به مواد مخدر می‌توانید از وکلای مجرب و متخصص کیفری موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم کمک بگیرید.

 موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در راستای احقاق حقوق شما با همکاری وکلای متخصص در همه زمینه های حقوقی و کیفری و همچنین در راستای جرایم قاچاق مواد مخدر آماده ارائه خدمات می باشد. موسسه با در اختیار گذاشتن وکیل ماهر و متخصص می تواند به احقاق حقوق شما در مقابل تضییع آن شما را یاری نماید.

سوالات متداول

قاچاق مواد مخدر به چه معناست؟
قاچاق مواد مخدر به معنای ورود یا خروج کلیه مواد طبیعی و شیمیایی اعتیاد آور که به کشور ممنوع و یا ورودش به کشور مجاز باشد
اما از راه های غیرقانونی وارد کشور و یا از کشور خارج شود گفته می شود.
مجازات قاچاق مواد مخدر در قانون چیست؟
در قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان جرم مواد مخدر مجازاتی در نظر گرفته شده است و جزو مجازات های سنگین محسوب می
شوند عبارتند از: اعدام، حبس، جزای نقدی، شلاق، ضبط و مصادره اموال.
آیا برای قاچاقچیان مواد مخدر تخفیفی در مجازات در نظر گرفته می‌شود؟
بله، اگر فرد خاطی یکسری شرایطی که در قانون ذکر شده را داشته باشد می‌تواند در مجازات مدنظر تخفیف دریافت کند.

میانگین امتیاز این مقاله
۴.۶/۵

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »