موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

سازمان بین المللی اینترپل با اعلان های هفت رنگ اینترپل
سازمان بین المللی اینترپل با اعلان های هفت رنگ اینترپل

سازمان بین المللی اینترپل

اعلان اینترپل

پلیس بین الملل یا همان سازمان بین الملل پلیس جنایی (با نام کوتاه شده اینترپل)، نهادی است برای تعقیب و مبارزه با مجرمان جرائم خصوصا در حوزه قاچاق و مواد مخدر که برای رسیدن به اهداف سازمان اینترپل اعلامیه هایی با رنگ های متفاوت برای کشور های عضو می فرستد. سازمان بین المللی اینترپل که یکی از بزرگترین سازمان های بین المللی است ،مقر آن اکنون در شهر لیون در فرانسه می باشد.

اعلان های هفت رنگ اینترپل به چه معناست؟

این اعلان های بین المللی و پیش بینی شده، متناسب با هر موضوعی متفاوت و منحصر به فرد می باشد. هدف از این اعلان ها تشکیل اطلاعات کامل و جامع برای مجرمان با مشخصات هویتی فرد و آثار انگشت و عکس ها و شگردهای آنان است. به کمک این اعلان ها در کشورهای عضو، ورود و خروج مجرمان را کنترل کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن آنان را تعقیب و دستگیر کنند.

اعلان های بین المللی که از سوی مرکز دفترخانه اینترپل مشخص شده باتوجه به موضوع و حساسیت های هر جرمی به هفت دسته با رنگ های آبی، سبز، قرمز، زرد، نارنجی، بنفش و مشکی منتشر می شود.

اعلان آبی

این اعلان زمانی صادر می شود که کشوری بخواهد درمورد فردی اطلاعات به دست آورد و با این اعلان از دبیرخانه اینترپل و کشورهای عضو درخواست می کند که کلیه اطلاعات جنایی مربوط به فرد مذکور را در اختیارش قرار دهند.

قابل توجه است که این اعلان به منظور استعلام و تکمیل اطلاعات درخصوص فرد مذکور است و به معنای دستگیر یا زندانی بودن فرد نیست. با این اعلان کشور موردنظر قصد پیش بینی امکان ارتکاب جرم توسط این شخص را دارند.

اعلان زرد

یکی از وظایف اینترپل شناسایی و کشف افراد گمشده است به همین منظور اعلان زرد برای گمشدگان به کار می رود. به عبارت دیگر کسانی که از محل سکونت و معمولی خود گم می شوند و اثری از آنان نیست و همچنین هیچ کس از آنان خبری ندارد، سازمان بین المللی اینترپل با دریافت اطلاعات کامل حاوی عکس و مشخصات دقیق فرد مفقود شده از خانواده وی می تواند کمک بزرگی به مفقود شدگان نماید. با این اعلان اینترپل تمامی اطلاعات دریافتی خود را به کشورهای عضو و دبیرخانه می فرستد تا بتواند ردی از این افراد را یافت کند.

اعلان سبز

اعلان سبز یا همان هشدار به این معناست که مجرمی در کشور دیگری محکومیت خود را گذرانده اما ممکن است که دوباره مرتکب جرم جنایی به طور بالقوه در کشور های دیگر شود . بنابراین این کشور با صدور اعلان سبز، هشدار و اطلاع از وضعیت و سابقه و اطلاعات این چنینی از فرد مجرم را به کشورهای عضو می دهد که شخص مذکور می تواند با شگردها و روش های خاص خودش در کشورهای دیگر فعالیت جرم گونه ای داشته باشد.

اعلان نارنجی

این اعلان برای هشدار به موسسات و سازمان های امنیتی و پلیس درخصوص تهدیدهای خطر آفرین مانند سلاح های مخفی و بمب های دست ساز و زندانیان فراری به کار می رود.

اعلان بنفش

این اعلان مختص شگرد و روش های منحصر به فرد هر مجرمی است. چراکه پلیس در عملیات کشف و شناسایی و دستگیری مجرمان به روند و شگردهای مجرمان در ارتکاب جرایم پی می برند و با اعلان بنفش به دیگر کشورهای عضو درخصوص اطلاعات و نوع ارتکابی مجرمان اطلاع می دهند. بنابراین این اعلان برای آگاهی و قراردادن اطلاعات مجرمان از طرف کشورهای عضو برای یکدیگر و سازمان صورت می گیرد.

مشاوره حقوقی

اعلان مشکی

اعلان مشکی برای اجسادی که هویت آنان به هر دلیلی مانند تردد غیرقانونی شناسایی نشده اند به کار می رود به این صورت کشوری که جسدی را یافت می کند با این اعلان از اینترپل می خواهد خانواده هایی که فردی از افرادشان گم شده اند را با دیدن عکس های اجساد شناسایی نمایند.

اعلان قرمز

از مهم ترین اعلان های سازمان بین المللی اینترپل، صدور اعلان قرمز می باشد. اعلان قرمز درخصوص مجرمی که مرتکب جرمی می شود و برای فرار از اجرای حکم به کشورهای دیگر متواری می شود کاربرد دارد.

در واقع اعلان قرمز به نوعی جنبه حکم جلب و تحت کنترل قانونی بین المللی را دارد. نکته حائز اهمیت مرتبط با این اعلان در این است که اعلان قرمز به معنای استرداد مجرم نمی باشد و زیرمجموعه و از مراحل کشف و ردیابی مجرم و درنهایت استرداد وی و به معنای دستگیری موقت می باشد. برای درخواست صدور اعلان قرمز نیز باید مطابق اساسنامه و آیین اجرایی عمل شود.

کشورهایی که باتوجه به نظام قضایی خودشان اعلان قرمز را پذیرفته اند می توانند بر مبنای حقوقی خودشان مجرم را دستگیر کنند بنابراین کشور درخواست کننده باید توجه داشته باشد که از چه کشورهای درخواست پیگرد قانونی برای مجرم متواری خواستار است.

به گفته پلیس بین الملل تمامی اسامی مجرمان متواری در سایت اینترپل منتشر نمی شود و این موضوع با تصمیم گیری کشور متقاضی صورت می گیرد. از دلایلی که برای حذف اسامی مجرمان در سایت اینترپل می توان نام برد به شرح زیر می باشد:

  • فرد متواری به کشور متقاضی مسترد شده باشد.
  • کشور متقاضی درخواست خارج شدن اطلاعات مجرم مورد نظر از دسترس عموم داشته باشد.
  • فرد متواری و تحت تعقیب فوت شده باشد.
  • درخواست تجدیدنظر برای قرار گرفتن نام مجرم متواری داده شده باشد.

اعلان ویژه’UN’ که با درخواست شورای امنیت با هدف مسدود کردن دارایی و ممنوع الخروج کردن و دیگر تحریم ها برای افراد تروریست و شرور و طالبان و القاعده  گروه های وابسته به آن صادر می شود.

باید گفت که ایران نیز از عضوهای سازمان بین المللی اینترپل می باشد که پس از صدور این اعلان ها بلافاصله به پلیس بین المللی ناجا برای تبادل اطلاعات و بررسی آن اطلاع داده می شود. بخشی از این اعلان ها جنبه اجرایی دارند مانند سرقت اموال فرهنگی. همچنین اتباع بیگانه که در کشور ایران دستگیر می شوند بعد از تایید دادگاه درخوصص انتساب جرم به فرد مذکور، این شخص محکوم و حکمش اجرا می شود.

 وظایف سازمان بین المللی اینترپل

باید گفت که سازمان بین المللی اینترپل در همه ی زمینه های قضایی فعالیت دارد. اما تمرکز اصلی این سازمان بر جرائم سازمان یافته ، سایبری و پولشویی ، جنایات جنگی، قاچاق و مواد مخدر و به طور کلی امنیت عمومی را دربر می گیرد. همچنین از وظایف اینترپل به طور خلاصه و کلی می توان به فراهم کردن بانک اطلاعاتی درخصوص مجرمان، کشف مدارک جعلی مجرمان ، تعقیب و ردیابی و شناسایی افرادی که از آنان تقاضا می شود و استرداد مجرمین اشاره کرد.

این سازمان علاوه بر موارد فوق:

  • اقدام برای برگزار کردن کنفرانس ها و سمینارهای بین المللی و تخصصی در کشورهای عضو .
  • شناسایی و یافتن افراد گمشده بین‌المللی .
  • برقراری ارتباط و هماهنگ شدن با مراجع قضایی کشورهای عضو در خصوص مجرمان متواری.
  • فراهم کردن امکانات مسافرت افسران به کشورهای دیگر برای تحقیق پرونده های تحت پیگرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »