موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

اغفال دختران و مجازات آن
اغفال دختران و مجازات آن
فریب دادن دختران از طریق وعده ای پوشالی و جذاب ومثل اینکه با تو ازدواج می کنم و خوشبختت می کنم و با من به ثروت می رسی که به دنبال این وعده های توخالی سوءاستفاده های مالی و جنسی به همراه دارد هرچند که در قاون مجازات اسلامی برای چنین جرم های مجازات هایی تعیین شده است ولی هیچ گاه این مجازات ها آسیب های روحی و روانی و زیان ها وخسارت های معنوی وارد بر این دختران را جبران نمی کند.

اغفال دختران و مجازات مجرمان

جرم اغفال دختران و مجازات های آن

موضوع اغفال دختران و سوء استفاده های مالی و جنسی از آنها یکی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر شاهد رشد روز افزونی داشته است.

به پرونده زیر توجه کنید

چندی قبل مردی میان‌سال با مراجعه به پلیس تهران خبر داد دختر ۱۴ ساله‌اش به نام مریم از خانه فرار کرده است.او از مأموران برای یافتن دخترش کمک خواست. به‌این‌ترتیب تحقیقات آغاز شد تا اینکه پدر مریم فهمید دخترش به شهری در غرب کشور رفته است. او به شهرستان موردنظر سفر کرد و توانست فرزندش را به تهران بازگرداند.

تماس با وکیل دادگستری

مریم بعد از بازگشت به تهران در شعبه ۴ دادسرای جنایی ماجرایی را که برایش رخ داده بود تعریف و از پسری به نام تورج به اتهام تعرض و سرقت شکایت کرد. او گفت: من در اینستاگرام با پسری آشنا و به او علاقه‌مند شده بودم، به‌گونه‌ای که قصد داشتم با او ازدواج کنم. در این میان با تورج آشنا شدم و موضوع عشقم را با وی در میان گذاشتم.

تورج قول داد درباره آن پسر تحقیق کند، اما بعد از چند روز به من گفت آن شخص فرد مناسبی برای ازدواج نیست و بهتر است او را فراموش کنم. این‌گونه بود که دوستی من و تورج بیشتر شد تا اینکه او مرا فریب داد. تورج گفت خواهرش در آلمان زندگی می‌کند و او می‌تواند ما را پیش خودش ببرد. تورج با حرف‌هایش مرا فریب داد و در نهایت با برداشتن ۲۰ میلیون تومان طلا و جواهر و مدارک شناسایی‌ام از خانه فرار کردم و همراه تورج به شهری در غرب کشور رفتیم.

مریم در ادامه اظهاراتش گفت: تورج مرا در آنجا به خانه‌ای برد تا مقدمات سفرمان را انجام دهد. او گفت با یک قاچاق‌بر صحبت کرده و آن فرد مرا به‌ صورت غیرقانونی از ایران خارج می‌کند. قرار بود خود تورج هم قانونی به آلمان بیاید و در آنجا دوباره همدیگر را ملاقات کنیم. تورج در آن خانه به من تعرض کرد و گفت از من فیلم و عکس تهیه کرده و اگر در این رابطه به کسی حرفی بزنم، آبرویم را می‌برد.

من هم قبول کردم سکوت کنم و منتظر بودم هرچه زودتر از ایران برویم. یک روز تورج مرا به خیابان برد. طلاهایم را گرفت تا به قاچاق‌بر بدهد. او رفت تا با آن فرد صحبت و سپس مرا به وی معرفی کند، اما دیگر برنگشت و فراری شد. آن زمان بود که فهمیدم فریب خورده‌ام و تورج از همان ابتدا قصد داشت از من سوءاستفاده کند.

بازپرس جنایی بعد از شنیدن حرف‌های این دختر دستور دستگیری تورج را صادر کرد و پسر جوان توسط مأموران شناسایی و بازداشت شد، اما از آنجا که جرم در خارج از تهران اتفاق افتاده بود، بازپرس با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به شهر مورد نظر فرستاد و تورج در آنجا تحت بازجویی قرار گرفت تا جزئیات جرایمش مشخص شود.

خیلی از ما در فضای مجازی شاهد این دست از اخبار بوده ایم در عجیب ترین تیتری که دیدم پسری جوان دختران را به بهانه دادن لواشک اغفال می کرد و پس از سرقت گوشی ووسایل گران بهاشان با تهدید نسبت به پخش کردن فیلم های خصوصی ان ها را به حال خویش رها می کرد .

این نمونه وصدها مورد موارد دیگر نشان دهنده این است که همواره سود جویان و متعرضان زیادی در سطح جامعه وجود دارند که در کین دختران جوان ما هستند تا ان ها را با اغفال و وعده وعید های دروغ مورد سو استفاده های جنسی و کمالی خود قرار دهند پس لزوم هشیاری در این زمینه و آگاهی از قوانین ومقرراتی که از دختران حمایت می کند مورد توجه است.

مشاوره حقوقی

منظور از اغفال دختران چیست؟

دختران به دلیل روحیه لطیف وبرخورداری از احساسات ظریف خود که از جانب خداوند در ذات آن ها نهادینه شده است بیشتر در معرض اغفال هستند. و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از کلاهبرداران و سود جویان طعمه های خویش را ازمیان دختران و زنان جوان انتخاب کنند.

و از این طریق آن هارا مورد سوءاستفاده های جنسی و مالی خود قرار دهند که حتی اثار سوء معنوی و آسیب های روحی و روانی به دنبال دارد .منظور از اغفال دختران فریب دادن ان ها از طریق وعده های پوشالی و جذاب مثل اینکه با تو ازدواج می کنم یا خوشبختت می کنم یا همراه من به پول و ثروت زیادی می رسی و امثالهم می باشدو به دنبال خود سوءاستفاده های مالی و جنسی همراه دارد .

پس دادن آگاهی های لازم در این زمینه وروشن کردن نقاط اتکای قانونی می تواند کمک زیادی به رفع نگرانی های زنان ودختران در این زمینه بنماید . جالب است بدانیم که قانون گذار نیز در این زمینه نگرانی های موجود را مدنظر داشته و برای این نوع جرم مجازات هایی تعیین کرده است که در ادامه به بررسی ان ها می پردازیم .

مجازات جرم اغفال دختران

شدید‌ترین مجازاتی که پیرامون جرم اغفال دختران تعیین شده است؛ در رابطه با جرم تجاوز می‌باشد که مجازات اعدام برای مجرم مرتکب جرم تجاوز صادر می‌شود. تحقق جرم تجاوز خود نیاز به شرایط و موارد مختص به خود می‌باشد که از لحاظ جرم شناسی توسط قاضی پرونده مورد توجه قرار می‌گیرد و در صورتی که ادله و اسناد و مدارک موجود دال بر تجاوز مجرم باشد حد اعدام جاری می شود.

ماده ۲۲۴ قاون مجازات اسلامی در این زمینه مقرر می دارد “حد زنا” درموارد زیر اعدام است؛

  • زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.

  • زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

  • زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.   
تبصره

مجازات زانیه در بندهای(ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است. هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

در بند ۲ تبصره ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص شرایط و موارد تجاوز پیرامون اغفال دختران صحبت شده است که مبین می‌سازد در صورت تحقق شرایط مذکور، اشد مجازات ( اعدام) برای مجرم از طرف قاضی صادر می‌شود.  نکته مهمی که در این باب قابل توجه است این است که شرط اساسی برای تحقق جرم تجاوز عدم رضایت دختر می‌باشد و مواردی همچون ساده لوحی، فریب خوردن، کم خردی و … نمی‌تواند مصداق عدم رضایت در باب تحقق جرم تجاوز محسوب شود و قانونگذار مجازات مقرر شده برای جرم تجاوز را برای مجرم تعیین نمی کند. 

بر اساس قانون اغفال دختران با استفاده از وعده‌هایی همچون ازدواج و سوء استفاده مالی، برای مجرمان مجازات سنگینی به همراه دارد. این مجازات‌ها به دو قسمت تقسیم شده که در قسمت اول مجازات‌هایی همچون حبس و جزای نقدی تعیین شده و به منظور مجازات‌‌های تکمیلی و تامینی، محرومیت‌‌های اجتماعی همچون محرومیت از استخدام برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس قانون مجازات اصلی تعیین شده برای این شیوه از اغفال دختران، یک تا هفت سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که از دختر اخذ شده، می‌باشد و مجازات تبعی و تکمیلی برای شخص اغفال کننده برای این نوع از اغفال دختران، محرومیت از استخدام در دستگاه‌های دولتی و تعداد دیگری از محرومیت‌های اجتماعی خواهد بود که بر اساس تشخیص قاضی در خصوص پرونده پیش رو صادر می‌شود.

نکته قابل توجه این است که اگر چه قانون گذار برای اغفال دختران اهمیت قائل شده است و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات هایی تعیین کرده است . ولی این مجازات ها هیچ گاه آسیب های روحی وروانی و زیان ها و خسارات معنوی که برای دختران ایجاد می شوند و با هیچ دکتر و درمانی قاب جبران نیستند را برطرف نمی کند .

لذا لازم است دختران در این زمینه اگاهی داشته باشند وخود را در معرض سو استفاده های دیگر سود جویان قرار ندهند. خانواده ها نیز سعی کنند که خانواده کانون گرم وبستر مناسبی برای دختران جوانشان باشد تا به راحتی فریب سود جویان ومتعرضان را نخورند . در هر صورت باید بدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است و مهم ترین وموثر ترین نقش در جلوگیری از وقوع این نوع جرم را خانواده ها و خود دختران ایفا می کنند.

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »