موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

توقیف اموال چک برگشتی
توقیف اموال چک برگشتی

شماره وکیل توقیف اموال چک برگشتی

مشاوره با متخصص توقیف اموال با چک واتساپ

مقدمه

در این مقاله تصمیم برا این است تا در مورد نحوه توقیف اموال برای چک برگشتی صحبت شود .

در این صفحه ما مراحل و مدارک برای توقیف اموال برای چک را برای شما توضیح خواهیم داد. در ابتدا آن چیزی که باید به آن پرداخت تعریف ساده ای از چک می‌باشد. چک برگه ای با ارزش مالی است که برای پرداخت در حال و نیز آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد دارنده ی چک بعد از درج مبلغ مورد نظر و تاریخ وصول چک آن را تحویل شخص مورد نظر می دهد.

که در تاریخ سررسید دارنده ی چک به بانک برای وصول مبلغ درج شده در چک مراجعه می نماید و مبلغ درج شده بر روی چک را از بانکی که شخص صاحب چک در آن حساب دارد دریافت می نماید .
حال اگر حساب شخص صاحب چک فاقد آن میزان مبلغی باشد که در چک درج شده است به اصطلاح آن چک را برگشت خورده می نامند .

توقیف اموال چک برگشتی

در تعریف وکیل چک باید بیان داشت که وکیل چک وکیل پایه یک دادگستری می باشد که قبول پرونده های وصول مطالبات برای او مقدور و امکان پذیر می باشد. در این خصوص گاها چک برگشتی نیاز به اقدامات حقوقی و قانونی دارد.

وکیل با طرح دعوای حقوقی در دادگاه حقوقی محلی که چک در آن برگشت خورده است و یا شورای حل اختلاف با توجه به مبلغ برگشت خورده اقدام به مطالبه مبلغ درج شده در چک می نماید . البته به این موضوع باید اشاره داشت که گاهی چک برگشتی وصف کیفری پیدا میکند و وکیل با طرح دعاوی کیفری در دادسرای محلی که چک در آن برگشت خورده است اقدام به طرح شکایت کیفری به دلیل صدور چک بلامحل می نماید.

تماس با وکیل پایه یک دادگستری در مورد توقیف اموال با چک

مراحل توقیف اموال چک برگشتی

 زمانی که صاحب چک یک برگ از آن را به صورت قانونی صادر و آن را به شخص دیگری می دهد به واسطه صدور چک و درج مبلغ و نوشتن تاریخ وصول چک به نوعی متعهد می گردد . که مبلغ درج شده در چک را به موقع و در زمان سررسید پرداخت نماید . در این مورد تفاوتی ندارد که تاریخ سررسید حال یا موجل و مربوط به آینده باشد در هر صورت صاحب چک باید .
مبلغ درج شده در چک را در تاریخ سررسید بر روی چک پرداخت نماید و باید محاله علیه را از مبلغ مورد نظر تامین نماید در اینجا منظور از محال علیه بانکی می باشد که شخص در آن حساب دارد . شخص دارنده چک در زمان سررسید می‌تواند به آنجا رجوع نماید و اگر به طور کلی هر وقت فردی که دارای چک است به بانک برود و در حساب فرد صادر کننده و صاحب چک آن مقدار مبلغ درج شده نباشد . شخص دارنده ی چک می تواند آن را برگشت زده و از بانک محال علیه گواهی عدم پرداخت چک دریافت نماید .

دریافت گواهی عدم پرداخت

دریافت گواهی عدم پرداخت چک این امکان را به دارنده ی چک برگشت خورده می دهد که با تنظیم دادخواست و ضمیمه کردن گواهی عدم پرداخت چک به محاکم قضایی اعم از دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف رفته و شکایت خود را مطرح نماید .
بعد از آن دارنده ی چک می‌تواند به استناد گواهی عدم پرداخت چک درخواست توقیف اموال شخص صاحب چک را از مراجع ذی صلاح قانونی بخواهد که حال شخص دارنده ی چک می تواند شخص صاحب چک را مجبور به پرداخت مبلغ چک برگشت خورده نماید . یا معادل مبلغ چک از اموال شخص صاحب چک توقیف نماید و آن را برای رسیدن به حق خود مورد مزایده قرار دهد و طلب خود را وصول نماید .

مراجع دارای صلاحیت به جهت توقیف اموال در چک برگشتی

با در نظر داشتن این موضوع که پرداخت چک به صورت فوری باید انجام شود قانون ضمانت اجراهای ویژه ای را برای پرداخت کردن آن با توجه به عدم پرداخت قرار داده است . مراجعی که به آن ها اشاره خواهد شد هر کدام به طرقی چگونگی توقیف اموال در چک برگشتی را بیان می دارند :

الف. مرجع کیفری

در صورتی که چک صادر شده به روز و برای پرداخت در همان روز صادر گردیده باشد فرد دارنده ی چک با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز برای توقیف اموال در چک برگشتی که شامل :گواهی عدم پرداخت ، واخواست و ابطال تمبر می باشد باید به دادسرایی که در محل بانکی که گواهی عدم پرداخت در ان صادر شده واقع گردیده است مراجعه نماید . درخواستی مبنی بر حکم جلب و احضار به آن مرجع کیفری را درخواست نماید .

ب.مرجع ثبتی

 زمانی که چک برگشتی به هر دلیلی قابل درخواست از طریق مرجع کیفری نباشد دارنده ی چک برگشتی می تواند با مراجعه کردن به مرجع ثبتی و پرداخت کردن مبلغی در خصوص هزینه اجرای ثبت ، اموالی را که به نام صادر کننده چک می باشد را اعلام کرده و با توقیف اموال شخص صادر کننده چک آن اموال را از طریق مزایده بفروشد و وجه چک را به این شکل وصول نماید .
البته باید این موضوع را در نظر داشت که توقیف کردن این اموال در چک برگشتی از راه مراجع ثبتی زمانی امکان‌ دارد که گواهی عدم پرداخت چک به علت عدم تطبیق دست خط و امضای صادرکننده ی چک با امضا و دست خط موجود در چک، صادر نگردیده باشد .

ج.مرجع حقوقی

با توجه به این موضوع که رسیدگی به درخواست دارنده ی چک در جهت توقیف اموال در چک برگشتی از طریق مرجع حقوقی با رسیدگی طولانی مدت همراه است زمانی مورده استفاده قرار میگیرد که توقیف اموال ها از طرق کیفری و ثبتی امکان پذیر نباشد .
با این حال شخص دارنده ی چک می تواند با واخواست چک ( برگشت چک ) که همان گواهی عدم پرداخت چک می باشد از طریق تامین خواسته که راهی برای جلوگیری از تضییع حق است عین خواسته یا معادل آن را از اموال شخص صادر کننده چک توقیف نماید.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با دراختیار داشتن وکلا پایه یک دادگستری در تمامی زمینه‌های حقوقی و پرونده‌های توقیف اموال با چک و همچنین مشاوره حقوقی به افراد جویای کمک همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد. 

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

سوالات متداول

در چه شرایطی چک قابلیت برگشت زدن دارد؟

در شرایطی که شخصی چک در وجه شخص دیگری صادر کرده باشد اما در تاریخ سررسید چک در حساب شخص مبلغ مقدر در چک موجود نباشد شخص طلبکار میتواند چک را برگشت بزند.

مراجع دارای صلاحیت به جهت توقیف اموال در چک برگشتی کدام مراجع هستند؟

  • مرجع کیفری
  • مرجع ثبتی
  • مرجع حقوقی

کاربرد گواهی عدم پرداخت برای وصول چک به چه شکل است؟

دریافت گواهی عدم پرداخت چک این امکان را به دارنده ی چک برگشت خورده می دهد که با تنظیم دادخواست و ضمیمه کردن گواهی عدم پرداخت چک به محاکم قضایی اعم از دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف رفته و شکایت خود را مطرح نماید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »