موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

تهمت
تهمت
در معنای قانونی افترا به معنی بهتان ، تهمت زدن و به دروغ کارهای ناروا به کسی نسبت دادن می‌باشد. در لغت نامه دهخدا زیر این کلمه آمده است ، نسبت دروغ و کذب به کسی ، تهمت و اسناد خیانت به کسی ، هر چیز ناحق و خلاف واقع ، بهتان ، تهمت ، در اصلاح حقوقی نسبت دادن نادرست ارتکاب جرمی است به شخصی.

جرم تهمت و افترا و مجازات آن

تهمت و افترا یکی از جرایم علیه اشخاص می باشد. که معمولا در سطح اجتماع فراوان اتفاق می افتد. وجود شبکه های اجتماعی نیز به نشر این موارد کمک کرده است.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد تهمت

 

توهین و افترا به اشخاص یکی از رفتارهای قبیحی می‌باشد که قانون خوشبختانه آن را پیش بینی نموده و در سوی دفاع از ارزش های اخلاقی برای آنان مجازات تعیین کرده است. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با مفهوم تهمت و افترا و مجازات آن آشنا نماییم .

 

ابوالفضل باباخانی وکیل موسسه حقوقی و داوری فرهنگ تفاهم

 

منظور از تهمت و افترا چیست؟

در معنای قانونی افترا به معنی بهتان ، تهمت زدن و به دروغ کارهای ناروا به کسی نسبت دادن می‌باشد. در لغت نامه دهخدا زیر این کلمه آمده است ، نسبت دروغ و کذب به کسی ، تهمت و اسناد خیانت به کسی ، هر چیز ناحق و خلاف واقع ، بهتان ، تهمت ، در اصلاح حقوقی نسبت دادن نادرست ارتکاب جرمی است به شخصی.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد تهمت

تعریف افترا به معنی اخص عبارت است از اسناد صریح جرمی به دیگری به یکی از وسایل مذکور در قانون و عجز از اثبات صحت آن. در تعبیر حقوقی، افترا نسبت دادن امری که مطابق قانون جرم تلقی می‌شود به کسی،بیان شده است.

نسبت دادن سخن یا فعل ناحق یا صفت نادرست به دیگری که موجب آبروریزی می‌شود، گناهی نابخشودنی و یکی از گناهان کبیره زبانی است که در برخی از مصادیق آن جرم نیز تلقی شده و احکام قانونی چون حد و تعذیر بر آن بار می‌شود. از نظر اسلام هر چند این نسبت دادن برخاسته از اعتقاد فرد باشد، جایز و روا نیست؛

زیرا تا زمانی که چیزی بر اساس ادله محکمه پسند اثبات نشده باشد، بیان هر سخن یا کار نادرست یا صفت ناروا به دیگری، عملی ضد اخلاقی، گناهی نابخشودنی و گاه جرم قانونی است که تبعات حقوقی و کیفری به دنبال دارد.

انواع افترا

  • افترای قولی
  • افترای عملی

افترای قولی

حالتی است که در آن شخص با الفاظ و بیان خود اعمالی را که نه اثبات شده است و نه از صحت آن اطلاعی دارد را به دیگری نسبت می‌دهد.

 افترای فعلی

نیز حالتی است که شخص به طور عملی به دیگری تهمت انجام جرمی را می‌زند مثل اینکه در ساک متعلق به دیگری مواد جاسازی می‌کند و از این طریق به او تهمت قاچاق مواد مخدر می‌زند .

وکیل پایه یک دادگستری در مورد تهمت

مجازات افترا

مجازات افترا درماده ۶۹۷ تا ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ بیان شده است.

ماده ۶۹۷ – هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را ‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌ موجب حد است به جزای نقدی درجه ۶ محکوم خواهد شد. (اصلاحی به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹/۲/۲۳)

تبصره – در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد‌شد.

ماده ۶۹۸ – هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا‌ توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد.

وکیل پایه یک دادگستری

 

اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌ غیر وارد شود یا نه علاوه‌بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

ماده ۶۹۹ – هر کس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او‌ می‌گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید

‌و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال‌و یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌شود.

ماده ۷۰۰ – هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند و یا هجویه را منتشر نماید به حبس از یک تا شش ماه محکوم ‌می‌شود.

نمونه شکواییه افترا نسبت به طرح اتهام در دادسرا

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب با طرح شکواییه ای از جانب مشتکی عنه در دادسرا …… شعبه ……. به شماره پرونده ……….. به اتهامات ………… متهم شدم. از آن جایی که اتهامات مشتکی عنه نسبت به بنده واهی بوده و از اثبات آن عاجزمانده‌اند، قرار منع تعقیب به نفع اینجانب صادر گردید. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل تصویر مصدق قرار صادره از دادسرا به شماره ……… مورخ ………. و محتوای پرونده ………… و همچنین به استناد ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات مشتکی عنه را به اتهام افترا استدعا دارم.

شکوائیه نشر کاذب و افترا رایانه‌ای

شاکی …………………. به نشانی ……………………………………………………………………………

 

مشتکی‌عنه ………… به نشانی ……………………………………………………………………………

 

تاریخ وقوع جرم …………….. محل وقوع جرم ………………………………………………………

موضوع: نشر اکاذیب و افترا رایانه‌ای

 

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …………………………..

 

با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند:

موکل به‌عنوان تاجر معتبر واردات و صادرکننده کالا از بنادر خلیج‌فارس از جمله دبی به ایران می‌باشد. متأسفانه مشتکی‌عنه محترم به خاطر اختلافات فی‌مابین اینجانب با پدر ایشان از نظر مالی و شراکتی اقدام به ارسال ایمیل‌های متعدد به شرکت‌های طرف قرارداد اینجانب نموده و در آنجا به صراحه موکل را کلاهبردار و کسی که اموال و دارایی اشخاص ثالث را از طریق نامشروع و غیرقانونی تحصیل نموده اعلام کرده

و به شرکت‌های طرف معامله موکل هشدار داده تا از هرگونه معامله با موکل به شدت خودداری نماید و ایضاً اعلام نموده، علیه موکل دعاوی متعددی در تهران مطرح شده و در حال حاضر جلب موکل گرفته شده و از ایران متواری است در حالی که همه این ادعاها دروغ محض بوده

و جز افتراء و نشر کاذب عنوان دیگری نمی‌تواند بر آن صدق نماید؛ لذا مستدعی است مستنداً به مواد ۶۹۷ الی ۷۰۰ ق.م.ا. رسیدگی و صدور حکم مشتکی‌عنه به مجازات نشر کاذب و افترا و اعاده حیثیت اجتماعی و تجاری موکل مورد استدعاست.

با تشکر و سپاس فراوان.

وکیل پایه یک دادگستری

 

یک نمونه رای صادره در پرونده ای با عنوان افترا

شماره دادنامه: ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۲۷۰۰۳۲۳        مورخ: ۱۳۹۳/۰۳/۱۳

 

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای الف.ف. فرزند ن. دایر بر افترا از طریق طرح شکایت مبنی بر سرقت اثر ادبی (دوره چهارجلدی آموزش خوش نویسی) که تحت عنوان (ثبت اثر هنری ادبی متعلق به شاکی به نام خود) در پرونده کلاسه شماره بایگانی ۹۰۰۲۱۷ شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی جزایی تهران مورد رسیدگی قرار گرفته است موضوع شکایت آقای الف.ح. فرزند ی. با وکالت خانم ع.ح.؛

دادگاه با توجه به مفاد کیفرخواست صادره، ملاحظه تصویر اوراق پرونده کلاسه ۹۰۰۹۹۸۲۶۸۷۴۰۰۰۸ شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی جزایی تهران، مفاد دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۲۳۰۷۰۰۰۵۱ و مفاد دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۰۱۳۰۷۰۰۰۴۶ صادره در آن پرونده،

مفاد گواهینامه قطعیت دادنامه اخیر الذکر و دیگر قرائن و امارات موجود در پرونده مجرمیت وی را محرز دانسته و مستنداً به ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی مشارالیه را به تحمل چهارماه حبس تعزیری محکوم و اعلام می‌دارد. رای صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان می‌باشد.

دادرس شعبه ۱۰۰۴ دادگاه عمومی جزایی تهران – فرامرزی

رای تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.س. به وکالت از آقای الف.ف. فرزند ن. نسبت به دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۲۱۸۵۴۰۱۲۸۹ مورخ ۱۳۹۲/۱۲/۷ صادره از شعبه ۱۰۰۴ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواه به تحمل چهارماه حبس دایر بر افترا از طریق طرح شکایت مبنی بر سرقت اثر ادبی

با توجه به محتویات موجود در پرونده و همچنین لایحه تجدیدنظرخواهی مشخص می‌گردد تجدیدنظرخواه در اقدام به شکایت خود علیه تجدیدنظرخوانده، به دنبال اثبات حقی بوده است که از شباهت اثر متنازع فیه با کتابت ایشان داشته و در یک مرحله کارشناسی، مورد تصدیق قرار گرفته گرچه در مراحل بعدی کارشناسی این تطابق و شباهت با کتابت تجدیدنظرخوانده تایید نشده است

و علاوه بر این ارتباط قبلی بین تجدیدنظرخواه و تجدیدنظرخوانده در اقدام به انتشار کتاب ها و اثر مورد اشاره تجدیدنظرخواه و نیز توجه به این امر که تظلم خواهی حق هر شهروند ایرانی در محاکم قضایی دادگستری می‌باشد و دیگر محتوای پرونده، احراز اینکه تجدیدنظرخواه در طرح شکایت واجد سوءنیت بوده تا رکن معنوی بزه انتسابی محقق گردد، مخدوش می‌باشد.

مستنداً به بند اول از قسمت ب ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته نقض و با استناد به اصالت البرائه، اصل ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند الف ماده ۱۷۷ قانون مارالذکر رأی بر برائت تجدیدنظرخواه صادر می‌گردد. این رای قطعی است.

لازم به ذکر است که موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکیل پایه یک دادگستری و مشاورین حقوقی باتجربه درخدمت شما عزیزان است. و شما می‌توانید سوالات حقوقی خود را با کارشناسان ما درمیان بگذارید و پاسخ مناسب را دریافت نمایید. وی ا به کمک وکیل پایه یک دادگستری در این موسسه دعوای کیفری خود را پیگیری نمایید.

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

23 پاسخ

  1. سلام.حدودا ۱ماه پیش باجناقم و همسرش رو با حدود ۴کیلو هروئین دستگیر کردن و متاسفانه ۱۰دقیقه بعداز خروج من از منزلشون پلیس رفته اونجا و دستگیرشون کرده الان بین کل فامیل شایعه کردن من به پلیس تحویلشون دادم این تهمت رو بهم زدن .متاسفانه اقدام کردم من نمیتونم بیگناهی خودمو اثبات کنم ولی آیا میتونم به جرم تهمت از اینا شکایت کنم

    1. باسلام وقت بخیر
      بله. شما می‌توانید با وکیل کیفری موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم مشاوره داشته باشید تا با تنظیم شکواییه به اتهام تهمت شکایت نماید.
      برای مشاوره لطفا با شماره پنج رقمی ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس حاصل نماید.

  2. بادرود.
    احدی از اینجانب و پدرم شکایت کرده که به او توهین و تهمت و تهدیدش کرده و مورد ضرب و شتم و ایراد صدمه عمدی وارد نموده
    طی اطلاعی که یافته با مراجعه شاکی به پزشک قانونی، پزشک چنین تشخیص داده که صدمه وارد در صورت و گردن شاکی خارج از نزاع بوده و کبودی در دو پاه نیز ارجاع داده دادگاه و تشخیص قاضی
    هیچگونه درگیری فیزیکی بین طرفین دعوا انجام نگرفته است. آیا پس از قرار منع تعقیب و قطعی شدن رای. میتوان علیه شاکی شکایت کرد که تهمت و افترا زده و قصد فریب دادن بجهت دریافت دیه را داشته؟

    1. سلام بله امکان شکایت و گرفتن رای به نفع شما وجود دارد .برای توضیحات بیشتر با شماره ۰۲۱۵۴۷۶
      موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم تماس بگیرید .در اینگونه موارد بهتره از وکیل متخصص کمک بگیرید

  3. سلام یکی ازاعضای خانواده بخاطر پیامک سال گذشته مبنی برمزاحمت تلفنی، تهدیدوتوهین ونشراکاذیب ازمن شکایت کردن درصورتیکه من یک سال وچندماهه که هیچ ارتباطی باایشان نداشته ام، چطوری بی گناهی خودموثابت کنم؟ پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شده، لطفاراهنمایی کنید

    1. سلام در صورتی که خط ارسال متن و تماس به نام خودتون بوده حتما با وکیل برای دفاع از خودتون اقدام کنید.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  4. سلام خسته نباشید.اگر شخصی به دیگری تهمت روابط نامشروع و حتی زنا زده باشدو بتواند تهمتش را در حد روابط نامشروع در دادگاه ثابت کند ،آیا باز هم برایش مجازاتی صادر خواهد شد؟

      1. سلام
        کسی از فامیل که مدام حرف هایی به افراد نسبت میده که کذبه،مثلا میگه فلانی پشت سرت فلان حرف رو زده در صورتی که این حرف خودشه و چون خودش دوست داشته بهت اون حرف رو بزنه به اشخاص دیگه نسبتش میده…این جور موارد مجازات داره؟

  5. با درود و احترام
    اگر شخصی از مدیران یک اداره نیمه خصوصی به قصد تخریب شخصیت و در ادامه برکناری و استعفای یکی از معاونین‌ خود، به ایشان تهمت ناروا و افترا بزند و در محیط شغلی بین دیگران آن را مطرح نماید،
    آیا میتوان علیه او طرح شکایت کرد؟
    آیا نیاز به شهود می باشد؟
    اگر کتمان کند که این حرف ها را نزده، شرایط چطور پیش میرود؟

    سپاس

  6. باسلام واحترام چند روز پیش یک قولنامه خرید ملک تجاری نمودم پس از مدتی شخصی با من و بنگاه تماس گرفت که فروشنده کلاه بردار و جعل سند کرده و شما حق نداشتین جهت انجام مراحل انتقال سند اقدام و از ملک کارشناسی و متراژ و یوتی ام تهیه نمایید و خود را بجای مالک قبلی معرفی نمود در صورتی به دلیل ایجاد ترس روانی و رعب و وحشت به اینجانب در قضیه تسریع در انتقال و تنظیم سند وکالت بدلیل مقداری از ثمن معامله تهاتر بوده و مالک قصد بر تبدیل آن به نقد بوده به اینجانب خسارت جبران ناپذیری بوجود آورده لذا مراتب جهت تنظیم شکواییه چه اقدامی نماییم ممنون از لطف شما

    1. سلام وقت بخیر جهت تنطیم متن شکایت باید حتما به طور مفصل به شرح موضوع بپردازید لطفا با شماره ۰۲۱۵۷۶۴ درتماس باشید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  7. با سلام
    همسرم با دوستش سرقتی انجام دادن ک رد مال شد و رضایت شاکی رو گرفتن همسر من آزاد شد ولی دوستش ک ب خاطر پرونده باز ک داشته و در زمان سرقت در مرخصی ب سر می‌برده آزاد نشده و حالا همسر من را از داخل زندان ب صورت تلفنی تهدید میکنه ک جرمی را ب گردنت میندازم و ما از مکالمه فیلم گرفتیم الان ما برای رفع این مشکل چ کار باید کنیم؟
    با تشکر

    1. سلام وقت بخیر بابد با وکیل متخصص کیفری ما در ارتباط باشید ۰۲۱۵۴۷۶۴ موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  8. سلام خطم دست شوهرم بوده بعد یکسال سوزوندم ساعت ۲ و ۵۰ دقیقه شب دختری پیام داده سلام خوبی کی می رسی برا فردا ناهار چی میل داری بعد صبح بهش زنگ زدم میگم من همسر این آقا هستم شما چه نسبتی باشوهرم داری که نگران ناهارشی گفت من زنشم گفتم زنش گفت نامزدیم گفتم یعنی اومده خواستگاری جلوی خانواده قطع کرد من بشدت به هم ریختم و شروع به تحقیق کردم متوجه شدم با همسرم ارتباط داره و در یک پرونده به دروغ شهادت داده به نفع شوهرم ولی قاضی متوجه بی اساس بودن شهادت شده و حکم به ضرر شوهرم اومده و شاکی در دادگاه با شوهرم و این خانم رو به رو میشه و به هم فحش میدن که این خانم دست شوهرم رو میگیره و میبره و فیلم گرفته شده گویا پاپوش بوده و خانم که ارتباط با شوهرم داره میره شکایت شاکی رو به جرم توهین میکنه بعد از اینکه متوجه شدم این خانم تو دادگاه شوهرم در پرونده های مختلف خودش رو یکبار همسر و یکبار دختر دایی معرفی کرده به اتهام رابطه نامشروع مادون از زنا شکایت کردم و چت ها رو گذاشتم و شاهد بردم ولی تبرئه شدن من سونیت نداشتم خودشون باعث شدن من فکرم به این ارتباط بره حالا خانم از من بابت افترا و قذف شکایت کرده حالا چکار کنم و چه پیش میاد؟

    1. سلام برای دفاع از خودتون وکیل بگیرید.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

    1. خوشحالیم که در خدمت شما هستیم.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »