موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

شرکت در جرم چه مجازاتی دارد؟
شرکت در جرم چه مجازاتی دارد؟
شرکت در جرم وقتی محقق می شود که دو یا چند نفر در یک عمل مجرمانه در عنصر مادی و عملیات اجرایی جرم شراکت می کنند و یکی از معیارهای تفاوت آن با معاونت در آن است که در معاونت شخص در عملیات اجرایی دخالت ندارد.

شرکت در جرم و مجازات آن

در برخی از موارد مجرم به تنهایی جرمی را انجام می دهد که به وی مباشر گفته می شود اما در برخی از موارد بیش از یک نفر در انجام جرم دخیل هستند که در اینجا بحث از شراکت و معاونت و بحث سبب اقوی از مباشر پیش می آید .

معاونت در جرم یعنی شخص با اموری نظیر تحریک و ترغیب و… موجب وقوع جرم توسط شخص دیگر شود بدون اینکه در عملیات اجرایی جرم دخالت داشته باشد.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد شرکت در جرم

مباشر جرم نیز کسی است که به طور مستقیم جرم را انجام می دهد . چنانچه کسی تصمیم به ارتکاب جرمی بگیرد و جرمی را مرتکب شود، مباشر جرم نامیده می­شود. پس مباشر جرم، کسی است که خود به تنهایی جرمی را مرتکب شده است. فرضاً شخصی به تنهایی قصد سرقت موتورسیکلتی را داشته باشد و بدون کمک دیگری، آن را سرقت کند.

تسبیت در جنایت آن است که انسان سبب تلف شدن یا جنایت علیه دیگری شود یا خود مستقیماً جنایتی را مرتکب شود. مانند این‌که شخص چاهی حفر ‌کن و دیگری در آن می‌افتد و کشته می‌شود. فرض کنید «الف» چاهی را می‌کند و قصدش این است که «ب» به درون چاه بیافتد و کشته شود اما شخص «ب» با احتیاط عبور می‌کند.

در این میان شخص «ج» به شخص «الف» کمک می‌کند و با زور فرد «ب» را به درون چاه حل می‌دهد و او را می‌کشد، در اینجا شخصی که چاه را حفر کرده است مسبب است و شخصی که «ج» را به درون چاه می‌اندازد مباشر نامیده می‌شود و به استناد ماده ۳۶۳ قانون مجازات اسلامی سابق در این جمع مباشر مسئول و مرتکب قتل عمد شده است.

ما نیز در این نوشتار قصد داریم شما را با مفهوم شرکت در جرم و مجازات آن آشنا نماییم.

منظور از شراکت در جرم چیست؟

شرکت در جرم به این معنی است که دو یا چند نفر عملیات اجرایی جرم را انجام دهند.

مهم ترین معیار تشخیص معاون از شریک جرم این است که

شریک در عملیات اجرایی جرم دخالت دارد ولی معاون در عملیات اجرایی جرم دخالت ندارد بنابراین اگر شخصی در عنصر مادی جرم دخالت نکند شریک در جرم نیست مثلا اگر الف “ب” را به پرداخت مبلغ بسیار زیادی تطمیع کند تا ج را به قتل برساند در صورت وقوع قتل شخص “ب” قاتل و الف معاون در قتل است.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد شرکت در جرم

هر چند که اگر عمل الف نبود هیچ گاه ب مرتکب قتل ج نمی شد . بنابراین تا شخصی در عمیات مادی جرمی که توسط دیگری انجام گرفته شرکت نکرده باشد شریک در جرم نیست بلکه معاون است هر چند وی نقش بسیار اساسی در تحقق جرم داشته باشد.

شرکت در جرم زمانی محقق می شود که جرم مستند به رفتار تمام شرکا باشد. در مستند بودن جرم به رفتار مرتکبین میزان تاثیر رفتار آن ها مهم نیست . چون در هر حال شریک در جرم محسوب می شوند .

برای مثال اگر دونفر آسیبی به دیگری بزنند و باعث فوت وی شوند اگر هر دو ضربه در قتل نقش داشته باشد هر دو نفر شریک در قتل خواهند بود ولو اینکه تاثیر یک ضربه ۹۰ درصد وتاثیر ضربه دیگر ۱۰ درصد باشد .

اما اگر یکی از آسیب ها هیچ تاثیری در قتل نداشته باشد مانند اینکه الف با چاقو به قلب مقتول زده باشد و ب خراش جزیی در صورت مقتول ایجاد کرده باشد واین خراش هیچ تاثیری در قتل نداشته باشد شرکت در قتل محقق نمی شود و فقط الف قاتل است .

در خصوص مصادیق معاونت یا عنصر مادی آن قانونگذار در ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مواردی را احصا کرده است که شامل تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع، دسیسه، فریب و نیرنگ، سوء استفاده از قدرت، تهیه وسایل ارتکاب جرم، ارائه طریق ارتکاب جرم و تسهیل وقوع جرم می‌شود.

مجازات شرکت در جرم

در ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات شریک صحبت کرده است .

این ماده مقرر می دارد :

« هر کس با شخص یا اشخاص دیگر در عملیات اجرائی جرمی مشارکت کند و جرم، مستند به رفتار همه آن‌ها باشد خواه رفتار هر یک به‌تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه نباشد و خواه اثر کار آنان مساوی باشد خواه متفاوت، شریک در جرم محسوب و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم است.»

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد شرکت در جرم

در مورد جرائم غیرعمدی نیز چنانچه جرم، مستند به تقصیر دو یا چند نفر باشد مقصران، شریک در جرم محسوب می‌شوند و مجازات هر یک از آنان، مجازات فاعل مستقل آن جرم است.

در جرایم تعزیری مجازات هریک از شرکا مجازات فاعل مستقل جرم است .به این معنی که مجازات شریک مانند زمانی است که خود به تنهایی و بدون دخالت دیگری مرتکب جرم شده است . حتی اگر درصد تاثیر رفتار مرتکبین متفاوت باشد .

مشارکت در جرم در انواع مختلفی قابل وقوع است. به‌طور مثال ممکن است که مشارکت در فعل رخ دهد یعنی همه شرکا با مداخله در عمل واحدی موجب جنایت شوند.

گاه نیز شرکت در جنایت با انجام افعال متعدد واقع می‌شود بدون آنکه افراد در انجام هر یک از آنها با یکدیگر مشارکت کرده باشند.

در واقع هر یک جداگانه و بدون مشارکت، فعلی را مرتکب می‌شوند اما در نتیجه‌ای که از مجموع اقدامات هر یک حاصل می‌شود، مشارکت دارند که به این صورت از مشارکت، شرکت در نتیجه فعل گویند.

از دیگر انواع مشارکت در جرم، اجتماع سبب و مباشر است؛ به طوری‎که سبب و مباشر در عرض یکدیگر با هم اجتماع کرده و جنایت مستند به هر یک از آنهاست و هر دو شریک در جنایت خواهند بود.

برای مثال اگر در جنایت علیه فردی، یکی غذای وی را آلوده به سم کند و دیگری او را به شدت مجروح سازد و مرگ ناشی از هر دو عمل یعنی جراحت و مسمومیت باشد، شرکت در جنایت محقق شده است.

برای تحقق شرکت در جرم همزمانی بین اعمال شرکای جرم شرط نیست و اختلاف زمانی مانع از تحقق شرکت در جرم نیست و شرکت در جرم تحقق می‌یابد. برای مثال، اگر کسی به وسایل متقلبانه متوسل شود و شخصی را فریب دهد و دیگری مال وی را در زمانی موخر از توسل به وسایل متقلبانه ببرد شرکت در جرم تحقق می‌یابد.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم نیز با در اختیار داشتن وکیل پایه یک دادگستری و مشاورین حقوقی مجرب پاسخ گوی سوالات شماست ومی تواند شمارا در طی مراحل دعوای کیفری یاری کند.

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

6 پاسخ

  1. باسلام اگر دونفر شخصی را مورد حمله قراردهند بگونه ای که یک نفر شخص را مورد ضرب جرح قرار دهد بامشت و لگد ودیگری همزمان باچاقو وی راتهدید کند آیامیتوان شخصی که فقط با مشت ضربه زده است را در مساله تهدید باچاقو شریک و معاون جرم قرار داد؟

    1. سلام بسته به نظر قاضی دارد که در اینجا معاونت یا مشارکت رو رای بدهند باید به طور مفصل موضوع توسط وکیل متخصص کیفری بررسی شود. ۰۲۱۵۴۷۶۴ جهت دریافت مشاوره با این شماره تماس بگیرید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »