موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

فریب در ازدواج
فریب در ازدواج
در متون، تدلیس آن است که یکی از دو طرف عقد کارهای فریبنده و نیرنگ آمیز انجام دهد، یا این کارها با آگاهی او صورت گیرد، و به سبب آن کارها، کالای مورد معامله یا شخص طرف عقد، فاقد عیب یا نقصِ موجود یا واجد کمالِ غیرموجود نمایانده شود و با اغوای طرف دیگر عقد، وی به انعقاد آن برانگیخته شود.

فریب در ازدواج

مقدمه

در بررسی پرونده های قضایی به خصوص دعاوی مطروحه در دادگاه خانواده مشخص می شود بسیاری از ازدواج هایی که به فسخ یا طلاق منجر می شود و کانون روابط خانوادگی را به خصوص در سال‌های اول زندگی از هم می پاشد بحث فریب است. به عبارت دیگر یکی از طرفین قبل از ازدواج خود را با صفاتی معرفی می کند که برای طرف دیگر جذاب و مطلوب به نظر می رسد و از این طریق محبت و توجه طرف مقابل را به خود جلب می کند ولی بعد از ازدواج مشخص می شود که فاقد آن ویژگی یا صفت بوده است. در این نوشتار بحث فریب در ازدواج که به آن در ادبیات حقوقی تدلیس هم می گویند را بررسی خواهیم کرد تا مشخص شود تکلیف ازدواجی که با فریب و تدلیس منعقد می گردد چیست؟ و در برخورد با چنین مواردی طرفین چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ در بررسی پرونده ها به این نکته می رسیم که تدلیس و فریب بیشتر توسط مردان انجام می شود مثل داشتن تحصیلات عالیه، داشتن شغلی خاص یا حتی ادعای فرزندی یکی از خانواده های معروف. البته موارد بسیاری از فریب و تدلیس توسط بانوان هم دیده شده که شایع ترین آن ها عدم ازدواج در گذشته و بکارت است. تماس با وکیل دادگستری

معنای تدلیس

تدلیس، از ریشه دَلَس و دُلْسَه به معنای ظلمت و تاریکی، در لغت به معنای کتمان کردن و پوشاندن است. نخستین لغویان، تدلیس در بیع یا هر امر دیگری را«کتمان عیب آن» دانسته اند. معنای اصطلاحی تدلیس در متون فقهی و حقوقی نزدیک به معنای لغوی آن، ولی از جهتی گسترده تر از آن است. در این متون، تدلیس آن است که یکی از دو طرف عقد کارهای فریبنده و نیرنگ آمیز انجام دهد، یا این کارها با آگاهی او صورت گیرد، و به سبب آن کارها، کالای مورد معامله یا شخص طرف عقد، فاقد عیب یا نقصِ موجود یا واجد کمالِ غیرموجود نمایانده شود و با اغوای طرف دیگر عقد، وی به انعقاد آن برانگیخته شود. بر این اساس، تدلیس علاوه بر پوشاندن عیب، اظهار کمالِ غیرموجود را نیز دربر می‌گیرد، هرچند برخی منابع آن را به همان معنای لغوی می‌دانند. همچنین به موجب مادّه ۴۳۸ قانون مدنی ایران، تدلیس عملیاتی است که موجب فریب طرف معامله شود. در برخی منابع فقهیِ اهل سنّت و شماری از قوانین برخی کشورها، در این زمینه اصطلاحاتی دیگر مانند تلبیس، تغریر و خِداع به کار رفته است، ولی در فقه شیعه و برخی مذاهب عامه، به ویژه فقه حنبلی، اصطلاح تدلیس متداول تر است.

 تدلیس در ازواج به چه معناست؟

تدلیس عبارت از عملیاتی است که زن یا مرد یا شخص ثالثی انجام داده و موجب فریب در ازدواج شود که طبق قانون جرم محسوب شده و فریب دهنده به مجازات خواهد رسید. همانطور که می‌دانید عقد نکاح دائم یا به وسیله طلاق و یا فسخ نکاح منحل می‌گردد. گاهی یکی از طرفین بیماری داشته که در زمان عقد آن را مخفی داشته و یا وجود صفتی که مورد نظر طرف مقابل بوده در خود وانمود نماید خواه این مانور به صورت عمل باشد خواه به صورت نوشته یا لفظ، نظیر ارائه گواهی جعلی صحت مزاج که این هم حق فسخ برای طرف فریب خورده می‌آورد و آثار و پیامدهای حقوقی ویژه‌ای دارد که با عنوان « تخلف از شرط صفت» در قانون مدنی مطرح است. همچنین فریب در ازدواج جرم محسوب شده و در قانون برای آن مجازات هم در نظر گرفته شده است. در ابتدا مواردی از فریب در ازدواج را که در قانون به صراحت از آن بحث شده است را مطرح خواهیم نمود و سپس به موارد دیگر خواهیم پرداخت. این موارد موجب ایجاد حق فسخ برای یکی از طرفین می شود. [pbp id=0]

۱.اگر هریک از عیوب زیر در مرد از قبل از ازدواج موجود بوده باشد و زن از آن بی خبر بوده باشد

  • جنون(در این باره تفاوتی بین جنون دائمی و ادواری وجود ندارد).
  • خصاء(به معنای اخته یا خواجه بودن است و به کسی گفته می شود که فاقد بیضه است و از این رو فاقد قدرت باروری و جماع است).
  • عنن ولو اینکه یکبار عمل زناشویی را انجام نداده باشد.(نوعی بیماری جنسی در مردان است که به موجب آن مرد فاقد قدرت نعوظ و آمیزش جنسی است).
  • مقطوع بودن آلت تناسلی به میزانی که قدرت نزدیکی جنسی نداشته باشد.

۲. اگر هریک از عیوب زیر از قبل از ازدواج در زن وجو داشته باشد و مرد از آن بی خبر باشد

  • جنون( دراین باره تفاوتی بین جنون دائمی و ادواری وجود ندارد).
  • قرن(نوعی ناهنجاری جنسی زنانه است به صورتی که استخوان یا گوشت زائد در آلت تناسلی زن وجو دارد که مانع نزدیکی شوهر با او می‌گردد).
  • جذام( نوعی بیماری و ناهنجاری پوستی)
  • برص( نوعی بیماری و ناهنجاری پوستی که به آن پیسی یا ویتیلیگو هم می گویند).
  • افضاء( نوعی بیماری و ناهنجاری جنسی زنانه است به صورتی که در آن مجرای حیض و غائط یکی می باشد).
  • زمین‌گیری.
  • نابینایی از هردو چشم.
هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن وصف را نداشته برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد به صراحت بیان شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد. مشاوره حقوقی

انواع شرط کردن صفت در عقد

  • صفت به صراحت در ضمن عقد ذکر شود. مثلا گفته شود که خانم دکتر…. یا آقای مهندس….
  • مشخص شود که دختر یا پسر خود را با صفاتی معرفی کرده اند و عقد نکاح هم مبتنی بر آن صفات منعقد شده است. مثلا در نامه‌ها یا پیام هایی که برای یکدیگر ارسال می کنند با عنوان آقای دکتر یا خانم مهندس و… خود را معرفی کنند.
  • در مورد صفت هیچ گفت و گو و توافقی بین طرفین صورت نمی گیرد اما عرف وجود این صفات را در شخص مفروض می داند به صورتی که در صورتی که شخص فقدان این صفت را به صراحت بیان نکند قضاوت عرف درباره آن قصد فریب خواهد بود. وظیفه وکیل پایه یک دادگستری مثلا عرفا شخص وقتی ظاهرا سالم است و اثری از بیماری در او یافت نمی شود عرف او را سالم می داند و درصورتی که بیمار باشد و در این باره سکوت کند عرفا او را فریبکار خواهیم دانست.
[pbp id=1]

 انواع تخلف از شرط صفت

  • شخص به دروغ صفتی را به خود نسبت می دهد یا نقصی را از خود دور می کند مثلا خود را دکتر متخصص معرفی می کند یا خود را سالم جلوه دهد در صورتی که بیماری شدیدی دارد.
  • شخص نسبت به نقصی که مخفی است و بدون اظهار او نمی توان آن را دریافت سکوت کند مثلا عارضه قلبی یا بیماری سرطان داشته باشد یا قبلا ازدواج کرده و باکره نباشد.
  • فرد به عیب خود علم دارد و نقص هم در ظاهر مشخص می باشد و سکوت از عیب به معنای کتمان آن نمی‌باشد، ولی فرد متقاضی ازدواج کوتاهی کرده و در مورد آن دقت و تحقیق ننموده است، لذا به دلیل کوتاهی خویش، تصوری خلاف واقع نسبت به طرف مقابل پیدا نموده است.

از انواع فوق، مواردی که فرد به دروغ صفتی را برای خویش بیان ‌کند یا عیب ظاهری را خلاف واقع نشان دهد یا نسبت به عیب مخفی خود که از آن اطلاع دارد، سکوت ‌نماید(مورد اول و دوم) سبب فریب گردیده و به عبارت دیگر طرف مقابل در این نکاح مورد «تدلیس» واقع شده است.

بنابراین در تمامی موارد تخلف از شرط صفت، تدلیس محقق نمی‌گردد، بلکه زمانی تدلیس به حساب می­‌آید که قصد فریب در ازدواج لحاظ شده باشد. در هر حال در موارد تخلف از شرط صفت نیز به استناد ماده ۱۱۲۸ عقد قابل فسخ خواهد بود. هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن وصف را نداشته برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود.

ضمانت اجرای مدنی تدلیس

اولین ضمانت اجرای پیش بینی شده برای فریب در ازدواج فسخ نکاح است. به موجب ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی که مقرر می دارد: « هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد». بنا بر ماده فوق کسی که مورد تدلیس واقع شده و فریب خورده است می تواند عقد نکاح را فسخ نماید. اصولا فسخ راهی آسان تر از طلاق است پس در این‌گونه موارد بهتر است راه فسخ را دنبال کنیم.

ضمانت اجرای دیگر مسئولیت مدنی تدلیس کننده در قبال تمامی خسارات مادی و معنوی وارد شده به طرف مقابل است به عبارت دیگر کسی که دیگری را فریب می دهد باید تمامی خساراتی که به هر نحو به طرف مقابل وارد نموده است را جبران کند تا وضعیت شخص تا حد ممکن به قبل از ایراد خسارت شبیه گردد. در این باره تفاوتی میان زوج، زوجه یا شخص ثالث وجود ندارد.

به عبارت دیگر تدلیس کننده چه زن باشد چه شوهر و چه شخص دیگری که موجبات فریب یکی از طرفین را فراهم آورده است ملزم به پرداخت کلیه خساراتی که منتسب به فعل و تقصیر اوست می شود. مثلا هرگاه شوهر در اثر تدلیس با زنی غیرباکره به جای باکره ازدواج کند و از حق فسخ نخواهد یا نتواند استفاده کند، می‌تواند تفاوت بین مهر باکره و غیرباکره را به عنوان خسارت از تدلیس‌ کننده بگیرد و اگر تدلیس‌کننده تفاوت مهر را ندهد و تدلیس‌کننده خود زن باشد می‌تواند مابه‌التفاوت را از مهر کسر کند و بقیه را به زن بپردازد.

مسئولیت کیفری تدلیس(مجازات فریب در ازدواج)

در مقابل فریب در ازدواج دو راهکار وجود دارد. فرد فریب‌خورده یا می‌تواند از طریق کیفری شکایت کند که در این صورت ۶ ماه الی ۲ سال حبس تعیین می‌شود یا می‌تواند اقدام حقوقی کرده تقاضای حق فسخ کند. فسخ ازدواج تشریفات خاص طلاق را ندارد و فریب‌خورده می‌تواند به راحتی نکاح را فسخ کند.

اختیار فسخ فوری است بدین معنی که طرفی که حق فسخ دارد بعد از اطلاع نکاح را فسخ نکند این حق او ساقط می‌شود البته به این شرط که علم به این حق فسخ و علم به فوریت آن داشته باشد.

تشخیص مدتی که برای امکان استفاده از این حق لازم بوده به نظر عرف و عادت است. اگر آگاهی فرد فریب‌خورده بعد از رابطه زناشویی باشد، وی می‌تواند علاوه بر فسخ نکاح از عامل فریب مهریه را باز پس گیرد. دادگاه در صدور حکم مجازات مجاز است که میزان حبس را بر میزان حداقل یا حداکثر تعیین کند ولی همین دادگاه می‌تواند به لحاظ جهات مخففه یعنی با توجه به این که فرد فریب‌دهنده جوان بوده و دارای سوء سابقه نیست، جریمه را حتی تا میزان ۵۰ هزار تومان تخفیف دهد یعنی کاملا بستگی به دادگاه دارد که میزان حبس و مجازات را به چه حدی تعیین کند. مشاوره حقوقی

 تدلیس توسط شخص ثالث آیا مسئولیت کیفری وجود دارد؟

رویه مشخصی موجود نمی باشد به عنوان مثال زوج با فریب زوجه مبنی بر اینکه دارای تحصیلات عالیه می باشد با نام‌برده ازدواج نموده و پس از اطلاع زوجه از این امر، وی علیه زوج و پدر وی اقدام به شکایت نموده و مدعی می گردد که پدر زوج از این امر قطعاً مطلع بوده و با سکوت خود موجبات تسهیل عمل مجرمانه را فراهم نموده است که البته چنانچه سوءنیت پدر زوج اثبات گردد می توان با عنوان تبانی یا مباشر معنوی از نام‌برده اقدام به شکایت نمود. [pbp id=2]

معاونت در جرم تدلیس هم قابل طرح و هم قابل بررسی در مراجع قضایی است. هرگاه تدلیس به وسیله شخص ثالثی واقع گردد؛ چنانکه، پدریا مادر پسر یا دختر، یا واسطه ازدواج، صفاتی برخلاف واقع برای همسر یا شوهر ذکرکرده و طرف دیگر را فریب داده باشد، آیا فریب خوره حق فسخ خواهد داشت؟

قانون مدنی در این مورد از فریب در ازدواج ساکت است. بعضی از استادان حقوق تدلیس به وسیله ثالث را موجب حق فسخ برای طرف مقابل دانسته اند. تبانی یکی از زوجین با شخص ثالث در تدلیس به منزله آن است که خود او مرتکب تدلیس شده است و در این صورت با توجه به ماده ۱۱۲۸ ق.م می‌توان گفت: صفت خاصی که یکی از زوجین برخلاف واقع واجد آن قلمداد شده به طور ضمنی وارد قلمروی قرارداد شده و وقوع عقد مبتنی بر آن بوده است.

برای فسخ نکاح چه کنیم؟

دادخواست تدلیس در ازدواج باید به دادگاه خانواده هر شهرستان ارائه شود. در مورد فسخ نکاح به دو نحو می‌توان طرح دعوا کرد:
  • ابتدا به محض اطلاع از موجبات فسخ، خود ذی‌نفع عقد را فسخ کند و به موجب اظهارنامه مراتب اعمال اراده خود را به طرف مقابل اطلاع دهد، سپس با تقدیم دادخواست به دادگاه صدور حکم بر تایید فسخ را طلب کند.
در این حالت از تاریخ اعمال اراده ذی‌نفع عقد فسخ‌شده محسوب می‌شود و حکم دادگاه تنها کاشف از این است که اعمال حق فسخ در تاریخ مذکور به درستی انجام شده است. توجه به این نکته ضروری است که در رویه قضایی دادخواست به خواسته فسخ را می‌پذیرند و حکم به فسخ صادر می‌کنند.
  • بدون فسخ عقد یا تقدیم دادخواست به دادگاه با برشماری موجب فسخ نکاح، صدور حکم بر فسخ عقد را طلب کند.در این صورت زمانی عقد فسخ می‌شود که رأی دادگاه بر فسخ صادر می‌شود و فسخ قطعی شود؛ اما تا این زمان عقد معتبر و تاثیرگذار و حقوق و تکالیف زوجین نسبت به هم پابرجاست. ضمن دادخواست به تایید فسخ، می‌توان صدور حکم بر اموری چون استرداد جهیزیه و مطالبه مهریه در صورت وقوع نزدیکی و… را مطالبه کرد.

مهریه در فسخ نکاح

فسخ نکاح قبل از نزدیکی

 در تمام مواردی که نکاح قبل از نزدیکی فسخ شود زن حق مهر ندارد، به جز یک صورت که آن عبارت است از آنکه نکاح به علت وجود عنن (ناتوانی جنسی زوج) فسخ گردد که در این صورت زن مستحق نصف مهریه است.

فسخ نکاح پس از نزدیکی

هر گاه زن مرد را در ازدواج فریب دهد و مرد پس از نزدیکی به عیوب واقف گردد چنانچه مرد از حق خود استفاده ننماید باید تمامی مهریه را بپردازد ولی در صورت اعمال حق و انحلال نکاح زوجه مستحق مهریه نمی‌باشد و اگر قبلا پرداخت نموده می‌تواند پس بگیرد. اگر فریب دهنده زن نباشد بلکه کسان او یا واسطه‌­ای دیگر باشد مرد می‌­تواند مهریه پرداخته به زن را از فریب در ازدواج مطالبه نماید.

عده فسخ نکاح

عده فسخ نکاح همانند عده طلاق سه طهر است، مگر اینکه زن با اقتضای سن، عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است و در زمان عده فسخ نکاح زوج حق رجوع ندارد
 موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در راستای احقاق حقوق شما با همکاری وکلای متخصص در همه زمینه های حقوقی و کیفری آماده ارائه خدمات می باشد. موسسه با در اختیار گذاشتن وکیل ماهر و متخصص می تواند به احقاق حقوق شما در مقابل تضییع آن شما را یاری نماید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

60 پاسخ

  1. سلام.من تازه فهمیدم که خانمم اختلال روانی شدید داره.البته پدر مادرش کاملا واقف بودن.اما من بدبخت بعد ۱۶ سال زندگی تازه فهمیدم دارم . الان نزدید دو ساله که جدا شدیم اما طلاقش ندادم.بخاطر مهریه و تمام اموالمو با کمک پدر مادرش گرفته. نمی‌دونم از کجا شروع کنم اما اختلال روانی همون چیزیه که دنبالش می گشتم. چندین بار پزشک متخصص اعصاب و روان براش دارو و یکماه بستری نوشت اما اومد خونه و فحش داد. الان کاراش یادم میاد دارم دیوانه میشم.اون واقعا دیوانه بود و من با یک روانی سالها زجر کشیدم. خیلی بدبختی کشیدم. لطفا کمکم کنید ممنون میشم. ۰۹۱۹۴۵۷۱۷۲۲ حسین

  2. من خودم معلولیت جسمی دارم وهمچنین از نظر روح وروان هم مشکل جزئی دارم ،به همین خاطر خانوده ام دنبال زوج عاقلی بودن که بتونه امورات زندگیمان را بچرخانه ،تا اینکه با یکی ازدواج کردم که اقرار داشتند عاقل است وتنها این است که میتونه با شما زندگی کن ولی بعدا متوجه شدیم که ایشان از نظر روانی بسیار بسیار بدتر از تاحدی که جنون وحتی طهارت ونظافت شخصی هم بلد نیست ،پول را نمی شناسد نمیتونه ی دونه نون بخره وخانواده ش در این مدت تنها از موقعیت استفاده می کردن به عناوین مختلف ،اموالش بردن مثل طلاجات وغیره ، پول می گرفتن که بزارن بیاد پیش من وآخرین بار نصف مهریه ش ،که با کمک ستاد دیه بابت نصفش رضایت گرفتم ،والان هم مابقیش گذاشتن اجرا ،
    آیا میتونم فسخ نکاح تدلیس بدم
    لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام .در این مورد امکان فسخ نکاح وجود نداره در صورت نیاز به مشاور با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس بگیرید.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

      1. سلام
        بندە با یە خانمی عقد کردم کە هم پدرش و هم خودش گفتن معلم هست، البتە بە ما گفتن در فلان مدرسە، اما الان متوجە شدم خودش یە مکانی اجارە کردە و بصورت آزاد مشغول بە تدریس هست.
        همچنین در سند ازدواج، شغل رو نوشتن معلم، اکنون با این وصف تدلیس اثبات میشە یا خیر؟
        ممنون میشم پاسخ بدین

        1. باسلام ایشان بر طبق گفته ی خود شما در حال تدریس می باشند و فریبی صورت نگرفته.
          با تشکر موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

    2. سلام
      همسر بنده بر اثر یک نوع بیماری لگنی پیشرفته متاسفانه در ناحیه مفاصل و لگن چسبناکی در هر دو پا دارد و رابطه زناشویی زجر اور و ناقصی را باعث میشود. از طرفی بیماری در حال پیشرفت است و نیاز به جراحی و پیوند اندام مصنوعی دارد و هرگز بهبودی کامل نمی یابد.
      در ظاهر ایشان یک لنگش عادی دارد و فقط قبل عقد اعلام کرد که کمی کوتاهی پا دارد.
      چندین متخصص جراح هم مراجعه کردم با تصاویر رادیولوژی که جملگی مشکل مقاربتی را تایید کردند و حتی غیر قابل درمان بودن را.
      آیا در صورت اثبات در پزشکی قانونی با دادخواست فسخ نکاح، میتوانم ری بگیرم؟
      واقعا زندگی زجر آوری از نظر جنسی داشتم و کمتر از یکسال اختلاف شدید پیدا کردیم و ایشان تمام مهریه را اجرا گذاشتند.

      1. سلام برای بررسی ادعا و مدارک استنادی با شماره موسسه ۰۲۱۵۴۷۶۴ موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  3. سلام من بعد از بیست سال و بعد از فوت پدر و مادر همسرم فهمیدم زنم علاوه بر جنون ادواری ناراحتی خونی شدید داشته و پدر و مادرش مخفیانه از زمان مجردی اطلاع داشته آند حالا که متوجه شدم آیا میتوانم اقدام قانونی کنم چون واقعا زندگی با یک زن مجنون غیر قابل تحمل است ممنون

    1. با سلام.منظور شما از اقدام قانونی چیست؟زوج هر زمان بخواهد میتواند همسر خود را طلاق دهد.

  4. ممنون که پاسخ دادید. حقیقتش دادخواست فسخ داده ام.
    در هر صورت شرایط داشتم با مدارک به موسسه میایم. چون گاها به تهران میرم.

  5. سه ماه قبل عقد شدم و بارها با همسرم نزدیکی داشتم. حالا شکایت کرده و درخواست پزشکی قانونی داده برای اثبات باکرگی در زمان وقوع عقد… و در اظهارات اولیه ادعا کردند که با من نزدیکی نداشتند.

    باتوجه به اینکه سه ماه از وقوع عقد میگذره و رابطه داشتیم ایا قاضی درخواست پزشکی قانونی را قبول میکنند؟
    از نظر پزشکی قانونی ازاله بکارت بیشتر از یک ماه نمیتوان تاریخ مشخص کرد

    1. سلام .همسر شما نمیتونه منکر از بین بردن بکارت شما بشه و رابطه جنسی با شما توسط همسرتون قابل انکار نیست.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

      1. سلام خسته نباشید اون قسمتی ک بعدازنزدیکی فرمودین مهریه به زوجه نمی‌رسه روواضح توضیح بدید

        1. مهریه در هر حالت حق زوجه میباشد.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

        2. مردی که قبل از ازدواج لوله های خودراباعمل جراحی ببندد وبعدازدواج کند بطوریکه این عمل را پنهان کندوسپس معلوم شود بطوریکه دیگر قدرت باروری نداشته باشد ایا درازدواج تدلیس کرده است

  6. سلام من قبلااز عقد نمیدونستم که همسرم بیماری صرع داره که به من نگفته بودن آیا فریب خوردم چیکار باید بکنم

  7. سلام وقت بخیر

    بنده دو ماه که عقد کردم . و خانمم رو نمیبینم خانواده اش راضی نمیشن همدیگر رو ببینیم . منو خانمم ارتباط تلفنی فقط داریم . و هر وقت صحبت میکنم . متوجه شدم ک خانمم سر درد داره و سردردش طبیعی نیست . بردمش دکتر متخصص . نوار عصب گرفت ب گفته ی دکتر میگرین عصبی داره . و ب گفته ی خانمم ب دکتر ک یکسال و نیم ک مریض هستن . و ب ۸ مورد حساسیات دارن مثلا . نور و صدا وووووو

    آیا میشه دارخواست فسخ نکاح کنم .
    چون بیماری رو از بنده پنهان کرده بودن اما خانمم بعد دوماه از عقد ب دکتر میگه یکسال ونیم مریضم . ممنونم پاسخ بنده رو بدین

    1. سلام امکان فسخ نکاح وجود ندارد.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

      1. سلام . ممنون میشم کمک کنید ب نتیجه ای برسم . خانواده ی همسرم و خود همسرم قبل از عقد مریضی همسرم رو از بنده پنهان کردن . ب دلیل اینکه ب بنده دروغ گفتن . و بعد عقدم متوجه شدم همسرم مریض هستن . میخوام همسرم رو طلاق بدم
        آیا راهی هست ک من مهریه متحمل نشم . الان دو ماه ک عقدیم رابطه جنسی هم نداشتیم . آیا فریب حساب نمیشه . چون مریضی رو از بنده پنهان کردن . لطفا کمکم کنید اصلا وضع مالی خوب نیست .

      2. سلام ببخشید پس معنای تدلیس چیه . وقتی قبل از عقد همسرم مریضی خودش رو پنهان کرده و دروغ گفته ایا تدلیس یا فریب در ازدواج محسوب نمیشود . ایا من نباید بدانم یا حق ندارم بفهمم همسرم مریض هست یا نه . بنده ب عنوان زن سالم گرفتم ن مریض . وقتی از لحاظ مالی در توانم نیست چرا باید متحمل بشم وقتی از من پنهان کردن .

  8. سلام ایا اگر بعد از عقد و ازدواج بعد چدن سال متوجه بشیم شوهرمون از نظر شنوایی مشکل داشته و کم شنواست و به همین دلیل در استخدام ها رد میشه و این امر را قبل عقد نگفته و ما بعد چند سال متوجه شدیم و ایا به خاطر این کتمان و دروغ میشه بدون اذن و رضایت شوهر تقاضای طلاق کرد و دادگاه طلاق را صادر کنه به نفع زن

  9. سلام دوسال از ازدواجم میگذره ‌همسرم الان از من ملکی رو میخواد و من نمیدم بهش حالا به دروغ رفته گفته فریب در ازدواجم داده و باکره نبوده میتونه دروغش رو اثبات کنه؟خیلی داغون شدم هزاران کار کثیف انجام داده حالا هم اینطوری اذیتم میکنه

    1. سلام ادعای همسر شما قابل اثبات نمی باشد.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم۰۲۱۵۴۷۶۴

  10. سلام ببخشید پس معنای تدلیس چیه . وقتی قبل از عقد همسرم مریضی خودش رو پنهان کرده و دروغ گفته ایا تدلیس یا فریب در ازدواج محسوب نمیشود . ایا من نباید بدانم یا حق ندارم بفهمم همسرم مریض هست یا نه . بنده ب عنوان زن سالم گرفتم ن مریض . وقتی از لحاظ مالی در توانم نیست چرا باید متحمل بشم وقتی از من پنهان کردن .

  11. سلام زن برادر من بیماری دو قطبی داشته و مخفی کرده قبل ازدواج حالا که یکسال از ازدواج گذشته ما متوجه بیماری شدیم .میخواستم بدونم در صورت اثبات فریب در ازدواج و فسخ نکاح مهریه تعلق میگیره؟

  12. سلام.زوجه من,بیماری سندروم تر نر داشته است و به من نگفته است.ایا تدلیس محسوب میشود؟

    1. سلام برای راهنمایی با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ قابلیت طرح دعوی را دارد .موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

    2. سلام تحت شرایطی میشود اقداماتی انجام داد اما نه تحت عنوان دقیق تدلیس.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  13. با سلام فریب در ازدواج محسوب نمیشه .زوج میتواند هر زمان بخواهد زوجه را طلاق دهد.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم۰۲۱۵۴۷۶۴

    1. اگرشخصی قبل از ازدواج لوله های خودرا باعمل جراحی ببندد بطوریکه دیگر توانایی باروری وداشتن فرزند را نداشته باشد وسپس ازدواج کند واینعمل را پنهان کند ایا در ازدواج تدلیس کرده است

  14. سلام وقت بخیر
    من ۸ ماه بعد از عقد متوجه شدم همسرم مبتلا به بیماری لوپوس هست و این بیماری درسایر اعضای خانواده شون مثل خواهر و برادرشون وجود داره. لوپوس اختلال سیستم ایمنی هست که منجر به مشکلات گوارشی و پوستی میشه و درمانی نداره و باید با داروهایی مثل کرتون کنترل بشه. آیا این بیماره مصداق تدلیس هست یا خیر
    ممنون از سایت خوبتون

  15. سلام من بعد رابطه فهمیدم که قرن یا گوشت ته واژنم دارم ولی همسرم قانع نمیشه که من خبر نداشتم چون باکره بودم حالا رفته ازم شکایت کرده و من نمیدونم چیکار کنم کمکم کنید

  16. سلام من چتد ماه قبل عقدم متوجه بیماریم شدم و بیماری گواتر و ندول تیروئید(غده خوش خیم تیرویید) داشتم و دکتر هم گفت سالی یبار نمونه برداری باید انجام بشه و مشکلت با قرص حل نمیشه و اگه اذیتت میکنه یا بعد ازمایشات سالانه ات اگر چیز مشکوکی دیدم باید عمل بشه.
    من ب شوهرم نگفتم و الان هم یکی دو ماه دیگه باید باز نمونه برداری از تیروئیدم انجام بدم
    اگه همسرم متوجه بشه میتونه از من شکایت کنه و حق فسخ بهش داده میشه؟
    تکلیف مهریه چی میشه؟

    1. سلام از موازد فسخ نیست.اما بهترین انتخاب برای شروع زندگی صداقت هست.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  17. سلام براثر خوردن مشروب همطرم قبل از عقد قسمت بسیار زیادی از بیناییشو از دست داده و نمیدونستم این موضوع رو اقا میتونم عقد رو فسخ کنم؟

  18. سلام
    من مبتلا به اختلال دوقطبی هستم که نوع خفیفه و تحت درمانم هم درمان دارویی همم روان درمانی در حال حاضر مجرد هستم میخاستم بدونم زمانی که من بخام ازدواج بکنم من باید اختلالم را به طرف مقابل بگم درسته؟اگر طرف قبول کرد من دیگه چه کارهایی برای پیشگیری از طلاق باید انجام بدم ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. سلام برای ازدواج صحیح صداقت بهترین انتخاب برای شروع است.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  19. سلام من سه سال ازدواج کردم و ms دارم مجردی ۴ سال دارو مصرف کردم و در زندگی دارویی مصرف نکردم الان شوهرم شکایت کرده فریب در ازدواج ومن پزشک قانونی رفتم و نوشته که قبل مریض بودم خواستم بدونم حکم من چیه و مهریه دارم وامکان فسخ نکاح هست البته مشکل خاصی ندارم حالم خوبه جسمی وروحی

    1. سلام وقت بخیر این موضوع بستگی به یک سری شرایط داره. ||آیا همسر شما از ابتدای ازدواج در جریان بیماری شما نبوده و تازه بعد از سه سال مطلع شده؟ لطفا جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ در تماس باشید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

    1. سلام وقت بخیر بیماری ام اس جز موارد تدلیس در نکاح نیست اما نسبت به فریب در ازدواج شرایطی دارد که میتوانید جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ در تماس باشید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  20. سلام ..اگر زوجه ناشنوا باشد و رحم اون مادر زادی مشکل داشته باشد به طوریکه که رابطه بسختی انجام گیرد ایا این عمل تدلیس بحساب میاد و تکلیف زوج در شکایت علیه او به چه صورت خواهد بود؟

    1. سلام وقت بخیر خیر این موارد در مورد های تدلیس در ازدواج که قانون ذکر شده نیست اما برای پیگیری این موضوع میتونید اقداماتی انجام دهید برای مشاوره کامل با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ در ارتباط باشید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  21. سلام.داماد اختلال روانی و جنون ادواری دارد.خانمش بخاطر ترس و ابرو نمی خواهد شکایت کند، سوال این است: پدر دختری می تواند شکایت کند؟

    1. سلام وقت بخیر بسته به این دارد که هدف از شکایت چه امری باشد. برای دریافت مشاوره کامل با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ در ارتباط باشید. ۰۲۱۵۴۷۶۴

  22. سلام وقتتون بخیر
    من ۶ماهه ازدواج کردم و همسرم تمایلی به رابطه جنسی ندارن. ۵ ماهه رابطه نداریم. و به دروغ میگن که قبل از ازدواج بهم گفتن نیازشون ۶ ماه یکباره! اما واقعا نگفتن
    من بعنوان یک خانم می‌تونم فسخ نکاه کنم؟
    کلا از نظر دادگاه ایشون جرمی مرتکب شدن ؟ و چه مدارکی قابل استناد هست برای اثبات حرفم؟
    ممنونم از راهنماییتون

    1. سلام فسخ شامل شما نمی شود.برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  23. سلام ، بنده بعد از اینکه با همسرم ازدواج کردم و در حال حاضر باردار هستم به تازگی بطور اتفاقی متوجه شدم که شوهرم عمل قلب باز انجام داده و قلبشون با باتری کار میکنه ، آیا میتونم شکایت کنم و به نتیجه برسم ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »