موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی
ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی
بدهی مالیاتی ممکن است باعث ممنوع الخروج شدن فرد شود. ممنوع الخروجی به حالتی اطلاق می شود که فرد به دلیل صدور حکم ممنوع الخروجی توسط مراجع ذی صلاح امکان خروج از کسور را ندارد. این امر بسیار متداول است. از مهم ترین دلایل ممنوع الخروجی بدهی مالیاتی افراد است. در این مقاله به شرایط ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی و نحوه رفع آنها خواهیم پرداخت.

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی حالتی است که فرد توانایی خروج از کشور خود را ندارد و البته ممنوعیت خروج از کشور امری نیست که افراد نسبت بدان آگاهی داشته باشند و هنگا‌‌می‌که قصد سفر به یک کشور خارجی را دارند متوجه این موضوع ‌‌می‌شوند  پس افراد لازم است که در همه حال از وضعیت خود نسبت به ممنوع الخروج بودن مطلع شوند.

بعضا پیش می آید که فرد در حالیکه تمام اقدامات مربوط به مسافرت خودرا انجام داده به فرودگاه می رود و در آنجا متوجه می شود که قادر به خروج از کشور نیست.

ممنوع الخروجی از اقدامات احتیاطی است که نسبت به بدهکار مالیاتی و در راستای افزایش تمکین مالیاتی صورت می گیرد علی رغم افزایش شعب دیوان در سال های اخیر و تعهد قضات دیوان به رعایت سرعت حداکثری در رسیدگی، معمولاً تشریفاتی که در فرآیند رسیدگی باید طی شود از جمله ثبت دادخواست، ارجاع به شعب، تبادل لوایح و تعیین وقت احتیاطی به اندازه ای به طول می انجامد که در بسیاری از موارد وارد دانستن شکایت پس از گذر چند ماه متضمن سودی نیست ولی با اقداماتی از سوی وکیل خود میتوانید شرایط را مساعد کنید.

چه افرادی ممنوع الخروج می شوند ؟

ممنوع الخروج شدن افراد ۵ علت دارد و تنها ۵ گروه از افراد برای خروج از مرزهای کشور دچار مشکل می‌شوند:

  1. بدهکاران قطعی مالیاتی و بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده.
  2. افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی گری، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هر عنوان دیگری دارای سوءشهرت باشند.
  3. افرادی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقام‌های قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد.
  4. کسانی که به موجب اعلام کتبی مسئولان قضایی حق خروج از کشور را ندارند .
  5. افرادی که دریافت گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگری (پدر، شوهر…) محول شده است.

بخشودگی جرائم مالیاتی

چه مدت فرد ممنوع الخروج می ماند؟

با توجه به ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری، این اجازه به دادگاه داده شده‌است که پس از بررسی اهمیت و دلایل وقوع جرم، حکم ممنوع الخروج بودن متهم را صادر نماید. این حکم اعتباری ۶ ماهه دارد و پس از آن می‌تواند با صلاحدید دادگاه، مجددا تمدید شود.

لازم به ذکر است که متهم می‌تواند با گذشت ۲۰ روز از ابلاغ حکم، بر روی آن اعتراض کند تا در ادامه در دادگاه تجدید نظر استان مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که این قرار از سوی مرجع صادر کننده فسخ شود و یا از سوی مرجع تجدیدنظر نقض گردد، دادگاه بدوی موظف است تا اطلاعات لازم را به مراجع ذیربط انتقال دهد تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای ممنوع الخروج بودن فرد انجام دهد

بدیهی است این مراحل  با کمک تیم مجرب حقوقی یا وکیل دادگستری قابل تسریع است.

نحوه صدور حکم ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی چگونه است ؟

پس از صدور برگ تشخیص قطعی، تلاشهای واحد وصول مالیات سازمان امور مالیاتی کشور فعال می‌شوند.

در این حالت تمامی تلاشها برای پیدا کردن حسابهای بانکی و اموال بدهکار آغاز می‌شود.

در صورت عدم شناسایی اموال بدهکار، اخطاری مبنی بر مهلت یک ماهه برای بدهکار صادر می‌شود و به وسیله پیامک به وی اعلام خواهد شد.

در صورتی که ظرف یکماه نسبت به معرفی اموال و یا پرداخت مالیات اقدام ننماید، قرار ممنوع الخروجی وی از طریق اعلام اداره کل امور مالیاتی به دادستانی انتظامی مالیاتی اعلام می‌شود.

دادستانی انتظامی مالیاتی نیز پس از بررسی موضوع نسبت به اعلام به معاونت دادستان کل کشور اعلام خواهد نمود.

با دستور دادستان کل کشور به اداره گذرنامه نیروی انتظامی ممنوع الخروجی بدهکار در سیستم ثبت خواهد شد.

سقف بدهی مالیاتی

برای بدهی مالیاتی به موجب قوانین سقفی مشخص شده است که اگر میزان بدهی به آن سقف برسد یا بیش از آن باشد شخص ممنوع الخروج خواهد شد. این سقف برای اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف متفاوت است که مهم ترین آنها عبارت است از:

  1. برای اشخاص حقیقی عادی حداکثر تا ۱۰ میلیون تومان
  2. برای اشخاص حقیقی تولیدی حداکثر تا۲۰۰ میلیون تومان
  3. اشخاص حقوقی تولیدی حداکثر  تا میزان ۲۰ درصد از سرمایه اصلی یا مبلغ ۵۰۰میلیون تومان

آیا می شود برای یک بار ممنوع الخروجی رفع شود؟

  1. طبق اختیارات حاصل از ماده ۲۰۲ قانون مالیات های منستقیم، رئیس کل سازمان امور مالیاتی امکان صدور اجازه یکبار خروج از کشور بدهکاران را دارد.
  2. تشرف به خانه خدا یا زیارت عتبات.
  3. انجام امور درمانی.
  4. پیگیری مسائل تجاری به قصد تسویه بدهی.
  5. سایر موارد به تشخیص سازمان امور مالیاتی

استعلام ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

قبل تر ها و در نبود اینترنت استعلام گرفتن بسیار کار سخت تری بود در گذشته افراد از راه‌های مختلفی از قبیل تلفن، مراجعه حضوری، آگهی روزنامه  و…  وضعیت ممنوع الخروجی خود را چک می‌کردند. این امکان که از طریق اداره گذرنامه فراهم شده بود، این اجازه را به مسافران می‌داد تا پیش از سفر، از وضعیت خود استعلام بگیرند و بتوانند با توجه به آن مابقی برنامه‌های خود را تنظیم  کنند.  اما با توجه به قانون جدیدی که به تازگی مصوب شده‌است، افراد می‌توانند از طریق اینترنت به سامانه استعلام در سازمان ثبت اسناد مراجعه نمایند و به صورت غیرحضوری از وضعیت ممنوع الخروجی خود باخبر شوند

در گذشته راه‌های استعلام ممنوع الخروجی بسیار سخت و زمان بر بود. مسافران ملزم بودند برای استعلام ممنوع الخروجی خود به صورت حضوری به اداره گذرنامه مراجعه کنند و یا از طریق تلفنی از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند. اما امروزه می‌توان با مراجعه به سامانه استعلام در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از وضعیت ممنوع الخروج بودن خود مطلع شد برای اینکار لازم نیست زمان زیادی صرف کنید بلکه باوارد کردن کد ملی خود در پایگاه اطلاع رسانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس زیر می توانید استعلام ممنوع الخروج بودن خود مطلع شوید.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی                                                    Exitban.ssaa.ir

هم اینک لینک استعلام فوری ممنوع الخروج بودن مسافران نیز بر روی سایت سازمان ثبت اسناد واملاک کشور قرار داده شده است تا با سرعت بیشتری بتوان این امر را مورد پیگیری قرار داد.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

آیا امکان ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه وجود دارد؟

لازم به ذکر است که در رابطه با مهریه نیز می‌توان حکم ممنوع الخروجی مرد را گرفت که در این مورد، مرد به علت عدم پرداخت مهریه همسرش، ممنوع الخروج می‌شود که این ممنوع الخروجی از طریق مراجع ثبتی به عمل خواهد آمد.

در واقع زن برای وصول مهریه خود از طریق دفترخانه رسمی ازدواج مبادرت به صدور اجراییه کرده که پس از ابلاغ آن به مرد، زن می‌تواند نسبت به بازداشت اموال منقول و غیرمنقول مرد اقدام نماید.

گاه زن به اموال شوهرش دسترسی ندارد و نمی‌تواند برای وصول طلبش مالی را معرفی کند و مرد نیز از معرفی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خودداری می‌کند که در این مواقع زن می‌تواند تقاضای ممنوع الخروج شدن او را بنماید تا از خروج شوهرش از کشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم پرداخت آن جلوگیری شود.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

چگونه ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی رفع می‌گردد؟

بر اساس بخشنامه شماره ۱۱۴۲۵ مورخ ۲۱/۶/۱۳۸۴دادستانی انتظامی مالیاتی به شکایات درخواستهای رفع ممنوع الخروجی اشخاص، به قید فوریت رسیدگی و با رعایت مقررات قانونی نسبت به ابقاء ممنوعیت خروج از کشور یا صدور درخواست رفع ممنوعیت خروج به دادستانی کل کشور، اقدام و نتیجه را به اطلاع شاکی خواهد رساند.

مشاوره حقوقی امور قراردادها

اما در موارد زیر حکم ممنوع الخروجی فرد رفع می شود

  1. مؤدی باید نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی حسب مقررات اقدام کند و یا معادل میزان بدهی، وجه نقد یا تضمین بانکی و یا وثیقه ملکی بسپارد.
  2. صدور رای ابطال برگ قطعی مالیات به براساس رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم.
  3.   براساس رأی شورای عالی مالیاتی یا دادنامه صادره توسط دیوان عدالت اداری و یا مراجع قضائی ذیصلاح مبنی بر نقض آرای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و نیز صدور حکم ورشکستگی و غیره.

در موارد تشابه اسمی و اشتباه در ممنوع الخروجی مالیاتی چه اقداماتی باید انجام شود؟

در این گونه موارد، متقاضی یا وکیل رسمی وی، با مراجعه به دادستان انتظامی مالیاتی، و پیوست مستندات، نسبت به درخواست رفع ممنوع الخروجی اقدام خواهد نمود

در صورتی که مقام قضایی قرار ممنوع الخروجی فردی را صادر کند آیا قرار مذکور قابل اعتراض است؟

به موجب تبصره ۲ ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری امکان اعتراض به قرار ممنوع الخروجی وجود دارد این قرار ظرف ١٠روز قابل اعتراض است.

بر مبنای این که صادر کننده این قرار چه مرجعی است محل اعتراض به آن متفاوت است در صورت صدور این قرار توسط بازپرس، مرجع اعتراض دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به اصل اتهام را دارد، اما اگر قاضی دادگاه قرار ممنوع الخروجی را برای فرد صادر کرده باشد، مرجع اعتراض دادگاه تجدید نظر استان خواهد بود.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »