موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

وکیل دعاوی ممانعت از حق
وکیل دعاوی ممانعت از حق

وکیل دعاوی ممانعت از حق

وکیل دعاوی ممانعت از حق

دعاوی تصرف و انواع آن که دعوای ممانعت از حق نیز از آن دست می باشد یکی از دعاوی رایج و پربحث در حیطه حقوق می باشد .و از آن جایی که اکثر ما ممکن است با آن مواجه شویم ولی ندانیم که چه اقدام یا اقداماتی باید در مقابله با آن انجام داد و ضمانت اجرای قانونی چه می باشد لازم است که به آن پرداخته شود و از این طریق آگاهی مردم افزایش یابد.

ما نیز در این نوشتار قصد داریم شما را با ممانعت از حق و نقش وکیل در حل و پیگیری این دعوا آشنا کنیم.

وکیل پایه یک دادگستری

ممانعت از حق چیست؟

یکی از دعاوی شایع در مورد تصرف املاک و مستغلات اشخاص، دعوی ممانعت از حق می‌باشد. به این نحو، که شخص به نحو عدوان و بدون اینکه ادعای خود را نسبت به ملکی اثبات کند مانع تصرف مالک و متصرف قانونی ملک مورد تصرف می‌شود. در ممانعت از حق، شخصی که ممانعت از حق او قانونی نبوده است به جهت ضرر و زیانی که از ممانعت او به عمل آمده است، از باب مسئولیت مدنی و تسبیب در مقابل مالک ملک، مسئول می باشد و باید منافع از بین رفته ی ملک را  نسبت به مالک جبران کند.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد وکیل دعاوی ممانعت از حق

ممانعت از حق در قانون آیین دادرسی مدنی

براساس ماده ی ۱۵۹ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب ، دعوای ممانعت از حق عبارت می باشد از : « درخواست شخصی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری خواستار باشد.»

در این رابطه باید گفت ، حق ، قدرت و امتیازی می باشد که قانون به اشخاص می دهد که مبادرت به انجام امری و یا خودداری از انجام آن نماید. لذا خارج از مقررات قانونی وجود حق قابل تصور نمی باشد. ممکن است این حقوق از صریح قانون یا قرار داد و یا عرف مسلم نشأت گرفته باشد. قابل ذکر می باشد .نحوه ی ممانعت در قانون ذکر نشده است .لذا به هر شکلی که ممانعت صورت بپذیرد به شرط وجود سایر شرایط از مصادیق ماده ی ۱۵۹ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب می باشد.

در ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی ، دعوای ممانعت از حق تعریف شده است . بر اساس این ماده دعوای ممانعت از حق عبارتست از تقاضای کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد . بنابراین ، ممانعت از حق در واقع شرایطی است که دارنده یک حق نمی تواند از حقی که دارد استفاده کند . به عنوان مثال ، اگر شخصی اجازه ندهد که از ملک یا زمین مان استفاده نکنیم ، باید در قبال او دعوای ممانعت از حق مطرح کنیم.

وکالت دعاوی ممانعت از حق | ممانعت از حق

موسسه حقوقی و داوری فرهنگ تفاهم آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی ملکی و معرفی وکیل ملکی متخصص و مجرب به شما عزیزان می باشد.

اثبات ممانعت از حق

خواهان در دعوی ممانعت از حق باید اثبات کند که موضوع دعوا قبل از خارج شدن ملک از تصرف وی یا قبل از ممانعت یا مزاحمت، در تصرف و مورد استفاده وی بوده و بدون رضایت او یا از راهی غیرقانونی از تصرف وی خارج شده است.

در دعوی ممانعت از حق، ارایه سند مالکیت، دلیل بر سابقه تصرف و استفاده از حق است؛ مگر آن که طرف مقابل، سابقه تصرف و استفاده از حق خود را به طریق دیگری ثابت کند.دادگاه در صورتی رأی به نفع خواهان صادر می‌کند که به طور مقتضی احراز کند که خوانده، ملک را عدواناً تصرف کرده و مانع از حق استفاده خواهان شده یا در استفاده از این حق، مزاحمتی برای او ایجاد کرده است .

وکیل پایه یک دادگستری در مورد وکیل دعاوی ممانعت از حق

موسسه حقوقی و داوری فرهنگ تفاهم با کمک یک تیم مجرب و متخصص از وکلای ملکی و مشاوران حقوقی متخصص آماده ارائه خدمات حقوقی ملکی به شما عزیزان می باشد.

تفاوت دعوای مزاحمت و ممانعت از حق

در  ممانعت از حق ، عمل فاعل به طور کلی مانع استفاده استفاده کننده از حق می شود . در حالی که در مزاحمت ، عمل فاعل اختلال جزئی در تصرف ایجاد می کند ؛ بدون اینکه بهره مندی متصرف را به طور کلی غیر ممکن نماید . به عنوان مثال ، در خصوص ممانعت از حق ، شخص متصرف با تصرف مال منقول اجازه استفاده از آن را به طور کلی نمی دهد اما در مزاحمت بدون اینکه مال از تصرف شخص خارج شده باشد ، تصرفات متصرف مزاحم تصرفاتش است . بنابراین ، در هر موقعیت ، با توجه به شرایط موجود باید یکی از این دو دعوا را انتخاب کرد و نسبت به آن اقامه دعوا نمود . البته ، اکثر قواعد مربوط به دعوای ممانعت از حق و دعوای مزاحمت با یکدیگر شبیه هستند.وکیل ممانعت از حق | وکالت ممانعت از حق

موسسه حقوقی و داوری فرهنگ تفاهم آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی ملکی و معرفی وکیل ملکی متخصص و مجرب به شما عزیزان می باشد.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل اثبات ممانعت از حق بسپاریم؟

بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که تخصص در اثبات ممانعت از حق دارند.

راه انتخاب وکیل در دعاوی ممانعت از حق

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل

  • هزینه مشاوره اولیه

  • پیشنهاد متنی از چند وکیل متخصص کار خود

  • تجربه موفق سایر مردم در استفاده از وکلا

وکیل پایه یک دادگستری

هزینه ی اخذ وکیل برای اثبات ممانعت از حق چگونه است؟

هزینه ی اخذ وکیل برای اثبات ممانعت از حق معمولا درصدی از مبلغ مورد مطالبه می باشد.

پس از آن که وکیل مناسب را یافتید و با او قرارداد وکالت منعقد کردید وکیل مربوطه مدارک لازم و دلایل اثباتی را از شما مطالبه می کند و در ادامه مراحل طرح دعوا و تقدیم دادخواست به دادگاه صالح را انجام می دهد و چنان چه اقدام تامینی یا احتیاطی لازم باشد  وکیل آن ها را انجام می دهد . در واقع با مراجعه به وکیل دادگستری خیال شما از باب پیگیری دعوا و احقاق حق و رفع ممانعت پیش آمده برای شما راحت خواهد بود.

اقدام تامینی در رفع ممانعت از حق

با توجه به اینکه ممانعت از حق خود می‌تواند به صورتی باشد که در آن ممانعت کننده از حق، خود تصرف و مانع از تصرف مالک شود و در حالت دیگر بدون اینکه تصرفی داشته باشد، مانع تصرف مالک گردد، به همین خاطر مالک در جریان رسیدگی رفع ممانعت از حق، می‌تواند از دادگاه درخواست دستور موقت(که مبتنی بر انجام و یا عدم انجام کاری است) داشته باشد که به این نحو مانع اقدامات ممانعت کننده گردد و از تصرف او خودداری کند.

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل دادگستری تمام مراحل پیگیری دعوا را تا صدور حکم دنبال می کند و رفع ممانعت از حق شما را از دادگاه می خواهد .بهتر است شما نیز در صورتی که مدارک اثباتی ،شاهد ،مطلع یا هر چیزی که به اثبات این ادعا کمک می کند را در اختیار دارید آن را در اختیار وکیل خود قرار دهید .

موسسه حقوقی و داوری فرهنگ تفاهم با کمک یک تیم مجرب و متخصص از وکلای ملکی و مشاوران حقوقی متخصص آماده ارائه خدمات حقوقی ملکی به شما عزیزان می باشد.

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

وکیل دعاوی ممانعت از حق

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »