موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

رابطه نامشروع زن شوهردار
رابطه نامشروع زن شوهردار

رابطه نامشروع زن شوهردار

رابطه نامشروع زن شوهردار امروزه یکی از موضوعات مبتلابه و فراگیر است که در زمینه حقوق خانواده مطرح می شود و معمولاً هم منجر به از هم پاشیدگی و فروپاشی خانواده‌ها می شود. رابطه نامشروع از جرایم منافی عفت محسوب می‌شود و نیاز به شاکی خصوصی هم ندارد. حتی اگر شاکی خصوصی هم داشته باشد و شاکی رضایت دهد بازهم مجازات او از بین نمی‌رود چرا که روابط نامشروع باعث از بین رفتن نظم و عفت عمومی می شود و لازم نیست که حتما شاکی خصوصی داشته باشد و گذشت شاکی خصوصی فقط موجب تخفیف در مجازات می‌شود.

 به جهت اهمیت روابط نامشروع و از آن جایی که برای اثبات آن دلایل کافی و قوی لازم است تا بتوان این جرم را به کسی نسبت داد بهتر است از کمک و راهنمایی یک  مشاور یا وکیل پایه یک دادگستری بهره بگیرید.

مؤسسه حقوقی فرهنگ تفاهم نیز با در اختیار داشتن وکلای مجرب و مشاورین حقوقی با تجربه در این زمینه می‌تواند شما را یاری کند .ما نیز در این نوشتار قصد داریم تا رابطه نامشروع زن شوهردار را تعریف کنیم و در ادامه به بررسی آثار آن بپردازیم.

تماس با وکیل دادگستری

منظور از رابطه نامشروع زن شوهر دار چگونه است؟

همانطور که میدانیم رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار می‌گیرد. یعنی اگر زن و مردی باشند که به سن بلوغ رسیده اند و از طریق قانونی و شرعی یعنی انجام صیغه عقد رابطه برقرار کنند آن رابطه مشروع است. و اگر این شرایط رعایت نشد یعنی بین دو زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند بدون جهت شرعی و قانونی و بدون وجود صیغه عقد رابطه ای شکل گرفت دیگر مشروع نیست و نا مشروع تلقی می‌شود.

 بنابراین رابطه نامشروع رابطه ای است که از حدود متعارف خود خارج شده است که مصادیقی مثل بوسیدن و بغل کردن نامحرم را شامل می‌شود.

 منظور از رابطه نامشروع زن شوهردار نیز رابطه ای است که در آن زنی که شوهر دارد با مردی به غیر از شوهر خود که هیچ گونه نسبت قانونی و شرعی بین آن‌ها برقرار نمی باشد رابطه هایی چه به صورت بغل کردن، بوسیدن و چه خود زنا برقرار می‌کند.

 در این رابطه چند حالت را می‌توان متصور شد : روابط نامشروع دون زنا و روابط نامشروع زنا که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد وا حکام مربوط به آن می پردازیم.

رابطه نامشروع دون زنا

منظور از روابط نامشروع دون زنا این است که بین زن و مرد نامحرم رابطه ای صورت بگیرد بدون اینکه الزاماً زنا باشد .مثلا اینکه زن و مردی در زیر یک رو انداز یا ملحفه باشند یا زن و مردی در حال انجام اعمالی مثل بغل کردن ،بوسیدن باشند یا حتی رابطه نامشروع از طریق پیامک را هم می شود مصداق روابط نامشروع دون زنا قرار داد.

در صورتی که رابطه نامشروع زن شوهردار از نوع دون زنا از قبیل بغل کردن ،بوسیدن، از روی هوس ثابت شود در این موارد زن و مرد مجرم به ۳۱ تا ۷۴ ضربه تا نهایتاً ۹۹ ضربه شلاق محکوم می‌شوند علاوه بر این شوهر زن می تواند طلاق به دلیل رابطه نامشروع را نیز از دادگاه بخواهد.

 آقایان باید دقت کنند که  از روی شک ،توهم ،خیال پردازی و حساسیت‌های بیش از حد این اتهام را نسبت به همسر خود وارد نکنند چون در صورتی که نتوانند ادعای خود را در دادگاه ثابت کنند ،زن می تواند طبق قانون ادعای حیثیت کند.

هم چنین این موضوع که فردی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد طبق قانون می تواند مصداق جرم قذف نیز واقع شود ودر صورتی که ادعای کسی که قذف کرده ثابت نشود برای وی مجازات در پی خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که صرف در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم نیست حال چه در منزل باشد یا وسیله نقلیه یا هر جای دیگر.

رابطه نامشروع زنا

اگر رابطه نامشروع زن شوهردار به صورت زنا باشد یعنی در آن دخول صورت گیرد ، مجازات آن اعدام می باشد که در صورتی که دخول صورت گرفته قاضی میتواند زن شوهردار را به اعدام رجم محکوم کند.

رابطه نامشروع زن شوهردار

قتل در فراش یا قتل ناموسی

نکته دیگری که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که در صورتی که مردی زن خود را با فرد دیگری در حالت زنا ببیند می‌تواند با شرایطی زن و آن فرد را به قتل برساند البته لازمه این امر، اثبات شرایط زنا است و لازم است که مدارک کافی برای اثبات این ادعا داشته باشد تا مجازات نشود. البته در مورد قتل در فراش باید گفت که صرفا قصاص ساقط می شود.

شرایط  قتل در فراش

۱.    وجود پیوند زناشویی بین زن درحال زنا و قاتل

قانون گذار حکم اینکه اجازه می دهد مرد همسر خود را که در حال زنا است به قتل برساند ناظر به موردی دانسته است که مرد شاهد ارتکاب زنا توسط همسر خود باشد. بنابراین اگر مردی شاهد زنای زن دیگری ولو خواهر ،دختر ، یا مادر خود با مرد غریبه باشد مجاز به ارتکاب قتل و یا حتی ضرب و جرح نیز نمی باشد.

۲. مشاهده مرد غریبه و زن در حال زنا توسط شوهر

این موضوع دادگاه را مکلف به بررسی این ادعا می کند.یعنی باید آن ها در حال عمل زنا بوده باشند تا قتل انجام شده توسط شوهر مجاز شمرده شود.

لذا دیدن فیلم یا عکس از واقعه مورد بحث دلیل بر مجاز بودن قتل نیست. ودیدن فیزیکی همسر ملاک است نه دیگران. همچنین اگر باهم در خانه باشند و یا حتی در آغوش یکدیگر باشند ولی در حال انجام عمل زنا نباشند بازهم مجوزی برای قتل توسط شوهر وجود ندارد.

نکته مهم در این خصوص این است که در صورت وقوع قتل در فراش اثبات وقوع عمل زنا بر عهده شوهر است.

۳. ارتکاب قتل در حین مشاهده عمل زنا

طبق قانون شوهر صرفاً بلافاصله بعد از مشاهده صحنه جرم ارتکابی حق کشتن دارد و چنان چه همان موقع اقدام نکند بعد از جدا شدن زن ومرد بیگانه دیگر نمی تواند این کار را را انجام دهد.

پس فقط زمانی مرد از قصاص معاف است که بلافاصله بعد از دیدن عمل زنا توسط همسر خود با مرد بیگانه اقدام به قتل کند.

چنان چه بعد از تمام شدن کار و خارج از وقت و محلی که عمل مزبور در حال انجام است مرتکب قتل شود چنین قتلی جنبه انتقام دارد و ممنوع است .

۴.  علم به تمکین 

برای مجاز بودن مرد در قتل همسر خود علاوه بر شرایط بالا باید عالم به تمکین و رضایت زن به عمل زنا توسط مرد دیگر نیز باشد. یعنی بداند که زن او با قصد و اراده و بدون وجود اکراه این کار را انجام می دهد.

تجاوز 

اگر رابطه نامشروع با زن شوهردار بدون رضایت او صورت بگیرد حال، چه با استفاده از زور و تهدید چه فریب چه کتک زدن یا هر امر دیگری، این حالت مصداق جرم تجاوز (ودر اصطلاح حقوقی تجاوز به عنف) قرار می گیرد که در این صورت زن میتواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست شکایت کند دادگاه نیز او را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد و تحقیقات لازم در این زمینه صورت می‌گیرد. 

[pbp id=1]

راه های اثبات رابطه نامشروع

همانطور که قبلا هم بیان کردیم اثبات روابط نامشروع امر بسیار مهم و حساسی می‌باشد بنابراین مرد نباید، از روی شک، تردید، توهم یا حساسیت های بیجا چنین اتهامی را به همسر خود بزند بلکه او می‌تواند از طریق اقرار، شهادت شهود و سایر مدارک و ادله ادعای خود را ثابت کند. 

در مورد اقرار باید گفت 

هرگاه مرد یا زنی چهار بار نزد حاکم(قاضی) اقرار به زنا و رابطه نامشروع کند محکوم به حد زنا می شود و اقرار کمتر از چهار بار نیز تعزیر به همراه خواهد داشت. البته در مورد اقرار هم باید توجه داشته باشیم که شخصی که می‌خواهد اقرار کند باید بالغ، عاقل، مختار و قاصد باشد تا اقرار او موثر واقع شود.

قانون نیز به این امر اشاره کرده و گفته: که اگر کسی اقرار به زنا و رابطه نامشروع کند و بعد انکار نماید در صورتی که اقرار به زنای موجب قتل یا رجم باشد و بعد انکار کند رجم و قتل ساقط می شود، ولی اگر اینطور نباشد با انکار بعد از اقرار حد ساقط نمی‌شود.

مواردی از قبیل فیلم ،عکس یا پیامک هم به صورت نسبی در اثبات روابط نامشروع نقش دارند . یعنی این امر نسبی است وبستگی به محتوای پیام ها دارد .در صورتی که محتوای جنسی ( چت جنسی) داشته باشد قطعا رابطه نامشروع دون زنا اما اثبات کننده زنا نخواهند بود را ثابت می کند و یا در صورتی که در پیام ها و عکس ها به انجام اعمالی اشاره شده باشد می تواند اثبات کننده روابط نامشروع باشند .

  علم قاضی، در اثبات جرم رابطه نامشروع نقش مهم و اساسی ایفا می کند و در صورتی که مواردی مثل پیامک، عکس و فیلم برای او علم و قطع ایجاد کند که رابطه نامشروع وجود داشته است به آن حکم می‌کند و مجازات متناسب را صادر می‌کند.

مشاوره حقوقی

آثار رابطه نامشروع زن شوهر دار

پس از اینکه رابطه نامشروع زن شوهردار ثابت شود، آثاری را به دنبال خواهد داشت از جمله اینکه مرد می تواند در مورد ادامه زندگی تصمیم بگیرد و حتی می تواند به دادگاه مراجعه و برای طلاق دادن زن دادخواست ارائه کند، همچنین در صورتی که در ابتدای ازدواج مرد حق وکالت در طلاق را به زن داده باشد با اثبات رابطه نامشروع این حق وکالت از او گرفته می‌شود .

اثر دیگر آن این است که در صورتی که مرد به زن خود اتهام رابطه نامشروع بزند و این رابطه در دادگاه اثبات نشود زن میتواند علیه او اعاده حیثیت کند. اثبات روابط نامشروع زن چه اینکه به آن اقرار کند یا حکم قطعی در این خصوص صادر شود ارتباطی به مهریه ندارد و مهریه را از گردن مرد ساقط نمی کند. بنابراین زن می تواند تمام مهریه اش را از شوهر مطالبه کند.

آیا اثبات رابطه نامشروع موجب سلب حضانت فرزند از مادر می‌شود یا خیر؟

 برای  حکم حضانت طفل آنچه که اهمیت دارد نظر قاضی و مصلحت طفل است. ولی اگر مادر شهرت به فساد پیدا کند قطعاً باعث سلب حضانت وی از فرزند خواهد شد.

زیرا در چنین حالتی مادر، دیگر صلاحیت تربیت فرزند را ندارد. ولی در جایی که موجب مشهور شدن به فساد اخلاق نیست، به نظر می‌رسد جزئیات موضوع و نوع رابطه در نظر قاضی تاثیر گذار باشد و با این وضع نمی‌توان نتیجه کلی گرفت و نظر قطعی در این خصوص داد. 

[pbp id=0]

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در راستای احقاق حقوق شما با همکاری وکلای متخصص در همه زمینه های حقوقی و همچنین مسائل و پرونده های مرتبط با رابطه نامشروع و جرائم منافی عفت آماده ارائه خدمات می باشد. موسسه با در اختیار گذاشتن وکیل ماهر و متخصص می تواند به احقاق حقوق شما در مقابل تضییع آن شما را یاری نماید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

26 پاسخ

  1. همین مهریه شما شده باعث بدبختیه خب شوهر مهریه داشته باشه اجازه طلاق داره چ با خیانت چ بی خیانت الانم شده این طرف میشناسم با دوسپسرش رابطه جنسی داره شوهرم از ترس،مهریه سکوت میکنه کلا قانونتون اشتباهه حتی اگه اسلام و قرانی باشه ترس ازدواج مردمم همینه

  2. خب اشتباه میکنه سکوت میکنه ، اثبات کنه وقتی میدونه ، با مامور بره سر وقتشون ، موقع رابطه ، هیچ مهریه ایی هم نداره

    1. باسلام وقت بخیر
      باتوجه به قانون مجازات اسلامی زنی که رابطه نامشروع دارد در صورت اثبات و یا اقرار فرد مجازاتی در پی دارد.
      برای اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با شماره ۵۴۷۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید و یا برای مشاهده اطلاعات بیشتر به پیچ اینستاگرام موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم مراجعه نماید.

      1. سلام وقت بخیر
        آیا زنی که زنا کرده بدون این که مدرکی داشته باشی ولی با چشم خودت دیده باشی که با مرد غریبه تلفنی حرف میزنه یا وقتی که شوهرش خونه نیست مرد غریبه رو میاره به خونه می توان تو دادگاه دست روی قرآن گذاشت و چیزهای که دیدی تعریف کنی

  3. واقعا قانون گزار مشکل داره
    در سوره نسا میفرماید مهر زنانتان را بارضایت بدهید مگر اینکه کار زشتی از ایشان اشکار شود بعد قانون گزار میاد میگه حتی اگر زن خیانت کرد باید مهرش پرداخت بشه!!!

  4. اگر زن به شوهر خیانت کرده باشه زنا کرده و مرد مدرکی نداشته باشه ولی زن اقرار کرده باشه ازش مدرک پیام یا صدا داشته باشه چی و اقرار کجا باید انجام گیرد

    1. با سلام برا اثبات زنا اقرار باید نزد دادگاه باشد تا معتبر شمرده شود وگرنه ممکن است ادعا کنند که تحت فشار اقرار کرده اند. برای دریافت مشاوره بیشتر با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴تماس بگیرید.

  5. آیا بافرض داشتن رابطه نامشروع زن شوهردار با یک شخصی آن زن بر شوهر خودش حرام میشه و اگر بچه دار بشن بچه شون حرام زاده میشه

    1. باسلام.بر شوهر خودش حرام نمیشود .نطفه بسته شده از شوهر شرعی و قانونی زوجه حلال می باشد.

      1. با سلام
        آیا در صورت خیانت یک زن به همسرش و داشتن رابطه نامشروع با شخص دیگری آن زن باز به شوهر واقعی خودش حلال می‌باشد و عقد آنها باطل نمیشود ؟و اگر صاحب فرزند شوند آن فرزند حلال زاده است ؟من این مطلب را در جایی خواندم و برایم سوال است.

        1. سلام.زوجه به زوج خود حلال می باشد و عقد انها صحیح می باشد و فرزند حاصل از این علقه زوجیت حلال زاده می باشد.
          با تشکر
          موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  6. اینها باید رجم بشن چه رابطه مشروع باشه چه نامشروع

    چه معنی میده زن یا مردی که همسر داره بره با یکی دیگه ..
    اگه مشکل داری و همسرت رو نمیخوای به هر دلیلی طلاقش بده یا مشکلت رو با تفاهم و محبت کردن برطرف کن
    از محبت خارها گل می شود

    1. با سلام در شرع مقدس اسلام و همچنین با تشریح قانونگذار محترم حکم رجم به راحتی صادر نمی شود و شرایط بسیار پیچیده و خاصی دارد که در شرع و قانون تصریح شده است. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  7. سلام اگه زنی در زندگی با شوهرش مشکل داشته باشه یا شوهر به زنش توهین و فحاشی بکنه و سرکار نره و دست بزن هم داشته باشه و زن مجبور به رابطه با یک مرد دیگه داشته باشه البته از روی اجبار و سختی ک تو زندگی داشته و خودش هم سرکار میره و اجاره خونه میوه شوهره بره تا چن ماه نیاد و حالا بعد چن ماه اومده و دیگه حاضر به ادامه زندگی نیست همسرش و طی این مدت حق وکالت طلاق را از شوهرش گرقته باشد طی این مدت اگه ی بار بار با مرد دیگه ای رابطه داشته باشه ولی بعد از یکی دوماه با شوهرش نزدیکی کنه آیا موقع طلاق شوهرش ادعای آزمایش کند آیا مشخص میشه با مرد دیگه اس بوده؟

    این واسه یکی از دوستامه گفت از یکی بپرسم

  8. با عرض ادب یک سوال برام پیش آمد اگر مرد متاهل با یک خانم ﴿متاهل ،بیوه،مطلقه﴾زناح کنه اونوقت حکمش چیه منتظرم

  9. سلام روز بخیر
    اگر زن شوهر داری با یک دختر دیگه رابطه نامشروع (سکس ) داشته باشه این خیانت محسوب میشه به مرد و از قوانین خیانت پیروی می‌کنه آیا .

    1. سلام وقت بخیر لطفا جهت دریافت راهنمایی با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ در تماس باشید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  10. اگ مرد بعد از دیدن زنا اقدام ب طلاق کند
    و دو نفری ک زنا کرده اند بعد از طلاق می‌توانند ازدواج کنند یا چون قبل طلاق زنا انجام شده محکوم ب اعدام هستند

    1. سلام در صورت عدم اثبات زنا می توانند ازدواج کنند.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  11. سلام وقت بخیر حکم این ک مردی مجرد با زنی ک فک میکرد از شوهرش طلاق گرفته و بعد دخول صورت کرفته بعد اون مرد فهمیده زن شوهر داره حکمش چیست؟

    1. سلام وقت بخیر بابت این امر باید با وکیل متخصص کیفری موسه حقوقی فرهنگ تفاهم در ارتباط باشید ۰۲۱۵۴۷۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »