موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

رابطه نامشروع
رابطه نامشروع

بررسی جرم رابطه نامشروع

یکی از دعاوی بسیار حساس در مراجع قضایی، جرم رابطه نامشروع است. پرونده های رابطه نامشروع اغلب با اهمیت خاصی در دادگاه ها دنبال می شوند. این جرم جهت بررسی و مجازات، نیازی به وجود شاکی خصوصی ندارد و به عبارتی مدعی العموم است.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد رابطه نامشروع

این جرم از جمله جرائم منافی عفت است. رابطه نامشروع را قانونگذار در ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی بیان نموده است که:

هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (همبستری و همخوابگی) شوند به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم می شوند و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود(مجازات شلاق تعزیری معمولا ۷۵ ضربه شلاق است). جرم رابطه نامشروع ، مجازات عمومی نیز دارد و مدعی العموم (دادستان) بدون شکایت شاکی نیز می تواند وارد رسیدگی گردد.

راه اثبات رابطه نامشروع غیر از زنا

قراین و نشانه هایی وجود دارند که می توان به عنوان دلایل علم آور برای قاضی رسیدگی کننده به پرونده رابطه نامشروع ارائه شوند. پرینت مکالمات و پیام های تلفن همراه، شهادت شهود و مطلعین، اقرار متهم و یا شهادت بر اقرار متهم، و سایر مواردی که برای قاضی دادسرای ارشاد علم اور باشد، به عنوان دلیل وراه اثبات رابطه نامشروع قابل استناد هستند. پدر تا زمانی که دختر ازدواج نکرده باشد و همسر پس از ازدواج می‌تواند به عنوان شاکی خصوصی، نسبت به طرح شکایت رابطه نامشروع اقدام نماید.

دلایل و مستندات:

فایل های صوتی مربوط به صدای ضبط شده

شهادت شهود و مطلعین

صورت ریز مکالمات بین مشتکی عنه

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد رابطه نامشروع

مصادیق جرم رابطه نامشروع

کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در فصل هجدهم خود، انجام اعمال زیر برابر مصادیق جرم ارتباط نامشروع دانسته و مجازات شدیدی را برای آن در نظر گرفته است:

انجام اعمال منافات با عفت عمومی به غیر از زنا و ایجاد رابطه نامشروع؛

ارتکاب به زنا با کمتر از ۴ شاهد یا ۴ مرتبه اقرار؛

قرار گرفتن دو نفر مرد یا دو نفر زن برهنه در زیر یک پوشش مشترک؛

اعمال شهوت در عمل بوسیدن؛

حضور یافتن بانوان بدون حجاب شرعی در اماکن عمومی و دید انظار عمومی؛

برپایی و تأسیس مراکز فساد؛

تظاهر به انجام فعل حرام در دید عمومی؛

استفاده از لباس ها و آرایشی که خود مسبب فساد شده و خلاف شرع باشد؛

انتشار و پخش تصاویر مبتذل و کسب درآمد از طریق آنها

اما باید توجه داشت که تنها این ۹ مورد از مصادیق مجرمانه ارتباط نامشروع نیست. بلکه اعمال دیگری نیز وجود دارد که قانون به صراحت در مورد آنها تصمیمی نگرفته است که از جمله آنها می توان به اشاعه فساد و شهوت پرستی در میان جوانان، تن فروشی، ازاله بکارت بدون ارتکاب به زنا و … اشاره نمود که مجازات کیفری خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد رابطه نامشروع

جرم برقراری رابطه زناشویی در ملاء عام

تصور اغلب افراد بر این است که مجازات جرم رابطه نامشروع تنها به زن و مرد فاقد رابطه زوجیت تعلق می گیرد. اما با توجه به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی که انجام اعمال حرام و منافی اصول اخلاقی و عفت عمومی در انظار عمومی را جرم تلقی نموده و برای آن مجازاتی برابر با مجازات ایجاد ارتباط نامشروع تعیین کرده است، در صورتی که زن و شوهر نیز در اماکن عمومی و در ملاء عام اقدام به ایجاد رابطه زناشویی نمایند، مجرم شناخته شده و مجازات حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا حداکثر ۷۴ ضربه شلاق برای آنها تعیین شده است.

همچنین در صورتی که زوجین مرتکب عملی شوند که تنها منافی عفت عمومی بوده اما نفس کیفری ندارد، همانند روبوسی کردن، آنها به مجازات ۲ روز الی ۲ ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردند. بنابراین در شرع اسلام، چارچوب خانواده حریم امن برای روابط زوجین در نظر گرفته شده و روابط زوجین حتی با وجود محرمیت آن دو در خارج از منزل، جرم شناخته می شود.

باید به این نکته توجه داشت که قانون به قضات این اختیار را داده است که با توجه به شرایط درباره نفس مجرمانه فعل تصمیم بگیرند و تنها در صورتی که سوء نیت زوجین از این رفتار ثابت شود، آنها را محکوم نماید.

مرجع رسیدگی به شکایت رابطه نامشروع

بر اساس تقسیم بندی قانون آیین دادرسی کیفری جدید و قانون مجازات اسلامی جدید به بعضی از جرایم منافی عفت به صورت مستقیم در دادگاه کیفری یک و یا دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شود. در جرایم تعزیری منافی عفت مانند نمونه شکایت رابطه نامشروع که ملاحظه فرمودید، دادسرای ارشاد تهران در تهران و دادسرای عمومی در شهرستآن‌ها صالح به رسیدگی و تحقیق هستند و در صورت احراز وقوع بزه رابطه نامشروع با قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست پرونده به دادگاه ارشاد ارسال می‌شود.

وکالت دعاوی کیفری /وکیل دعاوی روابط نامشروع

با توجه به حساسیت پرونده ای جرایم منافی عفت و امکان خطا در تطبیق نمونه شکایت رابطه نامشروع، مشاوره با وکیل کیفری خوب جهت تنظیم لوایح و شکایات رابطه نامشروع بهترین راه است. قبل از طرح این گونه شکایات که به صورت مستقیم با آبروی افراد در ارتباط است، مشاوره حقوقی و اطمینان از انطباق موضوع با نمونه شکایت کیفری قابل طرح که بعدا موجب شکایت اعاده حیثیت (افترا) نشود، امکان‌پذیر است موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم  با داشتن تجربیات موفق در پرونده‌های کیفری و امکان مشاوره  آماده قبول وکالت و  ارائه خدمات حقوقی  به هم وطنان می‌باشد.

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

وکیل دیوان عدالت اداری 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »