موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

مالیات مستقیم
مالیات مستقیم
مالیات به دود دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات های مستقیم مالیات هایی است که به طور مستقیم از اموال یا دارایی افراد کسر می شود و مستقیما توسط مودی پیرداخت می شود. مثل مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد اتفاقی و...

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم و انواع آن

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که موقع نقل و انتقال ملک یا احتساب درآمد ماهیانه یا سهمیه ارث و مواردی از این قبیل با اصطلاحی به نام مالیات آشنا برخورد کنید و سر و کارتان به حساب و کتاب مالیاتی افتاده باشد.

شما در موارد متعددی مالیات پرداخت کرده اید بدون آنکه متوجه انواع آن و یا تعریفی از آن باشید در این نوشتار قصد داریم شما را با تعریف مالیات و نوع خاصی از مالیات ها به نام مالیات مستقیم آشنا کنیم.

 مالیات چیست

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی اجباری است که تمام اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در یک جامعه موظفند که درصدی از درآمد و اموال خود را برای تامین هزینه های عمومی به دولت بپردازند.

از آنجایی که دولت ابزار و امکانات دستیابی به درآمد و سود ها را فراهم ساخته است. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه و سود فعالیتهای اقتصادی به دولت می‌باشد دولت این مالیات‌ها را جهت تأمین سرمایه لازم برای عمران و آبادانی کشور و انجام خدمات عمومی به کار می گیرد.

از مهم ترین مزایای مالیات می توان به تثبیت یا کاهش نرخ تورم در جامعه تقویت زیرساخت های اقتصادی و حفظ امنیت مردم ، جامعه و غیره نام برد.

مالیات مربوط به قرن های اخیر نمی باشد بلکه انسان از زمانی که زندگی اجتماعی را آغاز کرده است برای تداوم حیات اجتماعی خود هزینه هایی را می‌پرداخته است. مالیات در ایران از زمان هخامنشیان تا کنون وجود داشته است.

مالیاتی که دولت بر اساس قانون وظیفه دارد در جهت تأمین هزینه‌های عمومی خود از اشخاص جامعه دریافت کند مهمترین منبع درآمد او محسوب می‌شود که این مالیات گاهی به صورت مستقیم است.

 در پرداخت مالیات دو وزن حقوقی و اقتصادی برای متحمل شدن وجود دارد که وزن حقوقی یعنی شخصی که قانون او را موظف به پرداخت مالیات می داند و وزن اقتصادی یعنی کسی که از پول  و سرمایه خود مالیات را پرداخت می کند که در مالیات مستقیم پرداخت کننده مالیات و کسی که قانوناً موظف به پرداخت آن می باشد یک نفر است،  در حالی که در مالیات غیر مستقیم اینگونه نمی باشد. مالیات مستقیم از آنجایی که از درآمد و دارایی افراد اخذ می‌شود ثابت است و قابل پیش بینی می باشد.

مالیات مستقیم

 مالیات مستقیم به دو دسته تقسیم می شود 

مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی که در ادامه هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

 مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد مالیاتی است که از درآمد افراد أخذ می شود ، این نوع از مالیات انواعی دارد که این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم

۱. مالیات بر درآمد املاک

۲.مالیات بر درآمد حقوق

۳.مالیات بر درآمد مشاغل

۴.مالیات بر درآمد کشاورزی

۵.مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

۶.مالیات بر درآمد های اتفاقی

۷.مالیات بر درآمد املاک

 به این صورت است که هنگامی که شخص حقیقی یا حقوقی قصد واگذاری املاک یا حقوق ناشی از املاک خود را دارد پس از کسر معافیت‌های قانونی مشمول مالیات بر درآمد املاک می‌شود.

مالیات بر درآمد حقوق

 هر گاه یک شخص حقیقی برای شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی کار کند و در مقابل حقوق و درآمد دریافت کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق می گردد که  قسمت مهمی از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد . پرداخت این نوع از مالیات بر عهده کارفرمایان از جیب حقوق‌بگیران است به این صورت که قبل از اینکه حقوق شخص را بپردازند مالیات او را کسر می کنند به حساب دولت و خزانه کل واریز می نمایند.

مالیات بر درآمد مشاغل

 این نوع مالیات به مالیاتی که از درآمد اشخاص حقیقی وصول می گردد  گفته می‌شود و مالیات به دست آمده از طریق فروش کالا خدمات و سایر درآمدهای مالیات دهندگان در این بخش قرار می گیرند. مبنای تشخیص این نوع مالیات خود اظهاری شخص مؤدی است. منظور از خود اظهاری نیز این می باشد که در هنگام پرداخت مالیات فرم هایی تحت عنوان اظهارنامه وجود دارد که هر سال باید مؤدی مالیاتی آن هارا پر کند وقبل از تیر ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل کار خود تسلیم کند .این اظهارنامه ها درواقع مبنای تشخیص مالیاتی قرار می گیرند. 

اگر روشن شود که شخص میزان درآمد خود را صادقانه اعلام نکرده است اداره امور مالیاتی باید درآمدها و میزان مالیات آنها را مشخص کند. اگر هم شخص از پر کردن و ارسال اظهارنامه خودداری کند سازمان امور مالیاتی خود اقدام به تهیه اظهارنامه مالیاتی می‌کند و این ممکن است منجر به جریمه شخص شود.

مالیات بر درآمد کشاورزی 

یکی از انواع مالیات بر درآمدها مالیات بر درآمد کشاورزی است. در حال حاضر هر گونه درآمد ناشی از فعالیت های کشاورزی اعم از دامپروری و دامداری، پرورش ماهی، زنبورعسل، ماهیگیری و صیادی و مواردی از این دست مشمول معافیت های مالیاتی هستند.

مالیات مستقیم

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی 

مطابق قانون از جمع درآمد شرکت‌های تجاری مالیات اخذ می‌شود. همچنین از اشخاص حقوقی که فعالیت‌های انتفاعی می‌کنند نیز مالیات گرفته می شود.

مالیات بر درآمد های اتفاقی 

این نوع از مالیات همانطور که از نام آن مشخص است مربوط به درآمدهایی است که مستمر و تکراری نیستند بلکه به صورت اتفاقی به دست می‌آیند که میزان مالیات و نحوه پرداخت آن هم بسته به نوع درآمد حاصله می‌تواند متفاوت باشد.درآمدهایی مانند جایزه و معاملات بلاعوض مثل بخشش  و جوایز و پاداش هایی که به فرد می رسد در این دسته قرار می‌گیرند.

مالیات بر دارایی

 در این نوع مالیات نکته مهم ثروت کسی است که مسئول پرداخت مالیات می باشد.مهمترین نوع مالیات بر دارایی که حتما شما هم نام آن را شنیده‌اید مالیات بر ارث می باشد به این صورت که شخصی که فوت می کند از اموال و دارایی‌های او که قرار است به وراث برسد مالیات اخذ می‌شود.

 مالیات بر ارث بیشترین ضریب مالیاتی را دارد چون فرد زحمتی نکشیده و به دلیل حمایت قانونگذار به او  ارثی رسیده  است.

  این مالیات شامل اموال متوفی پس از کسر بدهی‌ها و هزینه‌های کفن و دفن و واجبات شرعی در حدود متعارف می‌باشد. در واقع دولت از دارایی و ثروت در حال انتقال او مالیات می‌گیرد که میزان آن هم با توجه به قانون مالیات های مستقیم تعیین می‌شود که نسبت به اموال مختلف متفاوت می باشد.

 یکی دیگر از انواع مالیات‌ها، مالیات بر حق تمبر است که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد مدارک و برای به رسمیت شناختن آنها از مؤدی دریافت می‌شود.

 نهاد صادرکننده سند، مالیات را پرداخت می کند ولی آن را از فرد درخواست کننده سند دریافت می‌کند.  مواردی مثل کارت خدمت سربازی گواهینامه رانندگی و اسناد دانشگاهی در این دسته قرار می‌گیرند.

همان‌طور که دیدیم مالیات یکی از منابع مهم درآمد دولت محسوب می‌شود و بر این اساس برنامه ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدارند، از اساسی ترین محورها برای برنامه ریزی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور محسوب می‌شود.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »