موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

حضانت فرزند | حضانت فرزند بدون طلاق | حضانت فرزند در طلاق توافقی | حضانت فرزند یعنی چه
حضانت فرزند | حضانت فرزند بدون طلاق | حضانت فرزند در طلاق توافقی | حضانت فرزند یعنی چه
حضانت در لغت، پرورش و نگهداری از کودک معنا می‌گیرد که همان طور که پیش تر گفته شد در قانون جدید حمایت از خانواده و قانون مدنی نیز به اهمیت این موضوع پرداخته شده است.

شرایط حضانت فرزند چیست؟

امروزه مسئله حضانت فرزندان از منظر حقوقی و شرایط آن از اهمیت بالایی برخوردار است و دغدغه بسیاری از پدر ومادرهاست که درمورد حضانت فرزندان خود تصمیم بگیرند.

ما نیز در این نوشتار قصد داریم به بررسی موضوع حضانت فرزند و شرایط آن بپردازیم.

مشاوره با ما

علاوه بر این همکاران ما در موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم اعم از وکیل پایه یک دادگستری ،مشاورین حقوقی و کارشناسان باتجربه و مجرب پاسخگوی سوالات شما هستند و می تواند در موضوع حضانت فرزند و حل پیچیدگی های این اختلاف شما را یاری کنند.

کودکان را می‌توان ساده ترین، بی آلایش‌ترین و بی‌ دفاع‌ترین افراد جامعه دانست که برای رشد و نمو به توجه و مراقبت‌های افرادی در چارچوب خانواده نیازمند هستند. برای تربیت و پرورش رشد شخصیتی و عقلی هر کودکی باید در بستری به نام خانواده صورت بگیرد.

در این سایه است که کودک می تواند احساس خوشبختی داشته باشد. از آنجایی که کودکان بی دفاع‌ترین افراد جامعه هستند، قانون برای آن‌ها موادی را در قالب شرایط حضانت فرزند در نظر گرفته است. این مسئله تا جایی اهمیت داشته است که در مواد  ۴۷ الی۴۰ قانون حمایت از خانواده و ۱۱۶۸ تا ۱۱۷۹ قانون مدنی نیز به آن پرداخته شده است. در ادامه به صورت جامع‌تر در مورد قانون حضانت صحبت خواهیم کرد.

تماس با وکیل دادگستری

حضانت فرزند

واژه حضانت در معنا، پرورش و نگهداری از کودک معنا می‌گیرد که همان طور که پیش تر گفته شد در قانون جدید حمایت از خانواده و همچنین قانون مدنی نیز به این موضوع و اهمیت آن اشاره شده است.

باید گفت آنچه که از حضانت مدنظر قانون بوده درمورد نگهداری کودک و پرورش جسم اوست و قانون از تربیت و پرورش اخلاقی کودک حرفی به میان نیاورده. بنابراین حضانت در اصطلاح حقوقی صرفا به معنای سرپرستی و نگهداری از جسم کودک می باشد. 

[pbp id=0]

سن حضانت طفل

باتوجه به مبانی فقهی و قوانین کشورمان عاملی که باعث ایجاد حق حضانت فرزند برای والدین می شود، بلوغ می باشد که طبق قانون برای دختران ۹ سالگی و برای پسران ۱۵ سالگی به عنوان سن حضانت در نظر گرفته شده است.

به طور کلی حضانت قبل از طلاق به عهده هردو زوجین است مگر در صورت فوت یا عدم پذیرش حضانت توسط یکی از زوجین همچنین بعد از طلاق زمانی که حضانت باتوجه به قوانین و بررسی صلاحیت و شرایط برای هرکدام از والدین درنظر گرفته شود هیچ کدام نمی توانند از این مسئولیت شانه خالی کنند. 

شرایط حضانت فرزند

اصولا حضانت فرزندان بر عهده هردوی والدین است. مگر در مواردی به طور خاص که صلاحیت قانونی هردو یا یکی از والدین رد شود. دراین صورت دادگاه خانواده برای سرپرستی فرزند تصمیم گیری می نماید. 

شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق زوجین چگونه خواهد بود؟

بعد از طلاق زوجین، ابتدا حضانت فرزندان تا سن ۷ سالگی (دختر و پسر) با مادر است و پس از آن تا به سن بلوغ رسیدن با پدر می باشد. پس از رسیدن به سن بلوغ فرزندان می توانند برای ادامه زندگی با هرکدام از والدین تصمیم گیری نمایند. در مواقعی که والدین در خصوص حضانت فرزندان اختلاف داشته باشند در نهایت دادگاه است که برای حضانت فرزندان و شرایط آن حکم صادر می کند.

باید توجه داشت که درصورت اعتیاد داشتن یا عدم صلاحیت پدر ، حضانت فرزند بعد از ۷ سالگی تا زمان بلوغ به مادر واگذار می شود البته اگر مادر نیز شرایط نگهداری نداشته باشد (اعتیاد یا غیره) حضانت از وی سلب می شود. نکته حائز اهمیت درمورد حضانت فرزندان این است که پدر در تمام مدتی که نگهداری و حضانت با مادر می باشد موظف به پرداخت همه هزینه‌ها و مخارج مربوط می باشد.

 بعد از طلاق توافقی شرایط حضانت فرزند چگونه خواهد بود؟

با توجه به ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده، دادگاه خانواده مکلف به تصمیم گیری  برای نگهداری فرزندان دختر کمتر از ۹ سال و پسران کمتر از ۱۵ سال می باشند. همچنین دادگاه موظف است در مورد حضانت فرزندان در هر نوع طلاقی تصمیم گیری کند. چنانچه زوجین برای طلاق توافقی اقدام کنند، باید در مورد حق حضانت فرزندان، میزان ملاقات طرف مقابل با فرزندان، پرداخت نفقه فرزندان و میزان نفقه به توافق برسند.

البته لازم به ذکر است که دادگاه موظف است در تعیین حضانت فرزندان بعد از طلاق، مصلحت آن‌ها را در نظر داشته باشد.

مطابق قوانین طلاق و حضانت فرزندان، در صورت ازدواج مجدد مادر ، حضانت طفل از وی سلب می شود و به پدر واگذار می شود. اما در طلاق توافقی با توافق زوجین، فرزندان می‌توانند پس از ازدواج مادر نیز کماکان تحت حضانت وی قرار داشته باشند.

مشاوره حقوقی

شرایط حضانت فرزند بعد از فوت والدین چگونه خواهد بود؟

باتوجه به قوانین اگر یکی از والدین فوت کنند، تکلیف حضانت با والد زنده می باشد.  یعنی در صورت فوت پدر، مادر حضانت طفل را بر عهده خواهد گرفت. البته در صورتی که دادگاه پس از دادخواست ولی قهری، مادر را دارای صلاحیت لازم برای حضانت از فرزند نداند، حضانت از وی گرفته می‌شود.

در شرایطی که هردوی زوجین فوت کرده باشند، حضانت طفل با جدی پدری است که اگر جد پدری نیز زنده نباشد مسئولیت حضانت طفل با خویشان نزدیک به ترتیب طبقات ارث است.  

داشتن حق حضانت فرزندان با چه اشخاصی می‌تواند باشد؟

در مورد اشخاصی که حضانت طفل را بر عهده می­‌گیرند، فرضیه‌های متعددی وجود داد که باید آن‌ها را تفکیک کنیم:

  • بدیهی است که در فرضیه زندگی زوجین در کنار هم ،حضانت طفل با هردوی والدین است.
  • در زمان جدایی، مادر تا سن هفت سالگی و پدر بعد از آن اولویت دارد امــا چنانچه بعد از هفت سال، اختلافی در مسئله‌ی حضانت پیش بیاید، دادگاه با توجه به مصلحت کودک تصمیم می­‌گیرد. درنتیجه ممکن است مجددا دادگاه حضانت را به مادر طفل برگرداند
  • در فرضی که یکی از پدر یا مادر فوت شده باشد، اولویت با شخصی است که زنده مانده یعنی به عنوان مثال با فوت پدر حضانت با مادر است حتی اگر جد پدری (پدر بزرگ پدری) زنده باشد و چنان­چه هر دوی آن­‌ها – یعنی پدر و مادر- فوت شده باشند، در درجه‌ی اول حضانت با جد پدری، بعد وصی (نماینده‌ه­ایی که از جانب پدر یا جد پدری انتخاب شده) و در نهایت قیم (نمایند­ه‌ی­ قضایی که توسط دادگاه انتخاب شده که می‌­تواند از بستگان طفل باشد) است.

البته باید گفت که قانون­‌گذار تفاوتی میان فرزند دختر و پسر قائل نشده و احکام بالا را به جهت تأمین بهتـر مصلحت کودک وضع نموده است؛ بنابراین چنان­چه به هر طریق خلاف این مصلحت ثابت شد، دادگاه شخص دیگری را عهده‌­دار حضانت می­‌کند.

مضاف بر این، فرض شده که فرزند بعد از رسیدن به سن بلوغ (دختر بعد از نه سال قمری و پسر بعد از پانزده سال قمری) بهتر از هر شخصی می­‌تواند مصلحت خود را تشخیص دهد؛ بنابراین بعد از این سن، خود مختار به انتخاب است.

موارد سلب حق حضانت فرزند کدام است؟

از جمله مواردی که می­‌تواند منجر به سلب حضانت شود:

اعتیاد به مواد مخدر، داشتن فساد اخلاقی، جنون و ازدواج مجدد مادر است. در فرض اخیر باید توجه داشت که به ظن قانون­‌گذار، مادر تا زمانی که ازدواج نکرده بهتر می‌­تواند از فرزندش مراقبت کند اما اگر مادر همچنان خواستار ادامه‌ی حضانت است باید در محضر دادگاه ثابت کند که این ازدواج خللی در وظایفش ایجاد نمی­‌کند و این مراقبت به مصلحت کودک نزدیک­‌تر است.

موارد گفته شده تنها مثال‌هایی از دلایل سلب حضانت هستند و چنان­چه به دلایل دیگری همچون تأدیب بیش از میزان متعارف، داشتن ساعات کاری طولانی یا ابتلا به بیماری واگیردار، ثابت شود که مصلحت کودک به درستی تأمین نمی­‌شود، قاضی شخص دیگری را برای حضانت معین می‌کند.

[pbp id=1]

آیا می­‌توان بابت حضانت طفل، مطالبه‌ی دستمزد کرد؟

لازم به ذکر است که حضانت با همان ترتیب گفته شده، وظیفه‌ی اشخاص است؛ بنابراین آن­‌ها نمی‌­توانند بابت انجام این وظیفه‌ی قانونی مطالبه‌ی دستمزد کنند مگر در صورتی که دادگاه شخص دیگری به غیر از والدین را به عنوان قیم معین کرده باشد.

البته باید دانست این ممنوعیت، منافاتی با مطالبه‌ی نفقه‌ی فرزند ندارد، به عنوان مثال اگر حضانت بر عهده‌ی مادر باشد، پرداخت مخارج مربوط به نگهداری طفل همچون پوشاک و مدرسه، همچنان برعهده‌ی پدر است. علاوه بر این موضوع، قانون‌­گذار مقرر کرده که، چنان­چه شخص مسئول با وجود توانایی، از نگهداری طفل امتناع ورزد یا دیگری مانع اجرای حکم حضانت شود، ذی‌نفع می­‌تواند بازداشت شخص را تا زمان اجرای حکم درخواست نماید.

آیا می‌توان از حق حضانت فرزند صرف نظر کرد؟

از مهم‌ترین مسائلی که در بحث حضانت مطرح می­‌شود، اثر صرف‌نظر کردن از این حق (اسقاط حق) در طلاق یا قرارداد است. به عنوان مثال خانمی در ازای گرفتن حق حضانت، مهریه‌ی خود را می­‌بخشد. آیا در این فرض باید گفت پدر برای همیشه حق حضانت خود را از دست داده و بازگرداندن آن ممکن نیست؟

پاسخ سؤال به این موضوع برمی­‌گردد که حضانت، هم حق است و هم تکلیف؛ جنبه‌ی حق آن، قابل اسقاط است اما جنبه‌ی تکلیفش خیر. به بیان دیگر، جایی که پدر یا مادر به دلیل رعایت مصلحت کودک، موظف به نگهداری از او می‌­شوند، هیچ قراردادی نمی­‌تواند آن­‌ها را معاف از نگهداری کند.

بنابراین اگر پدری که حق حضانت را از خود سلب کرده، ثابت کند که نگهداری طفل توسط مادر به صلاح کودک نیست (از طریق موارد سلب حضانت) می­‌تواند مجددا سرپرستی او را برعهده بگیرد.

ملاقات با طفل چیست؟

شخصِ برخوردار از حق حضانت، نمی‌­تواند مانع ملاقات اشخاصِ ذی‌حق (همچون پدر، مادر، خواهر و برادر) با طفل شود؛ زیرا این ملاقات‌­ها به سلامت روحی و روانی او کمک بسیاری می­‌کند، به همین خاطر قانون­‌گذار از این حق دفاع کرده است.

به این شکل که اگر شخصی که حضانت بر عهده‌ی اوست اجازه‌ی ملاقات طفل را به دیگری ندهد، شخص اخیر می‌تواند به دادگاه مراجعه و درخواست (دادخواست) ملاقات طفل را ارائه کند. در این صورت دادگاه وارد رسیدگی می‌شود و در صورت مصلحت، روز و ساعتی را که شخص درخواست‌کننده می‌تواند با کودک ملاقات کند تعیین می‌کند. در بعضی موارد ممکن است این ملاقات در حضور یک ناظر انجام شود.

مشاوره حقوقی

 موارد عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین در قانون

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.
  • اشتهار به فساداخلاقی و فحشا.
  • ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی.
  • سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فسا د و فحشا، تکدی گری و قاچاق.
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزییات مربوط به آن ها در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

طفل را نمی توان از ابوین و یا از پدر و یا از مادری که حضانت با اوست گرفت، مگر در صورت وجود علت قانونی. همچنین ابوین مکلف هستند که در حدود توانایی خود به تربیت اطفال خویش بر حسب مقتضی اقدام کنند و نباید آن ها را مهمل بگذارند.

البته در ماده ۱۱۷۹ قانون مدنی آمده است ابوین حق تنبیه طفل خود را دارند ولی به استناد این حق نمی توانند طفل خود را خارج از حدود تأدیب، تنبیه نمایند. بیشترین ضرورت اصلاح که توسط کارشناسان مدت ها مورد چالش بود ماده ۱۱۶۸ بود که سرانجام وقتی در اصلاح با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد در سال ۱۳۸۲ مجمع تشخیص مصلحت آن را اصلاح کرد.

با وجود اصلاح این ماده و سپردن طفل (پسر و دختر) تا هفت سال به مادر به نظر می رسد که این موضوع باید با توجه بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

۱) در سپردن کودک به والدین به نیاز و مصلحت کودک و علاقه و میل او به یکی از والدین باید توجه بیشتری شود. هر چند کودک در سطحی نیست که بتواند مصلحت خود را دقیقاً تشخیص دهد ولی چون در طول مدتی که با یکی از والدین زندگی می کند با طرف دیگر نیز ملاقات دارد بنابراین تا حدی می توان میل و رغبت او را در واگذاری طفل به یکی از والدین مدنظر قرار داد.

۲) طبق ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی اگر مادر، در مدتی که حضانت طفل با اوست، با دیگری شوهر کند حق حضانت از وی گرفته شده و به پدر سپرده می شود. این مساله دو اثر به دنبال دارد:

الف) این که مادران برای این که حضانت طفل را از دست ندهند ازدواج مجدد خود را به تاخیر می اندازند.

ب) هنگامی که مادران برای حفظ حضانتی که گاهی برای به دست آوردن آن متحمل سختی های بسیار شده اند، ازدواج خود را به تاخیر می اندازند، برای حفظ حضانت باید تمامی هزینه ها را به تنهایی تحمل کنند.

هر چند ولایت کودک با پدر است و نفقه او را باید پدر بدهد ولی طبق نظر کارشناسان این هزینه در تهران ماهیانه از ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان است که با توجه به بالا بودن هزینه ها در شهرهای بزرگ مثل تهران این میزان هیچ تناسبی با میزان نیازها ندارد.

۳) در برخی کشورها حق ملاقات کودک با دیگر اعضای فامیل و خویشاوندان مثل عمو، عمه، دایی و خاله در نظر گرفته شده است مخصوصاً اگر یکی از والدین فوت کرده باشد، ولی در قانون ایران حق ملاقات تنها برای پدر و مادر پیش بینی شده است.

این در حالی است که گاهی در برخی پرونده ها که مادر فوت کرده بود، پدر برخلاف میل و رغبت کودک از ملاقات او با دیگر اعضای فامیل مادری خودداری کرده است و هیچ راه حل قانونی برای حل این مساله که رابطه مستقیم با نیاز کودک دارد، وجود ندارد.

حتی این مسائل گاهی چنان حاد و پیچیده می شود که برخی کارشناسان معتقدند که با وجود اصرار و تمایل زنان برای گرفتن حضانت کودکان خود و افزایش سن حضانت تا سن بلوغ اجتماعی چندان به سود آن ها نیست و با توجه به حدود مسؤلیت هایی که به مادر تحمیل می شود، این مسأله علاوه بر افزایش مسوولیت های مادر موجب کاهش اختیارات و آزادی مادران می شود و با توجه به افزایش سن فرزند و به تبع آن نیازهای او وظیفه مادر سنگین تر شده و از طرف دیگر احتمال ازدواج مجدد برای مادر که یک حق مسلم و طبیعی است، از بین می رود.

می‌­توان به این نتیجه رسید که رعایت مصلحت طفل همان چیزی است که می‌­تواند همه‌ی احکام مربوط به حضانت را تحت تأثیر قرار دهد.

شرایط حضانت فرزند

حضانت در لغت، پرورش و نگهداری از کودک معنا می‌گیرد که همان طور که پیش تر گفته شد در قانون جدید حمایت از خانواده و قانون مدنی نیز به اهمیت این موضوع پرداخته شده است. لازم به ذکر است که از دید قانونی حضانت بیشتر به جنبه‌های رسیدگی و پرورش جسم کودک تاکید دارد و چندان موارد تربیتی و پرورش اخلاقی را در بر نمی‌گیرد

به طور کلی شرایط حضانت فرزند پیش از طلاق زوجین بر عهده هر دوی آن‌ها می‌باشد، مگر اینکه یکی از زوجین فوت کند و یا از قبول مسئولیت سرباز زند.

بر طبق قانون برای دختران ۹ سالگی و برای پسران ۱۵ سالگی به عنوان سن حضانت در نظر گرفته شده است. در این مدت هیچ کدام از والدین که حضانت فرزند به آن واگذار شده است، نمی‌توانند مسئولیت‌های خود را در قبال فرزند ترک نمایند

سلب حضانت فرزند از پدر یا مادر

حق حضانتی که به عهده والدین است ممکن است در شرایط خاصی به تقاضای نزدیکان و خویشاوندان طفل یا قیم او، از والدین سلب شود. در این زمینه قانون مقرر داشته است:

هرگاه در اثر عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت او است، صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند با تقاضای بستگان، قیم و یا رئیس حوزه قضائی، ترتیب مقتضی دیگری را برای حضانت فرزند اتخاذ نماید. مواردی که می‌تواند از مصادیق تغییر حضانت باشد عبارتند از:

  • اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر، قمار
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی
  • سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق
  • تکرارضرب و جرح خارج از حد متعارف

چنانچه مادر در دورانی که حضانت با اوست ازدواج نماید و یا اینکه عدم صلاحیت او را زوج اثبات نماید مواردی که  فوق ذکر شد می‌تواند از مصادیق تغییر حضانت باشد . هر یک از پدر یا مادر که مدعی عدم صلاحیت طرف مقابل است، می‌تواند دادخواست سلب حضانت را به استناد یک یا چند مورد از موارد بالا به دادگاه ارائه کند.

البته صرف ادعا کافی نیست و باید دلایل قابل قبولی به دادگاه ارائه دهد. ممکن است دادگاه موارد دیگری را نیز مشمول عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی دارنده حضانت بداند؛ مانند کار وقت‌گیری که مانع نگه‌داری شایسته طفل باشد، یا سهل‌انگاری و بی‌توجهی مداوم به سلامت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل که تشخیص آن با دادگاه است.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

همان طور که از نام این نوع طلاق معلوم است تمامی مسائل فی مابین زوجین در این نوع طلاق قابل مذاکره است، حضانت فرزند پسر یا دختر تا سن هفت سالگی با مادر و بعد از آن طبق قانون با پدر است اما این مانع از این نیست که زوجین خلاف این را توافق کنند و به طور مثال حضانت فرزندان کلاً به پدر و یا مادر داده شود.

[pbp id=2]

مدارک لازم برای دریافت حضانت توسط وکیل

  • سند طلاق
  • اصل شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • در صورتیکه طلاق از نوع طلاق توافقی باشد، ارائه نسخه ای از توافقات زوجین الزامی می باشد.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن یک تیم متشکل از وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی متخصص همواه آماده خدمت رسانی به شما شهروندان عزیز می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

54 پاسخ

  1. سلام و وقت بخیر
    خواستم بدونم ایا منی که با شوهر خود زندگی نمی کنم و در مراحل قانونی مهریه و بعد طلاق هستم ایا می توانم قبل طلاق گرفتن حضانت پسر ۷ ساله رو به پدرش بدهم؟یا نه؟

    1. نیازی به انتقال نیست کافیست که در دادگاه زمانی که برای پرونده طلاق اقدام می کنید این مسئله را عنوان کنید.

      1. سلام خسته نباشید
        میخاستم بدونم
        در صورت حضانت با مادر بودن
        بازم اجازه پدر برای اجازه دختر وجود داره یا خیر؟

        1. سلام .برای خروج از کشور و ازدواج بله…در صورتی که اجازه ی خاصی مد نظر شماست با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس بگیرید.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

    1. سلام طبق قانون حضانت طفل حق و تکلیف است و شما نمی توانید این تکلیف را به شخص دیگری واگذار نمایید.

  2. درو د بر شما روزتان بخیر
    اگر فرزندی بدون اجازه پدر خانه را ترک کند نفقه به وی تعلق می گیرد؟

  3. سلام خواهش می کنم پاسخ بدهیدمن درسال ۱۳۹۰ ازهمسرم که اعتیادداشت طلاق گرفتم که درهمان زمان به جرم دزدی درزندان بود.فرزندمشترک پیش من بودتاالان که ۱۴ سالشه.آیاباوجوداعتیادوسوعه پیشینه ی همسرسابقم اگرمن ازدواج مجددکنم بازهم حضانت بچم ازمن گرفته میشه؟

    1. باسلام و وقت بخیر
      حضانت فرزند پسر تا ۱۵ سالگی و فرزند دختر تا ۹ سالگی با مادر است و بعد از آن به تصمیم فرزندان است در صورت ازدواج مجدد و بررسی شرایط شما و همسرتان باتوجه به اعتیاد او نمی توانن حضانت فرزند رو از شما بگیرند
      برای کسب اطلاعات بیشتر و بهرمندی از مشاوره با وکیل حضانت و مهریه میتوانید با شماره ۵۴۷۶۴-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

  4. سلام این جانب ۴۲ سال دارم پدرم نه جهیزیه می ده نه برآن خرجی می فرسته لطفا منو راهنمایی ‌نید

    1. باسلام وقت بخیر
      درصورت تمایل با شماره موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم۵۴۷۶۴ -۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

  5. سلام ببخشید یک سوال داشتم اگر هر دو والدین زنده باشند آیا فرزند خودش میتونی حضانت رو بر عهده بگیره؟

    1. سلام وقت بخیر
      درصورتی به سن بلوغ برسد میتواند انتخاب کند که با پدر یا مادر زندگی کند و بعد از اتمام ۱۸ سال تمام حضانت والدین ملاک نیست
      برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره ۵۴۷۶۴-۰۲۱ موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم تماس حاصل نمایید.

  6. سلام خسته نباشید من باهمسرم به مشکل خوردم مایه دختر۳ماهه داریم والان دخترم پیش همسرم من میخوام قبل از طلاق دخترم کنارم باشه باید چیکارکنم ممنون میشم بگید..

    1. سلام وقت بخیر حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر هست مگر در صورتی که بین طرفین توافق صورت گیرد و یا هریک از والدین صلاحیت دریافت حضانت رو نداشته باشند و به موجب حکم دادگاه از ایشان سلب صلاحیت شده باشد.

  7. سلام من و همسرم با هم زندگی میکنیم و مشکلی نداریم آیا امکانش هست همسرم در زمان حیاتش حضانت و ولایت پسرمو تمامو کمال به من واگذار کنه که در صورت فوت با خانواده همسرم به مشکل نخورم
    اگه جوابتون مثبته چطوری میشه این کارو قانونی کنیم

    1. مسئله حضانت به صورت معمول از طریق دادگاه پیگیری می شود اما همچنین امکان دارد پدر در طول زندگی مشترک حضانت را به مادر منتقل کند. اما مسئله ولایت قابل واگذاری نیست. برای اینکه دقیق تر بتوانید با ابعاد این موضوع آشنا شوید بهتر است با مشاورین ما در موسسه فرهنگ تفاهم تماس بگیرید.

  8. سلام خسته نباشید من و همسرم یک سال از همه جدا زندگی میکنیم و اون ۹ ماه هست که نفقه من فرزندم رو پرداخت نکرده تو این چند ماه دست پسرم به طور اتفاقی سوخت و اون حالا از من شکایت کرده و دادخواست سلب حضانت داده می خاستم ببینم میتونه پسرم و از بگیره یا نه

    1. سلام وقت بخیر اگر شما بتوانید به اثبات برسانید که سوختگی به عمد نبوده و شما این کار را انجام ندادید یعنی اسیب جسمی وارد شده به جهت تنبیه نبوده همسر شما نمی تواند از شما سلب حضانت نماید چرا که در قانون آورده شده است که اسیب جسمی به عمد باید باشد و اگر بر اثر بی احتیاطی فرزند شما رخ داده عامل اصلی برای سلب حضانت نیست . همچنین شما می توانید از ایشان برای پرداخت نفقه شکایت نمایید و در این مورد می توانید با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس بگیرید و از وکیل متخصص ما مشاوره بگیرید .

  9. سلام ، من افغانی هستم و خانواده م ایران زندگی میکنن ،من و خانمم میخاییم از هم جدا بشیم ، حق حضانت بچه ها در این موقعیت ک من ایران نیستم و نمیتونم بیام فعلا چطور میشه ؟
    الان پسرم ۱۱ ساله و دخترم ۹ ساله هستن ، و اونا الان با خانواده پدر م زندگی میکنن ، و مادرشون هم اونجا بودن ولی الان به مدت ۶ ،۷ ماهی میشه ک ول کرده رفته، چندین بار من به بچه هام در مورد ملاقات مادرشون صحبت کردم ولی اونا هیچ تمایلی ندارند.
    تشکر اگه راهنمایی بتونید

    1. سلام وقت بخیر از آن جایی که هر دوی شما از اتباع محسوب میشوید مطابق قانون در خصوص احوال شخصیه خود که حضانت نیز شامل آن می شود باید مطابق با قانون کشور خود اقدام نمایید .

  10. باسلام بنده با خانمم به مشکل برخوردیم والان چندماهی هس که پسرخاله ام با ایشان هستش وماهیانه ۱میلیون نفقه میدم برای پسرم ولی میخوام بدانم بدون اجازه من می‌تواند به مسافرت مثلا مشهد یا شهرهای دیگه ببره یا نه هنوز طلاق نگرفتیم

    1. سلام خیر شما می توانید به عنوان پدر ایشان تا زمان مشخص شدن وضعیت طلاق درخواست حضانت موقت فرزند خود را بدهید. در صورتی هم که فرزند شما بالای ۷ سال باشد قانونا حضانت بعد از جدایی با شما می باشد . برای بدست اوردن اطلاعات بیشتر با این شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس حاصل کنید .

  11. سلام ووقت بخیرمن همسربرای چندمین باربهم خیانت کرده وقتی فهمیدم میخواستم جدابشم ولی باابرازپشیمانی گفت دیگه تکرارنمیکنم منم برای تضمین حرفش گفتم بایدحق طلاق وحق حضانت بچه هام به من بدی سوالم اینه چگونه بایداین حق هاروبه من واگذارکنه بایددادگاه رفت چون من دوست ندارم دادگاه برم آیامحضری می‌توان انجام داد؟ممنونم

    1. سلام وقت بخیر برای گرفتن وکالت در طلاق می توانید به دفترخانه مراجعه نمایید و آن را ثبت کنید در خصوص حضانت فرزند از آن جایی که حضانت یک مسئولیت مشترک می باشد مطابق قانون نمی توان این حق را به طور رسمی منتقل کرد مگر آن که بین خود صرفا یک توافق نامه ای تنظیم نمایید. با این حال برای دریافت مشاوره می توانید به این شماره تماس بگیرید تا شما را بهتر راهنمایی کنند ۰۲۱۵۴۷۶۴

  12. سلام من میخوام از شوهرم طلاق بگیرم و یه پسر۱۱ ساله دارم که میخوام پیش خودم باشه اما پدرش قبول نمیکنه آیا راه مطمئنی هست که من بتونم حضانت پسرم را بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر مطابق قانون حضانت فرزند پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدر می باشد مگر این که در این خصوص اثبات نمایید شوهر شما صلاحیت نگهداری از فرزندتان را ندارد و این را اثبات نمایید . برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با مشاوران حقوقی ما تماس بگیرید . ۰۲۱۵۴۷۶۴

  13. سلام سوال داشتم ایا پدر ک در قید حیات هست میتونه برای بعد از فوتش حق اولاد رو ب مادر فرزند انتقال بده

    1. سلام بله می تواند با انتقال سند این مال را به هر کس میخواهد منتقل نماید . برای دریافت مشاوره تخصصی با این شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس بگیرید.

  14. من میخوام حضانت دختر ۱۳ساله ام و پسر ۱۵ساله ام رو بگیرم ولی پدر شون بچه ها رو مدرسه ثبت نام نکرده هنوز و من امسال میخوام برای حضانت برم دادگاه ولی میگن اگه پدر بچه رو مدرسه ثبت نام نکرده باشه مادر نمیتونه حضانت بچه رو بگیره آیا درسته میشه لطفاً جواب بدید ؟

  15. من میخوام حضانت دختر ۱۳ساله ام و پسر ۱۵ساله ام رو بگیرم ولی پدر شون بچه ها رو مدرسه ثبت نام نکرده هنوز و من امسال میخوام برای حضانت برم دادگاه ولی میگن اگه پدر بچه رو مدرسه ثبت نام نکرده باشه مادر نمیتونه حضانت بچه رو بگیره آیا درسته میشه لطفاً جواب بدید ؟

    1. سلام وقت بخیر عدم ثبت نام در مدرسه ارتباطی با بحث حضانت شما نداره شما میتوانید با توجه به سن فرزندانتان درخواست حضانت داشته باشید در این خصوص و برای دریافت مشاوره با این شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس بگیرید تا کارشناس حقوقی ما شما را به صورت تخصصی تر راهنمایی نمایند.

  16. سلام وقت بخیر.من طلاق گرفتم و حضانت دخترم تا ۹ سالگی با منه حالا من می‌خوام برم یه شهر دیگه زندگی کنم آیا شوهرم بخاطر حق ملاقات می‌تونه مانع من بشه؟ایا دادگاه حضانت ‌‌‌‌ازم میگیره؟و آیا محکوم میشم؟

      1. سلام وقت بخیر من با همسرم مشکل دارم میخام طلاق بگیرم یه دختر یک ساله دارم
        خونه بابام بودم دختر از روی مبل افتاد دستش شکست ،همسرم میتونه شکایت کنه که صلاحیت نگهداری ندارم ؟
        میتونم حضانش رو بگیرم یا نه؟

        1. سلام امکان شکایت برای هر شخصی وجود دارد ولی دفاع مناسب هم حق شماست .۰۲۱۵۴۷۶۴

  17. سلام و خسته نباشید
    من یک سال هست که از همسر سابقم جدا شدم و دو تا دختر ۳ و ۹ ساله دارم و میخوام حضانت دختربزرگم رو به پدرش بدم . چون توانایی نگهداری از دختر بزرگم رو ندارم و الان دوساله که خونه پدرم هستم . همسر سابقم هیچ نفقه ای پرداخت نکرده و من مهریه ام هم دریافت نکردم و شرایط برای من سخت شده . با وکیل هم که تماس گرفتم گفتند حضانت به خواست خودشه و هر جا که دوست داشته باشه باید زندگی که و دخترم خداست نداره بره و با پدرش زندگی کنه
    میشه منو راهنمایی کنید که از چه طریقی میتونم حضانت دخترم رو به پدرش واگذار کنم؟؟؟؟

  18. سلام آیا داشتن منزل شخصی مستقل جزو شرایطی هست که مادر برای نگه داشتن فرزند باید داشته باشه؟

  19. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم مادری که حضانت دختر رو که ۸سال سن داره قانوی در دفتر خانه به پدر واگذار کرده باشه بعداز طلاق میتونه دختر رو از مادر بگیره یا نه طبق قانون مادر تا ۹ سالگی میتونه دختر رو پیش خودش نگه داره.
    اگه بعداز ۹ سالگی بازم دختر خواست پیش مادر زندگی کنه پدر میتونه با اون خطی که در محضر از مادر گرفته بچه رو از مادرش بگیره؟؟

    1. باسلام و وقت بخیر
      حضانت دختر و پسر تا ۷سالگی با مادر است و حضانت برای فرزند دختر تا از ۷ تا ۹ سالگی با پدر است و برای فرزند پسر از ۷تا ۱۵ سالگی با پدر است. فرزند دختر در ۹سالگی می‌تواند تصمیم بگیرد که با پدر یا مادر خود زندگی کند. بنابراین به لحاظ قانونی بعد از ۹ سالگی پدر یا مادر نمی‌تواند حضانت را از دیگری بگیرد مگر در مواردی که در قانون استثنا شده است.
      برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم به شماره پنچ رقمی ۵۴۷۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

  20. سلام. من وشوهرم خیلی مشکل داریم همسرم اعتیاد داره خیلی فحاش بد اخلاق هست دست بزن هم زیاد داره. خیلی بخاطر دختر دخترام تحمل کردم یه دختر ۲.۵ ویکی ۷ سال دارم. دیگه نمیتونم تحمل کنم این فضای خونه سمه برای بچه ها. میخام طلاق بگیرم پدرم حمایت نمیکنه میخام برم بهزیستی بعنوان زن بد سرپرست. بعد طلاق هم میخام حضانت دخترامو بگیرم.ولی میترسم پدرش حضانت رو به پدر مادر خودش بده و من نتونم بجه هامو ازش بگیرم ایا میتونه اینکارو کنه و همچنین اگر تونستم حضانت دخترامو بگیرم قانون اجازه ی مهاجرت از کشور برای همیشه رو بمن و دخترام میده؟

    1. با سلام
      تحت شرایطی ممکن میشه اجازه مهاجرت. برای مشاوره تماس بگیرید توضیحات کافی نیست

  21. سلام
    چگونه می توان حق حضانت را به طور مساوی بین زن و مرد تقسیم کرد. من و خانمم با هم مشکلی نداریم اما خیلی دوست دارم ایشان هم به اندازه من حق حضانت را داشته باشد. در خصوص حقوق دیگر از جمله حق طلاق مشکلی نداریم اما درخصوص حق حضانت آیا راهکار قانونی برای این منظور است؟

    1. در شروط عقدنامه اضافه کنید یا ارجاع به داوری در صورت بروز مشکل رو برای طرفین قرار بدید.

  22. سلام وقت بخیر
    یکسال هست ک بخاطر اختلاف با شوهرم ب خونه پدرم اومدم و یک دختر ۳ ساله دارم ک با خودم هس یعنی شوهرم نگه نداشت بچه رو
    ایا میتونم نفقه این یکسال رو بگیرم
    دو ماه دیگه تایم دادگاه دارم برای طلاق

    1. سلام نفقه معوقه و حال زوجه تا اتمام دوره عده قابل مطالبه هست.نفقه جاری فرزند هم قابل مطالبه هست .موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  23. سلام وقتتون بخیر..من ۴ ساله از همسرم جدا شدم و مهریمو بخشیدم و حضانت پسرمو گرفتم.. و تو این مدت هیچ نفقه ای نگرفتم..و طبق دادگاه ۴ روز در هفته پسرم دست من و ۳ روز دست پدرش بود الان ک هفت ساله شده سر مدرسه با همسر سابقم ب مشکل خوردم و بچه رو برده نمیزاره ببینمش.. و میگه طبق حضانت هفت سالگی بچه با منه و حق دیدن نداری ..میتونم شکایت کنم و پسرمو بازم طبق همون چهار روز در هفته ببینم

    1. سلام وقت بخیر بله حق دیدن دارید و میتونید در دادگاه مطرح کنید و نسبت به شرایط قاضی چندروز رو در نظر میگیره برای ملاقات فرزندتون مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشه. جهت دریافت راهنمایی کامل با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ در تماس باشید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

      1. سلام وقت بخیر
        من و شوهرم تازه ازدواج کردیم و بچه نداریم
        می خواهم حق طلاق و حق حضانت فرزند رو بهم بده
        باید چکار کنیم

        1. سلام به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.جهت راهنمایی در تنظیم این سند با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ تماس بگیرید

  24. باسلام خسته نباشیدبنده یه خانوم هستم ممنون میشم راهنمایی کنیداحترامن برای حضانت فرزندم که۴سالشه درخاصت دادم تاپایان۷سالگی بامن باشه بنده۵سال پیش یه خانوم خیابونی بهم تحمت زدن خانوم توکوچه گفت تو لنگه گوشواره دخترم بردی ازم شاکی شده شوهرم بخاطراین که آبرومون نره بچه کوچیک داشتم نزاشت من ازخودم دفاع کنم گفت سخته دادگاه پاسگاه یک ماه بیای بری برای یه لنگه گوشواره که۵۰۰هزارقیمت شه خسرات طراف۵۰۰هزاربودتوکلانتری دادبرای بنده الان پرونده سرقت درس شده الان که باشوهرم اختلاف داریم شوهرم میتونه بخاطرپرونده۵سال پیش یه سرقت حضانت بچه۴ساله موازم بگیره ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر

    1. سلام تماس گرفتید پاسخ به شما ارائه شد.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »