موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

شکایت کیفری از شهرداری طبق روال معمول و اصولاً از دادسرای عمومی محل وقوع جرم شروع می گردد. اگر شهرداری و نهادهای وابسته، از مقررات دولتی تخلف نمایند، اصولاً رسیدگی به این شکایات در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.
شکایت کیفری از شهرداری طبق روال معمول و اصولاً از دادسرای عمومی محل وقوع جرم شروع می گردد. اگر شهرداری و نهادهای وابسته، از مقررات دولتی تخلف نمایند، اصولاً رسیدگی به این شکایات در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

پیشگفتار

 

در خصوص آنکه چه مرجعی صالح به رسیدگی دعاوی مطروحه از شهرداری می باشد در ابتدا باید بیان داریم که نوع شکایت مطرح شده در تعیین صلاحیت مرجع قضایی بسیار موثر است که به آن خواهیم پرداخت :

اگر شهرداری تخلفی انجام داده باشد، فعل مجرمانه ی این دستگاه عمومی غیر دولتی از طریق دادسرا و دادگاه کیفری مورد رسیدگی واقع می شود و اگر شکایت مطرح شده در شهرداری ناشی از یک تخلف حقوقی باشد در این جا دادگاه عمومی حقوقی صالح به رسیدگی به این دعوا می باشد . 

همچنین اگر شکایت از شهرداری به علت تخلف ناشی از شهرداری در خصوص قوانین و مقررات باشد در این جا دیوان عدالت اداری صالح به رسیدگی به این امر می باشد.

مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت است چه می باشد ؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم یک سری از دعاوی مربوط به شهرداری در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی واقع می شود و این دعاوی مربوط به زمانی است که شهرداری در خصوص قوانین و مقررات مربوط به خود اقدام به تخلف کرده باشد.

در این راستا باید بین دعاویی که علیه شهرداری مطرح می شود نیز تفکیک قائل شویم ،به این صورت که اگر موضوع دعوای مطرح شده علیه شهرداری در خصوص مصوبات غیرقانونی شهرداری و کمیسیون های مرتبط با آن باشد رسیدگی به این شکایت در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری می باشد ؛ اما اگر دعوای مطرح شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی  به جهت تضییع حقوق آن ها طرح گشته باشد و جهات عمومی مانند مورد بالا نداشته باشد رسیدگی به آن در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد.

وکیل پایه یک دادگستری

 دعاوی قابل رسیدگی در دیوان عدالت چه می باشند ؟

یک سری از دعاوی مربوط به تصمیمات و شکایات شهرداری در صلاحیت رسیدگی به دیوان عدالت اداری می باشد که چند مورد از آن را به شما بیان می داریم :

  • باطل نمودن اسناد تملک اراضی
  • خودداری از صدور پروانه ساختمان
  • مشخص شدن تخلفات ناشی از عملکرد شهرداری
  • شکایت از احکام صادره از کمیسیون مربوط به قوانین شهرداری مانند ماده ۱۰۰ شهرداری

تفاوت طرح شکایت در هیات عمومی دیوان و شعب دیوان عدالت اداری از شهرداری چیست ؟

اولین و مهم ترین تفاوت بین این دو آن است که رسیدگی در شعب دیوان عدالت اداری باید با پرداخت هزینه دادرسی صورت بگیرد و باید این امر مشخص شود که فردی که شکایت را مطرح کرده است در امر شکایت دارای نفع باشد ؛ اما در خصوص شکایت از مصوبات شهرداری که در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح می شود رعایت این شرایط الزامی نیست ، یعنی نه هزینه ای باید پرداخت شود نه ذی نفع بودن شخصی که شکایت را مطرح می نماید اینجا اهمیت دارد.

دیوان عدالت اداری در خصوص شکایت از قراردادهای شهرداری صلاحیت رسیدگی دارد ؟

در پاسخ به این پرسش باید این امر را مطرح نماییم که شهرداری نیز مانند سایر ارگان های عمومی غیردولتی با اشخاص اعم از مالکان می تواند مبادرت به تنظیم قرارداد نماید، در این حالت ممکن است شخصی که با شهرداری قرارداد منعقد نموده است از شهرداری شکایت نماید مبنی بر این که شهرداری به تعهدات خود در قرارداد پایبند نبوده است .

حال در اینجا می توان  دیوان عدالت اداری  را مرجع صالحی برای رسیدگی به این نوع دعاوی دانست ؟ در این مورد دیوان عدالت اداری این گونه اعلام نظر کرده است که هرگاه شخصی در خصوص بحث قرارداد به صرف آن که شهرداری جز سازمان هایی می باشد که می توان از آن در دیوان عدالت شکایت نمود اقدام به ارائه دادخواستی در دیوان نماید، چناچه موضوع مطرح شده به طور مثال توافق و قراردادی در خصوص تعهد به تفکیک زمین جهت ساخت مسکن باشد این امر در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی می باشد.

مشاوره حقوقی وکیل پایه یک دادگستری

مراجع رسیدگی به شکایات ناشی از تخلفات شهرداری

  • کمیسیون ماده صد شهرداری
  •  کمیسیون بند بیست ماده ۵۵ قانون شهرداری
  • کمیسیون ماده ۸ قانون نوسازی و عمران شهری
  • کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
  • کمیسیون ماده ۷ قانون گسترش فضای سبز شهرها
میانگین امتیاز این مقاله
۴.۷/۵

تماس با وکلای متخصص  فرهنگ تفاهم ۵۴۷۶۴-۰۲۱

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »