موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

مالیات بر ارث
مالیات بر ارث
تقسیم ارث و امور مربوط به آن مراحل متعددی دارد و برای اینکه ورثه به حقو خود برسند باید حتما این مراحل را طی کنند. یکی مهم ترین مراحل تقسیم ارث پرداخت مالیات بر ارث و تحویل اظهارنامه مالیات بر ارث به ادارات مالیات است. در این نوشتار قصد داریم مالیات بر ارث، نحوه محاسبه آن و نحوه تحویل تحویل اظهارنامه و در نهایت اخذ گواهی مالیات بر ارث را به تفصیل توضیح دهیم.

 مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث ،نحوه پرداخت و محاسبه آن از مسائل مهم و کاربردی حقوقی می باشد .و شما هیچ خانواده ای را پیدا نخواهید کرد که با این امر و مسائل مربوط به آن سرکار نداشته باشد لذا لازم است احکام وقواعد حقوقی و مراحل اداری کار به درستی مشخص شود ،تا موجب سهولت امر و امنیت و آرامش خاطر شهروندان باشد.

مرگ پدیده ای است که آثار و تبعات حقوقی متفاوتی دارد ، که از جمله آن ها می توان به ارث اشاره کرد . احکام و قواعد حاکم بر ارث کمترین تغییر را نسبت به سایر قوانین دارد زیرا قواعد آن از فقه گرفته شده است . در واقع ارث عبارت است از دارایی متوفی بعد از کسر حقوق و دیون و نیز واجبات مالی و وصایای میت تا ثلث که به بازماندگان و وارثان او تعلق می گیرد که یکی از حقوق و دیونی که باید قبل از تقسیم ارث از دارایی کسر گردد بر طبق قانون مدنی مالیات است .

در این نوشتار قصد داریم به بررسی مالیات بر ارث ،تعریف آن ،نحوه محاسبه مالیات بر ارث و چگونگی اخذ گواهی مالیات بر ارث بپردازیم.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

مالیات بر ارث چیست؟

 مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات ها می باشد که همان طور که از نام آن مشخص است به ارث و ترکه متوفی بعد از فوت او تعلق می گیرد.

 در واقع مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات های مستقیمی است که دولت با توجه به قانون، دریافت می‎کند. به این صورت که  هر گاه فرد متوفی ورثه داشته باشد، وراث یا نماینده قانونی او، باید ابتدا به انحصار وراثت اقدام کنند تا به طور رسمی وراث متوفی مشخص گردند. سپس مکلف اند ظرف حداکثر یک سال از تاریخ فوت، به سازمان امور مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه و در اظهارنامه ای  که به شکل فرم های مخصوص و توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده اطلاعات مربوط به هویت، مکان متوفی، وراث حین فوت،  اموال و دارایی ها، بدهی ها، هزینه های کفن و دفن و واجبات مالی و عبادی و دیون متوفی را ذکر کنند.

 وراث فرد باید از اموال و دارایی متوفی فهرستی به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی ارائه نمایند که با سایر مدارک لازم به شورای حل اختلاف تقدیم کنند تا میزان سهم الارث هر یک از وراث از دارایی متوفی طبق  گواهی انحصار وراثت تعیین گردد . قبل از این که سهم هر یک از وراث محاسبه شود ابتدا بدهی های متوفی پرداخت می شود که از جمله آن ها مالیات است . بنابراین در گواهی انحصار وراثت بعد از کسر دیون  تعداد ، اسامی و میزان سهم الارث هر یک از وراث تعیین می گردد.

وراث طبق قانون به سه دسته تقسیم می شوند:

■        وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد 

■         وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها

■         وراث طبقه سوم که عبارتند از: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها .

مالیات هر یک از این طبقات طبق ملاک مشخصی و با توجه به دارایی متوفی تعیین می شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مالیات بر ارث چگونه محاسبه می گردد؟

نحوه محاسبه مالیات وراث

مالیات هر طبقه از وراث طبق تقسیم بندی وراث در قانون مالیات با توجه به ارزش دارایی که به هر طبقه می رسد ، متفاوت می باشد .

این نرخ ها طبق ماده ۲۰ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص وراث طبقه اول تا مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰ ریال معادل ۵ درصد، تا مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال نسبت به مازاد ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۱۵ درصد، تا مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال نسبت به مازاد ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۲۵ درصد و نسبت به مازاد ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۳۵ درصد می باشد.

البته لازم به ذکر است که از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان معافیت کسر و مابقی با شرح فوق الذکر مشمول مالیات می‌شوند.

بر اساس ماده ۱۷ قانون مالیاتی، اموال مشمول مالیات بر ارث، اموال و دارایی‌هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال پیدا می‌کند، به شرح زیر مشمول مالیات می‌شوند:

● نسبت به سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به استثنا موارد مندرج دربند (۲) این ماده و سودهای متعلق به آنها و همچنین سود سهام و سهم الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث یا پرداخت و تحویل به آنها به نرخ سه درصد.

● نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آنها یک و نیم برابر نرخ‌های مذکور در تبصره (۱) ماده (۱۶۳) و ماده (۱۶۳ مکرر) قانون مذکور طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.

● نسبت به حق الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای مذکور به آنها تصریح نشده است، به نرخ ۱۰ درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث.

● نسبت به انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.

● نسبت به املاک و حق واگذاری محل (۱.۵) برابر نرخ‌های مذکور در ماده (۵۹) قانون مالیات‌ها به مأخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به مأخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.

● نسبت به اموال و دارایی‌های متعلق به متوفای ایرانی که در خارج از کشور واقع شده است، پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع اموال و دارایی‌ها پرداخت شده است به نرخ ۱۰ درصد ارزش ماترک که مأخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرار گرفته است.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث

 

اموال معاف از مالیات بر ارث کدامند؟

● وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده و بیمه‌های اجتماعی و نیز وجوه پرداختی توسط مؤسسات بیمه با بیمه‌گزار یا کارفرما از قبیل انواع بیمه‌های عمر و زندگی، خسارت فوت و همچنین دیه و مانند آنها حسب مورد که یکجا یا به طور مستمر به ورثه متوفی پرداخت می‌شود (بند ۱ ماده ۲۶)

● اموالی که برای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای مذکور در ماده (۲) قانون مالیات‌ها مورد وقف یا نذر یا حبس واقع شود به شرط تأیید سازمان‌ها و نهادهای مذکور (بند ۳ ماده ۲۶)

● اثاث البیت محل سکونت متوفی (بند ۴ ماده ۲۶)

● اموالی که جزو ماترک متوفی بوده و طبق قوانین یا احکام خاص، مالکیت آنها سلب یا به صورت بلاعوض در اختیار اشخاص موضوع ماده (۲) قانون مالیات‌ها قرار گیرد با تأیید اشخاص مزبور مشمول مالیات بر ارث قرار نمی‌گیرد (صدر ماده ۲۱)

● مراحل تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث در اجرای ماده ۲۶ قانون مالیات های مستقیم که وراث مکلفند تا ۶ ماه از تاریخ فوت نسبت به تکمیل و تسلیم اقدام نمایند.

مراحل اخذ گواهی مالیات بر ارث

●        صدور دستور توسط رئیس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر توسط دبیرخانه
●        صدور فرم ۱۸
●        ارسال اظهارنامه به دفتر مرکزی ارث ، واقع در تهران ؛ توسط اداره امور مالیاتی
●        تسلیم حصر وراثت و تقاضای صدور فرم ۱۹ توسط وراث
●        صدور دستور توسط رئیس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر دبیرخانه
●        تنظیم گزارش ارزیابی ماترک متوفی توسط کارشناس ارشد مالیاتی
●        تأیید گزارش ارزیابی کارشناس ارشد مالیاتی توسط رئیس گروه  مالیاتی
●        وصول مالیات (در صورتی که وراث مشمول مالیات بر ارث باشند)
●        تکمیل اظهارنامه گواهی مالیات بر ارث
●        صدور گواهی فرم ۱۹ و تحویل آن به مؤدی  مدارک مورد نیاز
●        تسلیم اظهارنامه تکمیل شده
●        تصاویر گواهی فوت از اداره ثبت احوال ، شناسنامه مرحوم و شناسنامه کلیه ورثه
●        اسناد و مدارک دارایی ها و بدهی های مرحوم
●        آخرین وصیت نامه مرحوم
●        ارائه اصل وکالت نامه در صورتی که پرونده توسط وکیل ورثه پیگیری می شود.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

مالیات بر ارث | محاسبه مالیات بر ارث

اظهارنامه مالیات بر ارث چگونه رسیدگی می شود؟ و چه آثاری دارد؟

این اظهارنامه ها مورد رسیدگی قرار می گیرند و پس از ارزیابی اموال و دارایی های ابرازی یا شناسایی شده توسط خود سازمان به نرخ روز و کسر دیون و واجبات مالی و عبادی و هزینه کفن و دفن نتیجه رسیدگی خود را به وراث ابلاغ می نماید و هر یک از وراث به نسبت سهم الارث خود ملزم به پرداخت مالیات متعلقه خواهند شد.

در حقیقت بدون پرداخت این نوع از مالیات امکان هر گونه نقل و انتقال به صورت رسمی ممنوع خواهد بود.  و در حقیقت پرداخت این نوع مالیات از ارکان اساسی تنظیم سند رسمی می باشد و دولت با استفاده از این ضمانت اجرای قوی به هدف خود نائل خواهد شد .

نحوه پرداخت مالیات بر ارث

همان طور که بیان شد چنان چه وراث قصد تقسیم ارث را دارند باید مالیات بر ارث را پرداخت کنند.برای پرداخت آن هم می بایست اظهارنامه مالیاتی مربوطه را پر کرده و به اداره امور مالیاتی تحویل دهند .این اداره پس از بررسی های لازم و طی شدن مراحل و روال اداری کار گواهی پرداخت مالیات بر ارث را صادر می کند.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکیل مالیاتی متخصص و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »