۱۱۵۵۵۶۶۶ - ۰۲۱ از تلفن ثابت ۹۰۹۹۰۷۱۹۷۰

چگونگی ثبت علائم تجاری

حقوق مالکیت فکری یکی از شاخه های حقوق می باشد که خود به دو شاخه دیگر یعنی مالکیتهای صنعتی و حقوق مالکیت های ادبی و هنری تقسیم می شود.یکی از موصوعات حقوق مالکیت های صنعتی علامت تجای می باشد که امروزه استفاده از آن برای معرفی کالا ها و یا خدمات امری مرسوم است به […]

حقوق مالکیت فکری یکی از شاخه های حقوق می باشد که خود به دو شاخه دیگر یعنی مالکیتهای صنعتی و حقوق مالکیت های ادبی و هنری تقسیم می شود.یکی از موصوعات حقوق مالکیت های صنعتی علامت تجای می باشد که امروزه استفاده از آن برای معرفی کالا ها و یا خدمات امری مرسوم است به طوری که اشخاص برای تمایز کالاها یا خدمات خود علامت تجاری استفاده می نمایند. استفاده از علائم تجاری به گذشته های دور بر می گردد .حدوداً 3000 سال قبل صنعتگران هندی امضای سازنده را بر روی تولیدات خود حک می کردند .درایران نیز در صنایعی مانند :قلمزنی، انگشتر سازی و ساخت آلات موسیقی این امر رواج داشته است. سیر تکامل علامت تجاری در میان کشورهای جهان که ابتدا بازرگانان آن را برای معرفی کالاها بکار می برند،متوجه می گردیم رفته رفته بعضی کالاهای علامت دار به خاطر کیفیتشان مورد استقبال عموم قرار می گرفت،به گونه ای که آنها کالاها را با علامت مخصوصشان می شناختند.این امر اگرچه برای مالک علامت تجاری بسیار خوشایند بود ،اما پیامد نامطلوبی نیز برای او داشت و آن سو استفاده از علامت تجاری شناخته شده توسط اشخاص رقیب و یا غیر رقیب بود.بنابراین قوانینی در سطح ملی برای حمایت از حقوق مالک شکل گرفتند که مربوط به همان کشور بود.

اهداف علامت تجاری:

برای مصرف کننده:

1-کمک به مصرف کننده در تصمیم گیری و انتخاب کالا(زیرا علامت تجاری ویژگی های کالا را نشان می دهد .مثال :شامپو صحت)

2-عدم نیاز به داشتن اطلاعات دقیق در مورد تولید کننده و جزئیات فنی کالا در هنگام انتخاب کالاها؛

3-تسهیل معرفی کالا به دیگران

 برای تولید کننده

1-معرفی آسان محصولات به مردم

2-ایجاد تمایز میان کالاهای خود از محصولات مشابه در بازار

 3-تسهیل در نفوذ و ورود به بازارهای جدید

4-ایجاد انگیزه در تولید کننده برای بهبود کیفیت کالای خود و کسب شهرت بیشتر

 تعریف علائم تجاری(قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و عالیم تجاری(ماده 30 – علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از: •الف- علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. •ب- علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد. •ج- نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

لذا به موجب این ماده،تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در آن آیین نامه ثبت علائم تجاری ،اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد، باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:

الف-اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا 

ب-شماره ثبت علامت در ایران

بر اساس ماده ی 2 این آیین نامه،علامت و مشخصات بالا باید قبل از به معرض فروش قرار دادن جنس ،روی اجناسی که از خارجه وارد شده قید گردد.همان طور که در ماده ی 7 آیین نامه آمده است،برچسب مقرره در ماده ی 1 باید طوری الصاق شود که نتوان آن را از روی لفاف یا ظرفی که در آن جنس به معرض فروش گذاشته می شود به سهولت برداشت و تنظیم آن باید به طریقی باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده ی علامت و شماره ی ثبت و از زمانی که وزارت بهداری اعلام کند شماره و تاریخ اجازه ی فروش در ایران خوانا باشد.تمام این نوشته جات که بر روی برچسب الصاق شده به اجناس خارجه ممکن است به زبان بیگانه باشد ،استعمال زبان فارسی نیز اختیاری خواهد بود.

بر روی برچسب باید اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا و شماره ثبت علامت در ایران و شماره و تاریخ اجازه ی وزارت بهداریدر خاتمه ی این آگهی آمده است:بنابراین به کلیه ی وارد کنندگان و تولیدکنندگان اجناس مشروحه ی فوق اخطار می شود که از تاریخ نشر این آگهی در ظرف مدت یک ماه نسبت به ثبت و نصب علایم مقرر در این آیین نامه اقدام نمایند.

هر بازرگانی که محصول خود را به بازار عرضه می کند می تواند علامت تجارتی مخصوصی برای آن محصول اختیار نماید، بشرطی که علامت مزبور را طبق قانون در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات به ثبت رساند .برای همین منظور ماده ی 2 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر داشته است که: «حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. ».برای ثبت علامت تجاری لازم است که کلیه ی مدارک لازم قانونی فراهم باشد و با رعایت کامل مقررات ،مراحل قانونی ثبت آن طی شده باشد.

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه ی علائم تجاری می بایست یا به صورت حضوری با مراجعه با اداره ثبت علائم تجاری و ارائه در خواست کتبی برند خود را به ثبت برساند یا با ورود به سامانه ی  http://iripo.ssaa.ir اقدام به ثبت برند نمایند.این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می توانید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری ،علامت خود را ثبت نمایید.

پاسخ اداره صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه ، بخش ثبت انواع درخواست(رفع نقص،پرداخت حق الثبت،تمدید،انتقال و …)امکان پذیر است.

لذا چنانچه گقتیم ،برای ثبت برند پس از ورود به سامانه گفته شده می بایست با کلیک روی لینک ثبت نام  کلیه ی مراحل را گام به گام طی کنید. لازم است قبل از شروع مراحل ،مدارک  مورد نیاز را آماده نمایید و آن ها را اسکن کنید.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری عبارتند از:

شخص حقیقی: کپی شناسنامه،کارت ملی،کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی:کپی شناسنامه،کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی) ،کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).

پس از پایان مراحل ،کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت  تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه ،دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد.شما باید پس از امضا ی هر دو نسخه  یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک مراحل ثبت شروع خواهد شد. بررسی اظهارنامه صرفاً بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه می باشد.لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.پس از تکمیل فرم  مربوطه توسط متقاضی  در سامانه،  اداره ی مالکیت صنعتی  ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند ، در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین علامت درخواستی ، علامت را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.ابلاغیه ی رد اظهارنامه نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت ،الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز  ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات  قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن ،تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رویت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود. لذا چنانچه گفته شد ، اداره ی مالکیت صنعتی  ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند ،  اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند. مدت اعتبار برندهاوعلائم تجاری  که به ثبت می رسند، ۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید نشان تجاری وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتما قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می‌تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، آن علامت تجاری را به نام خود ثبت نماید.

 

دیدگاه ها

Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)
طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز