۰۲۱-۵۴۷۶۴
رایج ترین انواع عاوی ثبتی که توسط وکیل ثبت اسناد انجام میشود شامل اعتراض نسبت به ثبت اسناد و املاک و اراء صادره از هیات حل اختلاف و..... است.

وکیل ثبت اسناد

وکیل ثبت اسناد کیست خیلی از افراد در مقاطع مختلف زندگی خود با مسائل و مشکلات ثبتی مواجه می شوند که سپردن آن ها به یک وکیل متخصص ثبت اسناد می تواند در روند این دست مسائل بسیار موثر باشد. وکیل ثبت اسناد با اشراف کاملی که به قوانین و مقررات مربوط به ثبت اسناد […]

وکیل ثبت اسناد کیست

خیلی از افراد در مقاطع مختلف زندگی خود با مسائل و مشکلات ثبتی مواجه می شوند که سپردن آن ها به یک وکیل متخصص ثبت اسناد می تواند در روند این دست مسائل بسیار موثر باشد.

وکیل ثبت اسناد با اشراف کاملی که به قوانین و مقررات مربوط به ثبت اسناد دارد، بهترین اقدامات قانونی را با توجه به موضوع پرونده شما در پیش می گیرد. در کوتاه ترین زمان ممکن مسائل شما با سپرده شدن به وکیل متخصص به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

تمام وکلای پایه یک دادگستری می توانند در مسائل مختلف حقوقی وکالت افراد را بپذیرند و به دفاع از حقوقشان بپردازند. اما با این حال چرا حرفه وکالت رو به تخصصی شدن رفته؟ علم حقوق مانند دریایی وسیع است و شاخه های بسیار متنوعی دارد که قطعا به دست آوردن تبحر و تخصص در تمام مسائل آن امری ممکن و ساده نیست.

بنابراین اکثر وکلا با توجه به علاقه و گرایش تحصیلات تکمیلی خود وکالت در پرونده هایی با موضوعات مشابه را می پذیرند و پس از مدتی با تجارب فراوانی که در آن رشته خاص کسب می کنند بسیار بهتر از سایر وکلا می توانند به حل مسائل شما در آن موضوع بپردازند.

به همین خاطر است که وکلا امروزه خود را متخصص در زمینه هایی چون امور مالیاتی، بیمه، ثبت شرکت و… معرفی می نمایند.

وکیل ثبت اسناد با توجه به پرونده های متعدد در زمینه ثبت اسناد و املاک در این زمینه دارای تخصص بوده و از تمامی پیچیدگی ها، راهکار ها، قوانین و آیین نامه ها و هم چنین رویه عملی دادگاه ها و اداره ثبت اسناد و املاک مطلع است و به راحتی می تواند مسائل افراد را برطرف نماید.

سازمان ثبت اسناد و املاک

سازمان ثبت اسناد و املاک که بیش از ۱۰۰ سال سابقه فعالیت دارد، نهادی حاکمیتی است که تحت نظارت و مدیریت قوه قضاییه فعالیت می نماید.

رئیس این سازمان هم توسط رئیس قوه قضاییه منصوب می شود و در واقع معاون قوه قضاییه به شمار می رود. این سازمان به طور کلی از چهار معاونت و چند اداره کل تشکیل شده و در دو حوزه فعالیت می کند که عبارتند از:

دفتر ازدواج و طلاق و دفتر ثبت اسناد رسمی که در شهر های مختلف به تعداد زیادی مشاهده می شود و همگی تحت نظارت و مدیریت سازمان ثبت فعالیت می کنند.

ثبت املاک و اسناد رسمی، ثبت اختراع و ایده، طرح ها و علائم تجاری و صنعتی، امور مربوط به حقوق مالکیت فکری، الزام به صدور یا اصلاح شناسنامه و مواردی از این دست همه در سازمان ثبت اسناد و املاک مدیریت می شوند.

طبق قانون اساسی ایران سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف صیانت و احترام بیش تر نسبت به مالکیت های خصوصی اشخاص تاسیس شده است.

این سازمان به وجود آمده تا علاوه بر این ها از تضییع حقوق افراد در ارتباط با مالکیتشان نسبت به اسناد و املاکشان جلوگیری نموده و در این مقوله نظم بیش تری بوجود آورد.

البته کاملا بدیهی است که در صورتی حقوق افراد نسبت به اسناد و املاک محترم شمرده می شود و از آن دفاع می شود که این مالکیت مشروع و قانونی باشد در غیر این صورت از درجه اعتبار ساقط است.

 وظایف سازمان ثبت اسناد :

  • اجرای اسناد رسمی  عادی لازم الاجرا
  • ثبت انواع شرکت های تجاری که برای ایجاد شخصیت حقوقی منوط به ثبت هستند و علائم
  • دفاتر ثبت ازدواج و طلاق
  • ثبت ملک اعم از تجاری و مسکونی
  • امور مربوط به حقوق مالکیت فکری مانند ثبت طرح صنعتی، حق اختراع

انواع دعاوی ثبتی

دعوا و اختلافاتی که در نتیجه رجوع به اداره ثبت اسناد و املاک کشور یا اجرای اسناد لازم الاجرا حاصل می شود، دعاوی ثبتی هستند. دعاوی ثبتی بسیار متنوع هستند و موضوعات گسترده ای را  در برمی گیرند که در حوزه های مختلفی باید مورد پیگیری قرار گیرند.

اعتراض نسبت به ثبت اسناد و املاک، درخواست تحدید حدود، درخواست اصلاح حدود، درخواست ثبت املاک و ثبت اسناد، الزام به تفکیک اراضی، اعتراض نسبت به آراء صادر شده از هیات حل اختلاف و… از مصادیق رایج ترین دعاوی ثبتی هستند.

ثبت انواع و اقسام قرارداد ها و معاملات از جمله ازدواج، طلاق، صلح و فروش نیز در حیطه دعاوی ثبتی هستند.

دعاوی چون الزام به صدور شناسنامه، اصلاح آن، تغییر نام، حذف نام همسر سابق از شناسنامه و… نیز از مواردی هستند که به وفور مطرح  می شوند و در حیطه دعاوی ثبتی قرار می گیرند.

مرجع صالح جهت رسیدگی به دعاوی و امور ثبتی یا دادگاه حقوقی عمومی است یا هیات نظارت و شورای عالی ثبت که هر دوی این مراجع در قانون ثبت به تصریح قانون گذار رسیده اند.

ویژگی های وکیل ثبت اسناد

اولین ویژگی که وکیل ثبت حرفه ای باید داشته باشد تخصص در حیطه کاری اش است. وکیل ثبتی باید بداند که در هر پرونده بسته به موضوع آن چه اقداماتی لازم است که انجام شود. این تبحر و تخصص از کسب تجربه های متعدد در پرونده های مختلف نشات خواهد گرفت.

دومین ویژگی وکیل ثبت اسناد متخصص آگاهی نسبت به قوانین و مقررات مرتبط با امور ثبتی است. وکمیل خبره و متخصص حتما باید نسبت به تمامی قوانین و مقررات، آیین نامه ه او حتی آراء وحدت رویه مرتبط شناخت و تسلط داشته باشد تا بتواند موکل خود را به نتیجه مطلوب برساند.

سومین ویژگی وکیل ثبتی آشنایی نسبت به رویه عملی حاکم بر دادگاه ها و مراجع مرتبط در رابطه با امور ثبتی است.

بعضا آن چه در قوانین تصریح شده با رویه قضایی و عملی حاکم در دادگاه ها و مراجع رسیدگی کننده متفاوت است که آن هم دلایل مختلفی دارد.

وکیل ثبتی متخصص باید نسبت به شیوه کار این مراجع و رویه حاکم آگاهی داشته باشد. در این صورت می تواند در سریع ترین زمان ممکن موکل را به بهترین نتیجه برساند.

چهارمین ویژگی هر وکیل حرفه ای امانتدار بودن است. وکلای ثبتی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

علی الخصوص مواری چون ثبت شرکت ها و ثبت طرح و ایده و اختراع که اشخاص گاها تمام عمر برای به دست آوردن نتیجه تلاش کرده اند و حال برای ثبت به دست وکیل می سپارند. وکیل حتما باید نسبت به این اطلاعات امانتدار باشد و از اسرار موکل خود حفاظت نماید.

پنجمین ویژگی وکیل متخصص سرعت در انجام امور است. این ویژگی به داشتن تخصص، مهارت و تجربه کافی باز می گردد.

یک وکیل متخصص با بررسی پرونده دقیقا متوجه می شود که مناسب ترین اقدام قانونی چیست. بنابر این در سریع ترین زمان ممکن موکل را به هدف خود می رساند.

ششمین ویژگی و در واقع مزیت استفاده از وکیل ثبتی صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از بروز خسارات سنگین و جبران ناپذیر است.

اشتباه در مسائل ثبتی مخصوصا ثبت شرکت و مالکیت اموال غیر منقول ممکن است زیان های مالی زیادی به شخص وارد نماید که دیگر هرگز نتواند سرمایه از دست رفته خود را برگرداند.

بنابراین اکیدا توصیه می شود قبل از اقدام به خصوص در رابطه با املاک و زمین های با مساحت بالا از وکیل متخصص کمک بگیرند.

حق الوکاله وکیل ثبت اسناد

حق الوکاله در پرونده های ثبتی بسیار متنوع و متفاوت است و به مسائل مختلفی بستگی دارد.

موضوع پرونده، سختی و پیچیدگی های آن، اقدامات قانونی و زمانبندی مورد نیاز جهت رسیدن به نتیجه و… همگی در میزان حق الوکاله موثر هستند.

خیلی از پرونده های ملکی برای این که مالکیت اشخاص به اثبات بسد و سند به نام مالک زده شود پروسه سخت و زمان بری را نیاز دارند.

گاها ممکن است شکایت از یک سری سازمان های دولتی مثل شهرداری ها هم نیاز باشد که کار را بسیار پیچیده تر می کند و در تعیین حق الوکاله موثر خواهد بود.

اما به طور کلی حق الوکاله به صورت توافقی میان وکیل و موکل ضمن قرارداد وکالت مورد توافق قرار می گیرد.

وکیل پس از بررسی جزئیات پرونده و به دست آوردن اطلاعات لازم میزان حق الوکاله را اعلام می نماید و با موکل بر مبلغ توافق صورت می گیرد.

اگر توافقی مبنی بر میزان حق الوکاله صورت نگرفته باشد که در موارد کمی پیش می آید، باید به تعرفه مصوب قوه قضاییه که هر سال به تصویب می رسد و چارچوب حق الوکاله در موضوعات حقوقی مختلف را اعلام می کند رجوع کرد.

تعرفه باعث ایجاد اجبار و الزام نمی شود و اگر توافق بر میزان حق الوکاله بیش تر یا کم تر از تعرفه باشد، معتبر است.

خدمات موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  • انجام تمام اقدامات مرتبط با پرونده های ثبت شرکت طرح، ایده، اختراع و… از طریق وکیل پایه یک متخصص امور ثبتی موسسه
  • حضور در محاکم مورد نیاز قضایی و یا اداری جهت دفاع از موکل در رابطه با انواع دعاوی و اعتراضات و شکایاتی که علیه موکل مطرح شده باشد
  • مشاوره حقوقی اعم از حضوری، تلفنی و آنلاین در رابطه با تمام مسائل ثبتی و راهنمایی کامل افراد تا حد امکان و کمک به حل مسئله
  • مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک و اداره های ثبت در شهر های مختلف جهت پیگیری امور موکل بدون نیاز به حضور خود شخص

دیدگاه ها

collaboration son house membershipagencycalculatoractionlaw lawyer-1lawyer-2lawyer-3lawyer